Volvo 940 bakaxel

Lale
3 februari 2012 · 198 Inlägg

Ska byta bakaxel på min 945a 96a och undrar då vad de är för skillnad på de.. 1030/ 1031  1041.   1041 är väl slungdiffen om ja fattat rätt.  tips tack på de olika axlarna.

volvo turbo
Qvarnis DIESEL-DRIFT
3 februari 2012 · 40 Inlägg

Dom passar allihopa iaf! smile 1030 är den "klenaste" 1031 är den mer hållbarare och den som är bäst vid trimning smile och du har fattat rätt, 1041 är den med slungdiff smile

Original är för gubbjävlar :)
Lale
3 februari 2012 · 198 Inlägg

Qvarnis skrev:
Dom passar allihopa iaf! smile 1030 är den "klenaste" 1031 är den mer hållbarare och den som är bäst vid trimning smile och du har fattat rätt, 1041 är den med slungdiff smile

ok då hoppar ja över 1030 axel iaf..

volvo turbo
_beta_
4 februari 2012 · 9 Inlägg

de gör du rätt ibig_smile

Turbomotor volvolover
2 april 2012 · 667 Inlägg

vilka årsmodeller sitter 1031 axeln på då?
är de dom som har de gula diffhuset?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
240bns
2 april 2012 · 1 008 Inlägg

Fanns verkligen 1030:an på 940?  jag tror inte det iaf.
Var väl bara 240 och 740 som hade dessa till 91-92 ?

1031 är vanliga öppna diffen och 1041 är slungdiffen, dessa finns i ett flertal olika utväxlingar beroende på sedan/kombi, växellådstyp och årsmodell.

Kikar man på bildelsbasen så verkar 945 -96 med manuell ha utväxling 3,54 medan 944 har 3,31 och automat har 3,73

Zzoink
3 april 2012 · 1 229 Inlägg

240bns skrev:
Fanns verkligen 1030:an på 940?  jag tror inte det iaf.
Var väl bara 240 och 740 som hade dessa till 91-92 ?

1031 är vanliga öppna diffen och 1041 är slungdiffen, dessa finns i ett flertal olika utväxlingar beroende på sedan/kombi, växellådstyp och årsmodell.

Kikar man på bildelsbasen så verkar 945 -96 med manuell ha utväxling 3,54 medan 944 har 3,31 och automat har 3,73

jag har 3,54 på min 940 ltt -97

Senast redigerat av manne_940 (3 april 2012)

Melin82
3 april 2012 · 513 Inlägg

Rätta mig om jag har fel, men alla bakaxlar kan inte mäta hastigheten då tex på tidiga 240 tog man vajersingnal på lådan och senare tog man pulsignal på bakaxeln.
Eller är jag ute och cyklar?

240bns
3 april 2012 · 1 008 Inlägg

Melin82 skrev:
Rätta mig om jag har fel, men alla bakaxlar kan inte mäta hastigheten då tex på tidiga 240 tog man vajersingnal på lådan och senare tog man pulsignal på bakaxeln.
Eller är jag ute och cyklar?

Rätt, 240 fick elektrisk mätare from 1986.
Dock irrelevant för TS då 240 axeln inte passar på 940

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang