3574
Sök

Köra en Skyline som bruksbil?

187 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Tja , jag har lite funderingar ang skyline som bruksbil. Jag har alltid velat haft en skyline sen man var liten och tycker dom är riktigt snygga.
Men jag undrar hur det är att äga en sån och använda som "bruksbil". Jag är inte intresserad av att drifta eller sladda som många gör. Jag vill väl mer bara ha att åka till jobbet och glida runt på sommaren. Vad tror ni om det? Är det många som använder bilen till det? Eller är det helt onödigt att ha dom till det? Vad drar en R33a om man kör lugnt med dom?
Senast redigerat av baluba (8 februari 2012)

187 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Nån som vill svara ?

Hjultomte
1 500 Inlägg
8 februari 2012
Finns ju 2st på blocket utan turbo så du bara kan glida. Dom kan ju inte dra allt för mycket varken bensin eller bilar smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

7 120 Inlägg
8 februari 2012
Tror definitivt en utan turbo skulle vara något för dig, kostar knappt något och går rätt billigt och håller riktigt bra!

Om du dock ska ha den på vintern också så se till att rostskydda ordentligt

Fri fart för ett fritt folk!
14 292 Inlägg
8 februari 2012
det är en bil bilar är gjorda för att att användas så svaret är JA!

Kör fort så hinner inget hända...

2 230 Inlägg
8 februari 2012
enl dom äger jag frågat så är värmen ingen höjdare i dom på vintern men annars funkar dom väll som vilken bil som helst.
men som sagt se till att rostskydda ordentligt då den är dålig för våra vintervägar/saltet

att äga kan nog kosta en del iaf GTS och GTR modellerna med turbo, men om du bara vill ha en skyline så finns ju som ovan sa en N/A modell som är mkt billigare att köpa och högst troligen även mycket billigare att försäkra.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

836 Inlägg
8 februari 2012
En skyline fungerar klockrent till det du vill använda den till...jag kör inte min på vintern men jag driftar inte o sånt på sommaren utan har den som lite pendlarbil, glidarbil, träffbil och lite street race smile jag får min att dricka 0.9 när jag åker ner till skåne som e ca 55 mil! försäkringen e inte så hög som man kan tro att den är..

187 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Jag hade inte tänkt köra den på vintern smile Hur roligt är det att köra en skyline utan turbo? Är väl det som är halva nöjet ? wink vet dock inte vilken R33a man ska sikta på

2 230 Inlägg
8 februari 2012
ja ska du ha en turbo ska du helt klart ha R33 GTR modellen smile då den har snyggare kaross smile eller om du hittar en GTS med GTR paketet

så kan det vara då det inte blev som det skulle

187 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Okej bruksbil kanske inte är rätt ord big_smile Men jag hade tänkt ha den till jobbet, glida lite på sommarn när ska bada osv smile

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 februari 2012
Marcus- skrev:
Bruksbil, ska ha turbo, ska inte köra på vintern, glida i på sommaren...

Det är ju inte riktigt en bruksbil i mina öron...

Min Volvo är en bruksbil, aldrig tvättad, rökt sönder den invändigt, trött som ett as, repig och sönderkrockad lite överallt. Går året runt. Fälgarna är parkeringssensorer och fronten hänger knappt ihop efter alla skyltar, snövallar och harar man tagit.

Skyline är en leksak smile

Det där är att misshandla en bil.
Bara för att man har bilen som en bruksbil måste man inte förstöra den. Du vet, man kan faktiskt ta hand om sin bil även fast man använder den varje dag.

Svar på frågan: Ja.
Alla bilar kan användas som bruksbilar. Allt handlar om vad man vill uppoffra för en kul bruksbil smile
Leksak eller ej, fars Mustang är en helt vanlig bruksbil (dock bara sommaren). Används till allt. Förutom när något behöver stoppas in i skuffen.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 105 Inlägg
8 februari 2012
Som glidarbil funkar den väl men bruksbil njaa.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 februari 2012
Johan_e2 skrev:

Utveckla det där gärna.
Körde fars T-bird som brukis i somras. Den är väldigt oduglig i stadstrafik men man får ju bara vara lite smått envis så går det ju smile
Ser helt ärligt inte varför en Skyline skulle vara omöjlig att ha som brukis.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 februari 2012
Jag körde min som bruksbil under sommardäcks-säsongen (dvs från tidigt vår till sen höst).

Jag hade en R33 gtst-t.

Drog runt 0.8 lansväg på semestern och längre resor. runt litern stadskörning om man kör som folk.

Jag är ganska glasglad och busade rätt mycket. brukade snitta runt 1.2L/milen blandad körning.

Bilen kördes till jobbet.. på semster.. överallt. inga som helst problem men köp inget trimmat med racekoppling eller liknande om du ska köra som bruksbil.

Enda nackdelarna skulle jag säga är följande:
Dyr försäkring
Lite tätare service (gäller väl alla prestanda bilar)
Reservdelar finns aldrig över disk utan måste beställas brukar dok vara hemma på en vecka.

Ska du köra på vintern så lär du underredsbehandla bilen då det i stort sett bara är lackat underrede utan någon massa eller liknande. Och snåla inte med vinterdäcken.

Att ta sig fram är nog inga problem. Körde supra mkiv hela förra vintern utan att köra fast en enda gång. (dok får man passa sig för hjulspin även i höga hastigheter).

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

14 292 Inlägg
8 februari 2012
Johan_e2 skrev:

om man köper normala grejer så har jag väldigt svårt att se varför den inte ska fungera som brukis

visst med hårda bussningar hårda dämpare och fjädrar och ett obefintligt avgasystem så fungerar den så klart inte som brukis

är som min 855:A kapade fjädrar och bortplockad främre burk
den går inte att använda som brukis och det är en volvo
man blir döv i 110
och mer familjebil är svårt att hitta
men gör man som förra ägarna gjort med den så kan man förstöra vilken familjebil som helst

nu har jag inte kört någon skyline r33 som brukis men jag har kört en sån och visst det tar lite tid att vänja sig att sitta på fel sida och växla men iövrigt är det som vilken japansk bil som helst
en gts-t är jhu inte ens pigg orginal så det är inte direkt så man gasar bort sig heller smile

187 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Sen det där med försäkring, många säger att den är så dyr? Skulle den stå på farsan skulle en helförsäkring kosta 5000:- och på mig 12000.. Men tycker inte det är så jäääätte farligt ändå?

14 292 Inlägg
8 februari 2012
baluba skrev:
Sen det där med försäkring, många säger att den är så dyr? Skulle den stå på farsan skulle en helförsäkring kosta 5000:- och på mig 12000.. Men tycker inte det är så jäääätte farligt ändå?

1000kr i månaden är inte sååå dyrt

men visst allt är vad man gör det till smile
det är den typen av bil som är dyr

kollar man på en bmw m3 så är det ännu dyrare

1 105 Inlägg
8 februari 2012
Ser bara inte en Skyline som en bruksbil, bruksbil för mig är en bil med lastutrymme, komfort för att åka längre sträckor och plats för fler än 2 pers men vi är alla olika så vill du ha en Skyline som "bruksbil" så kör på!

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

14 292 Inlägg
8 februari 2012
Johan_e2 skrev:
Ser bara inte en Skyline som en bruksbil, bruksbil för mig är en bil med lastutrymme, komfort för att åka längre sträckor och plats för fler än 2 pers men vi är alla olika så vill du ha en Skyline som "bruksbil" så kör på!

är man inte mer än 2st bör man lätt och ledigt få med packning för att åka på tältsemster utan problem
vad jag minns så är skuffen ganska stor förutom att dom satt batteriet och elcentralen där bak

3 354 Inlägg
8 februari 2012
Johan_e2 skrev:

finns 4drs med wink

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök