2694
Sök

Olje byte, Mitsubishi Eclipse-93

38 Inlägg
14 september 2006
Trådstartare
#1
Jag ska byta olja och oljefilter i min Mitsubishi Eclipse-93, och jag undrar vad för olja man ska ha i den? delsyntet elr hel syntet? samt så finns det 5w40w och 10w40w :S vad betyder det där? :S

*Moderatortrix i rubriken


vorsprung durch teknik
886 Inlägg
14 september 2006
#2
Beror på vad du har för olja i just nu, kör du med delsyntet nu så ska du ha det när du byter med, sålänge man inte "spolar" rent hela systemet på olja då kan du byta från del till helsyntet. 5w40w och 10w40w det är viskositeten på oljan dvs hur trögflytande den är.
Senast redigerat av laazy (14 september 2006)

5 710 Inlägg
14 september 2006
#3
laazy skrev:
Beror på vad du har för olja i just nu, kör du med delsyntet nu så ska du ha det när du byter med, sålänge man inte "spolar" rent hela systemet på olja då kan du byta från del till helsyntet.

Och hur förklarar du det rent tekniskt?
Vad skulle hända om man inte sköljer?

MVH Jonas
..............

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
14 september 2006
#4
Hända och hända,, vet inte riktigt vad som skulle kunna hända direkt, men efter att ha läst runt lite så har jag fått den uppfattningen att man inte ska blanda oljor.


Valvoline Max-Life 10w-40 är det många som rekomenderar till Eclipser.

38 Inlägg
14 september 2006
Trådstartare
#5
okej, vart köper man den? och jag tänkte jag skulle skölja min eclipse för fick alldeles för högt hc värde, hur gör man är man sköljer?


vorsprung durch teknik
886 Inlägg
14 september 2006
#6
Finns invändig motortvätt att köpa som man tömmer i innan oljebytet och kör med det i i typ 10 min på 2000rpm, sen så tömmer man ut allt och sätter i nytt oljefilter och häller i den nya oljan.

38 Inlägg
14 september 2006
Trådstartare
#7
Okej, tack så mkt. men jag tänkte på 5w40w och 10w40w vilket är det bästa för motorn? och varför? vilket renar bäst


vorsprung durch teknik
886 Inlägg
14 september 2006
#8
RazorColle skrev:
Okej, tack så mkt. men jag tänkte på 5w40w och 10w40w vilket är det bästa för motorn? och varför? vilket renar bäst

Det vet jag faktiskt inte.  för att vara på säkra sidan kan du kolla runt lite på http://www.mitsuclubsweden.com/forum/  vilken som funkar bäst till eclipsen. Men vet att Valvoline Max-Life 10w-40 ska vara bra.
Senast redigerat av laazy (14 september 2006)

5 710 Inlägg
15 september 2006
#9
laazy skrev:
Hända och hända,, vet inte riktigt vad som skulle kunna hända direkt, men efter att ha läst runt lite så har jag fått den uppfattningen att man inte ska blanda oljor.

Då har du läst på fel ställen.
Att man tex inte kan gå från halv till helsyntet är en gammal skröna och gäller inte längre.

MVH Jonas
..............

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
15 september 2006
#10
Finns så mycke om oljor så man kan inte föreställa sig.
Alla hundra märkningar som finns på baksidan av flaskan/dunken tex, finns inte en chans i världen att man kan hålla allt de i skallen.

Buta från Mineral till helsyntet är att misslyckas för de mästa, packningarna i motorn brukar bli hårda av mineralolja då dom inte behöver täta på samma sätt då mineral oljan är en aning trögare är helsyntet, så när man sätter fart på helsynteten så springer den igenom packningarna av trycket.

Själv kör jag bara på mineral olja.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
15 september 2006
#11
jonTe skrev:
laazy skrev:
Hända och hända,, vet inte riktigt vad som skulle kunna hända direkt, men efter att ha läst runt lite så har jag fått den uppfattningen att man inte ska blanda oljor.

Då har du läst på fel ställen.
Att man tex inte kan gå från halv till helsyntet är en gammal skröna och gäller inte längre.

ahaa okey, så det är helt ofarligt alltså? har sett att vissa påstår att vid byte från del till helsyntet så renar det för bra så packningarna kan pajja. detta är alltså en skröna då?


Sök