3256
Sök

Fönsterhissen gav upp!

43 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har en Mercedes ML 230 -99:a, men det borde vara samma teknik på fler bilar?
Igår när jag skulle ha upp fönstret på förardörren så hände det ingenting.
Den har tidigare stannat till några ggr på vägen upp..
Efter flera försök och omruskningar av dörren så kom den upp några cm.. Men sen var det helt stopp.
Jag skruvade loss dörrsidan och tog bort fönsterhissen för att provköra den utan fönstret, den går fint ner men inte alls upp. Det är bara två kablar på motorn, en vit och en brun, Hur kan jag testa för att se om det är motorn det är fel på eller knappen? jag provade lägga ström på båda kontakterna (en i taget) men det hände ingenting alls då.
Tacksam för tips och trix smile

43 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Eller relä ?

509 Inlägg
1 maj 2012
Skiftade du +/- på brun/vit kabel och den går bara ner?
Du måste ansluta båda kablarna på motorn en på plus och den andra på minus ,går den ner prova skifta för då ska den gå upp.
Jag tror det är knappen det är fel på.

43 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
aha är det så man gör "vänder på strömmen.." Jag ska testa det! tack..

43 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Ok, jag klippte kablarna och vände strömmen, motorn går ju fint åt båda hållen så då måste det vara knappen eller på väg till knappen, bara det att knappen sitter i mittkonsollen i en större enhet med flera knappar, 4 elhissar, backspeglarna, låsknapp, värme i rutan.. Det verkar inte gå att byta bara en knapp i den enheten, vad heter den om man ska kika på skroten? Jag hittar ingenting där när jag söker..

43 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Jag fann detta då jag sökte, kan vara intressant om fler med samma problem hittar hit..
http://www.grill.org/rodney/mclass/mlswitch/index.html

Sök