lundwall skrev:
Tega skrev:
Beror på hur man ser det. Jag ser Sverige som det land jag föddes i. Jag uppfostrades med Svenska traditioner och tycker om att sjunga svenska nationalsången, och talar det svenska språket. Detta e saker jag e stolt över, även om det har blivit mycket svårare dom senaste 10-15 åren. Tycker du att detta e fel? Att jag älskar mitt land? Jag ser inget konstigt med det.
Varför är det svårare (nu än innan) att leva enligt svenska traditioner? Vad är exakt dessa traditioner som inte finns i andra länders traditioner? Små grodorna? Sill och knäckebröd? Berätta gärna. Och varför just älska, varför inte bara tycka om, precis som man tycker om att vara i Bulgarien på solsemester eller ha på sig sina favoritbyxor. Är det inte lite väl
mycket att älska ett land?
Det svenska språket är klart intressant, jag är själv språkintresserad. Däremot så skär det i mig när jag ser hur dåligt folk stavar. Dyslektiker, visst, men jag tror att många helt enkelt är för dumma eller bryr sig för lite, och börjar skriva meningar som är i stil med "ja e d d lr d som e d sj?" och liknande.
Tega skrev:
Att du tycker som du gör respekterar jag, likaså vilket parti du röstar på.
Jag anser att i ett demokratiskt land med yttrandefrihet så måste man kunna få uttrycka sig som man känner utan att bli utfryst. Det finns många åsikter i Sverige men inte alla blir hörda och framförda, e detta demokrati? Ta detta valet tex. Under valveckorna framlyfter media alla riksdagens representerade partier och presenterar deras goda och dåliga sidor, samt låter dom komma till tals och säga sitt. E du moderat så gillar du inte sossar och tvärtom, men ingen täpper igen truten på den ena parten utan e öppen för diskussion.
Sverigedemokraterna är ett växande parti som media tar avstånd från och endast diskuterar hur man får bort detta gift, men bryr sig inte om att låta dom säga sitt.
Kommunerna ignorerar att Sverigedemokraterna har blivit invalda i fullmäktige och vägrar samarbeta med dom. Media lyfter fram nått feministparti som ingen hört talas om, istället för att ge Sverigedemokraterna en chans att säga sitt, trots att dom plockade hem nästan 3 procent av svenska folkets röster.
Ja, jag har alltid tyckt att det är hemskt av de etablerade partierna och media att inte tillåta alla att synas. Eftersom partier som Vänsterpartiet och Kommunistiska Partiet får komma till tals, varför inte några av de andra fascistpartierna? Samma skrot och korn. Samtidigt är det det fina med privatägd media, det är helt upp till ägaren av mediaverktyget att bestämma vad som finns där och inte.
Självklart ska man få rösta på vem/vad man vill, och tycka precis som man vill. Jag ser ingen som helst skillnad mellan att Ung Vänster går med flaggor med hammare och skära på eller att nassarna går med hakkors-flaggor. Samma skrot och korn, fascism som fascism. Det jag däremot verkligen har något emot, det är alla dessa dönickar som röstar på SD, av ren och skär idioti. Som Maizer skrev, "så länge nån säger att blattar är åt helvete så är de nöjda". Tyvärr är SD:s väljare väldigt korkade människor. Inte alltför sällan just volvoraggare med keps från en liten stad eller håla. Och det skär i mig att veta att människor överhuvudtaget som inte vet något, inte kan något, och inte är intresserade av att lära sig något, får rösta. Självklart har även alla andra partier dumskallar som röstar på dem, det är bara det att i SD:s fall, och särskilt i det här forumet, så syns det extra bra.
Om svenskarna vill ha SD till makten så kommer det att ske förr eller senare, och det kanske inte skulle vara helt av ondo, se på Ny Demokrati med sina idiotåsikter, de fick ju åtminstone de övriga partierna att äntligen säga vad de tyckte om saker och ting.
Så, åsikter är alltid välkomna enligt mig. Oavsett sida. Men åsikter från människor helt utan kunskap om det de framför går fetbort.
Varför det e svårare nu än innan att leva efter svenska traditioner tycker jag e rätt uppenbart.
För det första har vår blågula flagga utvecklats till nån sorts rasistisk symbol, där du uppenbart e rasist för att du flaggar eller går med en t-shirt eller liknande. Skolor som slutar sjunga nationalsången och förbjuder barn att gå till skolan med kläder där svenska symboler uppenbarar sig. Att vara stolt över sitt land anses mer och mer att vara fult.
Vi svenskar e väldigt rädda att säga vad vi tycker och livrädda för att bli kallade rasister, denna utvecklingen e inte sund.
Jag vill poängtera att jag inte e någon rasist, snarare patriot, som inte tycker det e fel att kunna älska sitt land. Va jag menar e att invandringen har gått överstyr och måste begränsas till vad vi klarar av. Stora invandrarområden som Rosengård där över 90% går på soss och roar sig med att begå brott e inte acceptabelt.
Jag e uppvuxen i Malmö som e en väldigt invandrartät stad där man dagligen får höra av invandrargrupper hur dom ska "ta över" oss, hur många svenskar dom slagit ner, att man ska dö för att man bär en torshammare och hur dom startar krig mot "svennar" mm mm.
Min egen bror blev nerslagen av ett gäng utlänningar just för att han bar en tröja med svensk flagga på.
Så här va det inte när jag va liten, därför jag menar att det blivit svårare.
(Angående språket så vet jag att jag missbrukar det skriftliga genom att skriva "e" istället för "är". En dålig vana från min sida.)
Att generalisera och säga att alla som röstar på SD e korkade och kepsbeklädda Volvoraggare från hålor, e samma sak som att säga att alla utlänningar e kriminella. Lite galet, eller hur?
Nästan 3% röstade på SD och jag kan intyga att det inte endast e unga Volvoraggare. Finns många medelålders män och kvinnor med exempelvis. Problemet e ju att man inte får bli hörd.
Det bästa hade varit att dom fick börja debattera med andra partier öppet, så att man kan slopa den här rasistsymbolen en gång för alla, och istället börja prata om ett känsligt ämne som ingen annan vågar ta upp, nämligen den alltför okontrollerade invandringen.