Blev tagen av polisen pga sportluftfilter! -Regbesiktning!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2012 · 14 092 Inlägg

Putteliten skrev:

KHRacing skrev:

MeloveGolf skrev:
btw dom flesta trimmfirmorna till och med informerar dig om att det ar olagligt..
sahar tex:

Men detta stämmer ej: firmorna håller sig inte uppdaterade efter lagändringarna.

däck, fälgar, kjolpaket stötdämpare/fjädrar m.m m.m får ändras så länge som att föraren inte äventyrar säkerheten samt intygar att hastighetsmätaren stämmer (!)

Detta infördes som lag för 3-4år sedan för annars hade eftermarknadsdelen inom bilreservdelar dödatsa.

Å där under anser i alla fall jag att ett luftfilter borde ligga också....
För att tillägga ytterligare en grej till diskussionen då:
TS får regbes för ett öppet luftfilter, alltså en nedrans massa krångel mm. Medan en som åker med blankslitna däck får böter och ombes, och dessutom får ta sin trafikfarliga bil och åka hem. Den kan ni fundera på en stund....

Lite tänkvärda ord. Det borde vara tvärt om, blankslitna däck borde det vara körförbud på och bärgning från platsen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
MeloveGolf Vw trimmare
22 maj 2012 · 2 995 Inlägg

KHRacing skrev:
5% är ju (väl?) om man bara byter utan att kontrollera hastighetsmätaren anser jag (detta finns inte exakt reglerat i lagtexten tyvärr)

Hur intygar du detta? att aka med gps kommer ingen godkanda och din biltillverkare kan nog inte bry sig mindre nar du inte kor deras falgar..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
KHRacing
22 maj 2012 ·

MeloveGolf skrev:

KHRacing skrev:
5% är ju (väl?) om man bara byter utan att kontrollera hastighetsmätaren anser jag (detta finns inte exakt reglerat i lagtexten tyvärr)

Hur intygar du detta? att aka med gps kommer ingen godkanda och din biltillverkare kan nog inte bry sig mindre nar du inte kor deras falgar..

dte är väl det som är den svåra biten, polisen får ju annars provköra ditt fordon om de anser det vara "farligt" då kan de ju testa mätaren med eller hur ?
nej GPS är inte tillåtet mest pga tunnlar faktiskt, men en sketen cykeldator är det...

Senast redigerat av KHRacing (22 maj 2012)

Dark_knight
22 maj 2012 · 70 Inlägg

Lite spridda skurar i denna tråd om hur polisen jobbar och hur jag ska göra. För alla er som säger att jag bara kan åka och visa upp filtret på bilprovningen, så har ni fel. I och med hur polismannen har uttryckt sig så är det väldigt tydligt att jag åker på den stora regbesiktningen med ALLT vad detta innebär. Jag slipper inte undan det, än vad ni skriver. Detta innebär att jag måste kunna påvisa att alla bilens delar satt på bilen från fabrik. Har pratat med en besiktningsman och polisen hade kunnat skriva en enklare form av detta, men så blev det inte.

Jag blev uppringd av den polis som bötfällde mig, och efter att ha pratat med honom har jag förstått att han sett min nu borttagna annons på blocket. Han hade "jämfört bilder" mellan hur det ser ut original och hur det såg ut på min bil. Och då fann han även att avgassystemet minsann inte såg likadant ut...... (Dock är enda skillnaden på det systemet som sitter på bilen att det är dubbla utblås bak och i rostfritt, det varken tillför eller drar ifrån, dvs som original men snyggare. Men du kan ge dig på att jag kommer åka på det med.)

Känns som detta kommer att bli hur jobbigt som helst för mig. Vi ska dessutom köpa ett hus vi hittat, och det är anledningen till att jag säljer bilen. Allt kommer skita sig pga detta.

För mig känns det så oerhört ruttet att detta inträffar. Jag hade verkligen ingen aning om att man inte fick byta luftfilter på en bil, en total nyhet för mig som jag NU vet om.

Som det ser ut nu får jag först betala upp till 2000kr för besiktning, ev 7600kr för ett nytt original avgassystem samt tillkommande kostnader för att få fram alla uppgifter från fabriken i USA. Allt är inte definitivt ännu och jag HOPPAS på att det inte blir såhär illa, men just nu pekar allt på det.

To be continued

Senast redigerat av marre_knight (22 maj 2012)

//Martin
Opel GT "Premium" (2007)
Volvo 164 "Lyxkryssaren" (1973)
Mercedes 200 W123 "Unik Lågmilare" (1985)
KHRacing
22 maj 2012 ·

han tittade på blocket.. såg en bild.... körde sedan på gatan o av en slump så körde du förbi o vart stannad för att han specefikt kom ihåg din bil ?

Mysko

stewii
22 maj 2012 · 318 Inlägg

marre_knight skrev:
Lite spridda skurar i denna tråd om hur polisen jobbar och hur jag ska göra. För alla er som säger att jag bara kan åka och visa upp filtret på bilprovningen, så har ni fel. I och med hur polismannen har uttryckt sig så är det väldigt tydligt att jag åker på den stora regbesiktningen med ALLT vad detta innebär. Jag slipper inte undan det, än vad ni skriver. Detta innebär att jag måste kunna påvisa att alla bilens delar satt på bilen från fabrik. Har pratat med en besiktningsman och polisen hade kunnat skriva en enklare form av detta, men så blev det inte.

Jag blev uppringd av den polis som bötfällde mig, och efter att ha pratat med honom har jag förstått att han sett min nu borttagna annons på blocket. Han hade "jämfört bilder" mellan hur det ser ut original och hur det såg ut på min bil. Och då fann han även att avgassystemet minsann inte såg likadant ut...... (Dock är enda skillnaden på det systemet som sitter på bilen att det är dubbla utblås bak och i rostfritt, det varken tillför eller drar ifrån, dvs som original men snyggare. Men du kan ge dig på att jag kommer åka på det med.)

Känns som detta kommer att bli hur jobbigt som helst för mig. Vi ska dessutom köpa ett hus vi hittat, och det är anledningen till att jag säljer bilen. Allt kommer skita sig pga detta.

För mig känns det så oerhört ruttet att detta inträffar. Jag hade verkligen ingen aning om att man inte fick byta luftfilter på en bil, en total nyhet för mig som jag NU vet om.

Som det ser ut nu får jag först betala upp till 2000kr för besiktning, ev 7600kr för ett nytt original avgassystem samt tillkommande kostnader för att få fram alla uppgifter från fabriken i USA. Allt är inte definitivt ännu och jag HOPPAS på att det inte blir såhär illa, men just nu pekar allt på det.

To be continued

Besiktningen kostar 940:- och några papper behöver du inte fixa, de ordnar dom på bilprovningen, gjorde dom åt mig iaf. Kolla på blocket, tradera, forum elr något annat på nätet om nån har ett beg avgassystem, elr ett du kan få låna för besiktiningen, brukar alltid finnas nån vänlig själ som har nåt över. se även till att ha original fjädring och däck på, iaf sånna saker som syns väldigt.

mvh Johan

saab_sonett Handledare
22 maj 2012 · 1 481 Inlägg

PerfectionR skrev:

MeloveGolf skrev:

steifan skrev:
Och en polisman lär ju knappast vara någon expert på punkt 1 där så " har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades " kanske gäller i slutändan. neutral

finns massor med trimamde bilar som gar igenom bes men dom ar inte lagliga for det, polisen ar formodligen itne heller helt korkad han ser nog vad som ar eftermarknads och inte oavsett bilmodell...

sa igen:
Att man kommer igenom bilbes hjalper inte det minsta bilen blir inte typad med dom nya sakerna oftast struntar dom bara i det....



PerfectionR skrev:
Ring upp och kolla med en jurist/advokat eftersom jag har för mig att du kan överklaga/anmäla. Läser själv juridik men är inte säker.

bra jurist.....vad ska du anmala poliserna for? Att dom inte ar korrupta och gor sitt jobb? Fy vad hemskt poliserna ska ju inte folja lagen tank om alla gjorde sitt jobb vilken varld vi skulle leva i roll

Jag säger inte att de inte ska göra sitt jobb. Jag säger att de inte borde skicka någon på regbesiktning när bilen endast har ett sportluftfilter dvs någonting som inte medför någon risk för allmänheten eller föraren. Avgasvärden stämmer och ljudet är inte överdrivet högt. Förstår inte vilken del av polisens arbete detta ingår i, kanske personlig avundsjuka?

Tro mig det är MÅNGA poliser som utnyttjar sin position på grund av personliga skäl.

Sportluftfilter brukar ofelbart leda till LMM-haveri förr eller senare så det har visst stor påverkan på avgasvärdena.
Köp en bil med tillräckligt stor motor från början så behövs ingen trimning. big_smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2012 · 14 092 Inlägg

saab_sonett skrev:

PerfectionR skrev:

MeloveGolf skrev:

steifan skrev:
Och en polisman lär ju knappast vara någon expert på punkt 1 där så " har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades " kanske gäller i slutändan. neutral

finns massor med trimamde bilar som gar igenom bes men dom ar inte lagliga for det, polisen ar formodligen itne heller helt korkad han ser nog vad som ar eftermarknads och inte oavsett bilmodell...

sa igen:
Att man kommer igenom bilbes hjalper inte det minsta bilen blir inte typad med dom nya sakerna oftast struntar dom bara i det....




bra jurist.....vad ska du anmala poliserna for? Att dom inte ar korrupta och gor sitt jobb? Fy vad hemskt poliserna ska ju inte folja lagen tank om alla gjorde sitt jobb vilken varld vi skulle leva i roll

Jag säger inte att de inte ska göra sitt jobb. Jag säger att de inte borde skicka någon på regbesiktning när bilen endast har ett sportluftfilter dvs någonting som inte medför någon risk för allmänheten eller föraren. Avgasvärden stämmer och ljudet är inte överdrivet högt. Förstår inte vilken del av polisens arbete detta ingår i, kanske personlig avundsjuka?

Tro mig det är MÅNGA poliser som utnyttjar sin position på grund av personliga skäl.

Sportluftfilter brukar ofelbart leda till LMM-haveri förr eller senare så det har visst stor påverkan på avgasvärdena.
Köp en bil med tillräckligt stor motor från början så behövs ingen trimning. big_smile

Tja, det låter logiskt!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Putteliten
22 maj 2012 · 9 090 Inlägg

Vettemannen skrev:

saab_sonett skrev:

PerfectionR skrev:

Jag säger inte att de inte ska göra sitt jobb. Jag säger att de inte borde skicka någon på regbesiktning när bilen endast har ett sportluftfilter dvs någonting som inte medför någon risk för allmänheten eller föraren. Avgasvärden stämmer och ljudet är inte överdrivet högt. Förstår inte vilken del av polisens arbete detta ingår i, kanske personlig avundsjuka?

Tro mig det är MÅNGA poliser som utnyttjar sin position på grund av personliga skäl.

Sportluftfilter brukar ofelbart leda till LMM-haveri förr eller senare så det har visst stor påverkan på avgasvärdena.
Köp en bil med tillräckligt stor motor från början så behövs ingen trimning. big_smile

Tja, det låter logiskt!! smile

/Benny

Finns det tillräckligt stora motorer då? Mycket vill ha mer säger dom ju.....  wink

Mattsson_91 Självlärd
22 maj 2012 · 3 083 Inlägg

Putteliten skrev:

Vettemannen skrev:

saab_sonett skrev:

Sportluftfilter brukar ofelbart leda till LMM-haveri förr eller senare så det har visst stor påverkan på avgasvärdena.
Köp en bil med tillräckligt stor motor från början så behövs ingen trimning. big_smile

Tja, det låter logiskt!! smile

/Benny

Finns det tillräckligt stora motorer då? Mycket vill ha mer säger dom ju.....  wink

Jag såg en Rover V12'a för ett tag sen. Den var tammef*n tillräckligt stor. Hade inte ens fått plats i kupen på min golf

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
saab_sonett Handledare
22 maj 2012 · 1 481 Inlägg

Skaffar man en skaplig V8:a räcker det till.  smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2012 · 14 092 Inlägg

saab_sonett skrev:
Skaffar man en skaplig V8:a räcker det till.  smile

smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Dark_knight
22 maj 2012 · 70 Inlägg

KHRacing skrev:
han tittade på blocket.. såg en bild.... körde sedan på gatan o av en slump så körde du förbi o vart stannad för att han specefikt kom ihåg din bil ?

Mysko

Jag vet inte, men vi får komma ihåg att det är en liten stad jag bor i. Bilen är ovanlig (102st i Sverige) och är enda i stan samt att det finns totalt 4st trafikpoliser här som det lät idag. Klart han känner igen den då, om han sett den tidigare.

Nu är bilen enligt mig helt återställd till original iaf. Det sitter inte ett avgassystem på som det gjorde från fabrik, men det är identisk rördragning, samma dimentioner och ljudet ska inte påverkas nämnvärt heller, dvs ett eftermarknadssystem vars främsta uppgift är att få bort de hemska originalutblåsen och är i rostfritt. Tycker inte att de ska kunna bli nått gnäll om det, samtidigt så man verkligen inte ta något för givet nu..

//Martin
Dark_knight
22 maj 2012 · 70 Inlägg

stewii skrev:

marre_knight skrev:
Lite spridda skurar i denna tråd om hur polisen jobbar och hur jag ska göra. För alla er som säger att jag bara kan åka och visa upp filtret på bilprovningen, så har ni fel. I och med hur polismannen har uttryckt sig så är det väldigt tydligt att jag åker på den stora regbesiktningen med ALLT vad detta innebär. Jag slipper inte undan det, än vad ni skriver. Detta innebär att jag måste kunna påvisa att alla bilens delar satt på bilen från fabrik. Har pratat med en besiktningsman och polisen hade kunnat skriva en enklare form av detta, men så blev det inte.

Jag blev uppringd av den polis som bötfällde mig, och efter att ha pratat med honom har jag förstått att han sett min nu borttagna annons på blocket. Han hade "jämfört bilder" mellan hur det ser ut original och hur det såg ut på min bil. Och då fann han även att avgassystemet minsann inte såg likadant ut...... (Dock är enda skillnaden på det systemet som sitter på bilen att det är dubbla utblås bak och i rostfritt, det varken tillför eller drar ifrån, dvs som original men snyggare. Men du kan ge dig på att jag kommer åka på det med.)

Känns som detta kommer att bli hur jobbigt som helst för mig. Vi ska dessutom köpa ett hus vi hittat, och det är anledningen till att jag säljer bilen. Allt kommer skita sig pga detta.

För mig känns det så oerhört ruttet att detta inträffar. Jag hade verkligen ingen aning om att man inte fick byta luftfilter på en bil, en total nyhet för mig som jag NU vet om.

Som det ser ut nu får jag först betala upp till 2000kr för besiktning, ev 7600kr för ett nytt original avgassystem samt tillkommande kostnader för att få fram alla uppgifter från fabriken i USA. Allt är inte definitivt ännu och jag HOPPAS på att det inte blir såhär illa, men just nu pekar allt på det.

To be continued

Besiktningen kostar 940:- och några papper behöver du inte fixa, de ordnar dom på bilprovningen, gjorde dom åt mig iaf. Kolla på blocket, tradera, forum elr något annat på nätet om nån har ett beg avgassystem, elr ett du kan få låna för besiktiningen, brukar alltid finnas nån vänlig själ som har nåt över. se även till att ha original fjädring och däck på, iaf sånna saker som syns väldigt.

mvh Johan

Allt jag säger är det jag hört från polis och sbp. Återkommer när det hela är klart vad jag faktiskt behövde göra, men som allt pekar nu ligger hela paketet på mig att ordna.

Gällande avgassystemet är det liten chans att hitta ett begat, då det är så ovanlig bil som bara tillverkats i två år. Allt annat är original nu

//Martin
KHRacing
22 maj 2012 ·

marre_knight skrev:

KHRacing skrev:
han tittade på blocket.. såg en bild.... körde sedan på gatan o av en slump så körde du förbi o vart stannad för att han specefikt kom ihåg din bil ?

Mysko

Jag vet inte, men vi får komma ihåg att det är en liten stad jag bor i. Bilen är ovanlig (102st i Sverige) och är enda i stan samt att det finns totalt 4st trafikpoliser här som det lät idag. Klart han känner igen den då, om han sett den tidigare.

Nu är bilen enligt mig helt återställd till original iaf. Det sitter inte ett avgassystem på som det gjorde från fabrik, men det är identisk rördragning, samma dimentioner och ljudet ska inte påverkas nämnvärt heller, dvs ett eftermarknadssystem vars främsta uppgift är att få bort de hemska originalutblåsen och är i rostfritt. Tycker inte att de ska kunna bli nått gnäll om det, samtidigt så man verkligen inte ta något för givet nu..

eftersom lagen tillåter dig att byta ut vissa delar som vi diskuterat tidigare i tråden, så är det ju bara in o regga. men kolla med din lokala bilprovare / annat företag innan du bokar. berätta även hela historian o se vad de säger/visa upp bilen innan... + att när du föreläggande om att regga så har du ju en månad på dig att köra med

Senast redigerat av KHRacing (22 maj 2012)

Audi_powah
22 maj 2012 · 1 515 Inlägg

marre_knight skrev:
Jag blev uppringd av den polis som bötfällde mig, och efter att ha pratat med honom har jag förstått att han sett min nu borttagna annons på blocket. Han hade "jämfört bilder" mellan hur det ser ut original och hur det såg ut på min bil. Och då fann han även att avgassystemet minsann inte såg likadant ut...... (Dock är enda skillnaden på det systemet som sitter på bilen att det är dubbla utblås bak och i rostfritt, det varken tillför eller drar ifrån, dvs som original men snyggare. Men du kan ge dig på att jag kommer åka på det med.)



To be continued

Fan har den grisen inget liv eller?...en riktig skitstövel måste det vara! Polisen i dagens läge är inget mer än patetiska lagbrytare som får jobbet gjort på ett "snyggt sätt"..Herregud roll

Det är ofta man ser polisen göra fel och bryta mot lagar och trafikregler, men inte mycket man kan göra tyvärr hmm

- Hoppas att det löser sig för dig, och att allting blir bra! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
azid Det som inte dödar gör ont
22 maj 2012 · 2 668 Inlägg

Detta låter riktigt frustrerande, att polismannen sen hör av sig igen om andra delar som han tycker felar blir ju snudd på patetiskt.


Om avgasrörets enda skillnad är att det har dubbla utblås så tycker jag inte besiktningen ska säga nått om det, eller är det så att man får inte byta till eftermarknadsdelar fast dom är exakt som orginaldelen med skillnad på att den ena kanske är rostfri?

För då låter det som många verkstäder får lägga ner imorgon.

Nej jag skulle inte prata mer med den polisen om jag var du och istället ringa sbp och förklara läget och fråga hur du kommer vidare med minst huvudvärk.

Ringer polisen igen så svara inte på någon fråga eller hjälp honom på nått sätt.


Ju mer korrupt staten är, desto fler lagar..

2slow
trollis
22 maj 2012 ·

skicka upp en bild på pappret ser ut som du fick av polis mannen du kan stryka över ditt regg nr dont care. när jag besikta min bil så fick jag det här fina pappret https://www1.garaget.org/gallery/images/34/33822/33822-c2484b46d2025fff5254ae578a810cc5.jpg   

fixa det du fick på pappret sen åker du in o besiktar bilen

Senast redigerat av trollis (22 maj 2012)

MeloveGolf Vw trimmare
23 maj 2012 · 2 995 Inlägg

azid skrev:
Om avgasrörets enda skillnad är att det har dubbla utblås så tycker jag inte besiktningen ska säga nått om det, eller är det så att man får inte byta till eftermarknadsdelar fast dom är exakt som orginaldelen med skillnad på att den ena kanske är rostfri?

ja och nej, sa lange du har likvardigt med original ska det vara ok dvs inte oka storlek, plocka bort dampare etc
men visst kan polisen ge dig ombes i vilket fall om han anser det behovas att sedan bil bes godkanner ar en annan femma..

men piratdelar ska vara ok sa lange du inte "andrar" nagaot..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
MeloveGolf Vw trimmare
23 maj 2012 · 2 995 Inlägg

marre_knight skrev:
L
Känns som detta kommer att bli hur jobbigt som helst för mig. Vi ska dessutom köpa ett hus vi hittat, och det är anledningen till att jag säljer bilen. Allt kommer skita sig pga detta.

För mig känns det så oerhört ruttet att detta inträffar. Jag hade verkligen ingen aning om att man inte fick byta luftfilter på en bil, en total nyhet för mig som jag NU vet om.

pa forsta stycket:

Man far inte gnalla for mkt, jag menar det ar samma med folk & kronofogden dom anser att kronofogden forstor deras liv for att dom sjalva inte betalade sina rakningar...

Andra stycket:

Forstar att det ar tungt, men det ar ju "agar ansvar" tyvarr far du besiktiga och ga vidare, livet gar inte under av detta se det som laropengar att man faktiskt kan aka fast far smasaker en dalig dag..

jag byttte dump nar originalet gick sonder till en forge som lag och skrapade besitkingen rykte som fan iden och mumlade lite kanske ville dom satta dit mig med...

Senast redigerat av MeloveGolf (23 maj 2012)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang