Blev tagen av polisen pga sportluftfilter! -Regbesiktning!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 maj 2012 · 13 824 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

Growe skrev:

linuslinje skrev:

Det är inte förbjudet, beroende på anledning till att kniven ligger där. Om du tror att det är förbjudet så får du gärna hänvisa till paragraf. Däremot högst olämpligt som sagt.

det hamnar under knivlagen om det är lätt tillgängligt

sen är det en jävla skillnad om du kör arbetsbilen eller om du kör din rostiga corolla i rosengård

men allt som kan användas som vapen som är lätt tillgängligt i ett fordon kan falla under knivlagen

Exakt. Kniven landar ju mellan sätena när man åker hem för det är sjukt jobbigt o sitta på den så då kastar man av sig den där snabbt och smidigt.

Men som sagt så får de inte finnas lätt tillgängligt i bilen. Dom klagade även på kofoten som låg bakom framsätena

dom verkar vara väldigt upptagna med strunt saker inte konstigt att dom riktiga brottslingarna går fria hela tiden

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mattsson_91 Självlärd
24 maj 2012 · 3 083 Inlägg

Growe skrev:

Volvo142_73a skrev:

Growe skrev:

det hamnar under knivlagen om det är lätt tillgängligt

sen är det en jävla skillnad om du kör arbetsbilen eller om du kör din rostiga corolla i rosengård

men allt som kan användas som vapen som är lätt tillgängligt i ett fordon kan falla under knivlagen

Exakt. Kniven landar ju mellan sätena när man åker hem för det är sjukt jobbigt o sitta på den så då kastar man av sig den där snabbt och smidigt.

Men som sagt så får de inte finnas lätt tillgängligt i bilen. Dom klagade även på kofoten som låg bakom framsätena

dom verkar vara väldigt upptagna med strunt saker inte konstigt att dom riktiga brottslingarna går fria hela tiden

Vart stoppade i en helt vanlig blåskontroll så det var väl inte struntsaker egentligen. tongue

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
alain www.bimmerpower.org
24 maj 2012 · 3 995 Inlägg

Visa aspiranter är trevliga och vill lära sig men tyvärr bland vita får finns alltid några svarta och det är dessa svarta som gör att man inte alltid gillar poliser.
Som sa någon i tråden, några aspiranter måste har haft dålig barndom och vill på något sätt hämnas från den då tiden.
Polisen som du pratade med i telefon hade absolut inge rätt att ringa dig, gör han om det eller soppar han dig igen flera gånger, det är bara att stämma honom för trakassering.

Här finns en del att läsa om hur bra och dålig polisen är.
http://bloggar.aftonbladet.se/polisgran … a-av-ondo/

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Dark_knight
24 maj 2012 · 70 Inlägg

linuslinje skrev:

Vettemannen skrev:

Putteliten skrev:

Funderade på den jag med faktiskt. Då kan dom ju plocka nästan alla som varit på Biltema med då???

Men nu tror jag inte att det skulle kunna bli så utan det måste ju finnas misstanke om brott.

/Benny

Som är Steifan så vackert citerar så är det själva ÄNDAMÅLET i ditt exempel, som avgör om det blir brott mot förbudet. Dvs om du tar med en dildo i fickan i avseende för att skydda dig vid brott så kan du fällas. Om du har dildon för att du tycker att det är skönt att ha en nära till hands vid konstiga tillfällen så är det helt ok.

Att ha farliga föremål nära till hands i bil (att du kan sträcka dig) är direkt olämpligt men inte förbjudet, då är det bättre att transportera i låst utrymme för att undvika tragiska påföljder (bli skjuten, gripen osv) ifall misstolkning sker av polisman på plats. Däremot så finns det det fina luddiga uttrycket "övriga omständigheter" som vissa har blivit friade för, då går man på prejudikat.

---

Om trådens själva incident så har jag väl bara en sak att kommentera.

Varför skrev du ens under boten om du inte anser dig begå brott? Erkänn inte på plats, ta det till domstol där, det kostar inte mer för det.

Jag har inte erkännt något, och det är heller ingen bot jag fått, utan ett krav på regbesiktning. Har inte ens skrivit under det besiktningsprotokoll jag fått av polismannen.

//Martin
Mercedes 200 W123 "Unik Lågmilare" (1985)
Volvo 164 "Lyxkryssaren" (1973)
Lexus IS 300h "Hybriden" (2014)
FL3JM Inga konstigheter
24 maj 2012 · 2 064 Inlägg

Evildan skrev:
med miljö har det definitivt att göra, ändras insugsmotståndet ändras bränsleblandningen.

Nej, det är det man har luftmassemätare till (eller MAP-givare som i min bil, där det inte finns någon luftmassemätare). Blir bara fel om du har förgasare, då får man kanske ställa in lite, men det är nog inga större ändringar pga luftfilter om inte originalfiltret suger stenhårt.

Evildan
24 maj 2012 ·

FL3JM skrev:

Evildan skrev:
med miljö har det definitivt att göra, ändras insugsmotståndet ändras bränsleblandningen.

Nej, det är det man har luftmassemätare till (eller MAP-givare som i min bil, där det inte finns någon luftmassemätare). Blir bara fel om du har förgasare, då får man kanske ställa in lite, men det är nog inga större ändringar pga luftfilter om inte originalfiltret suger stenhårt.

har du mätt detta med kalibrerad utrustning för effekt och utsläpp?
det har jag.
ett ändrat insugsmotstånd ändrar effekt/utsläpp även på en bil utan förgasare då en LMM är programmerad för ett visst motstånd i insugningsluften och kan inte reglera bränsle/luftblandningen på det sätt som tillverkaren önskat vid programmeringen av denna.
det ändras oftast inte betydande mkt men det är mätbart.
det är en av anledningarna att en chippad bils färdator ex visar ett lägre förbrukningsvärde än det som är det verkliga värdet då datorns parametrar blir felaktiga.
prova att bygga om ett insug (samma diameter men annorlunda vinklar) och du ser ändringar i både karaktär och effekttoppar.
ett kasst/igensatt luftfilter har samma funktion som en förgasarmotors chokefunktion.
nu tror jag att jag varit tydlig nog i min förklaring.

Senast redigerat av Evildan (24 maj 2012)

saab_sonett Handledare
24 maj 2012 · 1 481 Inlägg

FL3JM skrev:

Evildan skrev:
med miljö har det definitivt att göra, ändras insugsmotståndet ändras bränsleblandningen.

Nej, det är det man har luftmassemätare till (eller MAP-givare som i min bil, där det inte finns någon luftmassemätare). Blir bara fel om du har förgasare, då får man kanske ställa in lite, men det är nog inga större ändringar pga luftfilter om inte originalfiltret suger stenhårt.

Eftersom LMM:en lägger av efter en tid med sportfilter så har det i allra högsta grad med miljön att göra.

it_mutt Avstängd
24 maj 2012 · 10 388 Inlägg

saab_sonett skrev:

FL3JM skrev:

Evildan skrev:
med miljö har det definitivt att göra, ändras insugsmotståndet ändras bränsleblandningen.

Nej, det är det man har luftmassemätare till (eller MAP-givare som i min bil, där det inte finns någon luftmassemätare). Blir bara fel om du har förgasare, då får man kanske ställa in lite, men det är nog inga större ändringar pga luftfilter om inte originalfiltret suger stenhårt.

Eftersom LMM:en lägger av efter en tid med sportfilter så har det i allra högsta grad med miljön att göra.

Har ju inte med sportfiltret i sig att göra

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
turboforssen Telge Drifting Team
24 maj 2012 · 5 398 Inlägg

saab_sonett skrev:

FL3JM skrev:

Evildan skrev:
med miljö har det definitivt att göra, ändras insugsmotståndet ändras bränsleblandningen.

Nej, det är det man har luftmassemätare till (eller MAP-givare som i min bil, där det inte finns någon luftmassemätare). Blir bara fel om du har förgasare, då får man kanske ställa in lite, men det är nog inga större ändringar pga luftfilter om inte originalfiltret suger stenhårt.

Eftersom LMM:en lägger av efter en tid med sportfilter så har det i allra högsta grad med miljön att göra.

det har ju med olja som man har på filtret att göra, inte själva filtret

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
FL3JM Inga konstigheter
24 maj 2012 · 2 064 Inlägg

Evildan skrev:

FL3JM skrev:

Evildan skrev:
med miljö har det definitivt att göra, ändras insugsmotståndet ändras bränsleblandningen.

Nej, det är det man har luftmassemätare till (eller MAP-givare som i min bil, där det inte finns någon luftmassemätare). Blir bara fel om du har förgasare, då får man kanske ställa in lite, men det är nog inga större ändringar pga luftfilter om inte originalfiltret suger stenhårt.

ett ändrat insugsmotstånd ändrar effekt/utsläpp även på en bil utan förgasare då en LMM är programmerad för ett visst motstånd i insugningsluften och kan inte reglera bränsle/luftblandningen på det sätt som tillverkaren önskat vid programmeringen av denna.
det ändras oftast inte betydande mkt men det är mätbart.
det är en av anledningarna att en chippad bils färdator ex visar ett lägre förbrukningsvärde än det som är det verkliga värdet då datorns parametrar blir felaktiga.
prova att bygga om ett insug (samma diameter men annorlunda vinklar) och du ser ändringar i både karaktär och effekttoppar.

En luftmassemätare är inte "programmerad" för visst motstånd, den kan bara mäta hur mycket luft som passerar, så länge du inte ändrar på själva storleken på röret där mätaren sitter så kommer datorn kunna räkna rätt luftmängd.

Att en chippad bil drar mindre soppa beror på helt andra grejer (och nej, färddatorn behöver inte alltid visa fel för att man chippat).

Och ja, klart det blir bättre effekt/annan karaktär med mindre motstånd i insuget.

xzit
24 maj 2012 · 448 Inlägg

hur gammal är bilen ?
är bilen relativt ny så få får du inte ändra något på bilen utan att regbesikta om den..

Xzit
Evildan
24 maj 2012 ·

FL3JM skrev:

Evildan skrev:

FL3JM skrev:

Nej, det är det man har luftmassemätare till (eller MAP-givare som i min bil, där det inte finns någon luftmassemätare). Blir bara fel om du har förgasare, då får man kanske ställa in lite, men det är nog inga större ändringar pga luftfilter om inte originalfiltret suger stenhårt.

ett ändrat insugsmotstånd ändrar effekt/utsläpp även på en bil utan förgasare då en LMM är programmerad för ett visst motstånd i insugningsluften och kan inte reglera bränsle/luftblandningen på det sätt som tillverkaren önskat vid programmeringen av denna.
det ändras oftast inte betydande mkt men det är mätbart.
det är en av anledningarna att en chippad bils färdator ex visar ett lägre förbrukningsvärde än det som är det verkliga värdet då datorns parametrar blir felaktiga.
prova att bygga om ett insug (samma diameter men annorlunda vinklar) och du ser ändringar i både karaktär och effekttoppar.

En luftmassemätare är inte "programmerad" för visst motstånd, den kan bara mäta hur mycket luft som passerar, så länge du inte ändrar på själva storleken på röret där mätaren sitter så kommer datorn kunna räkna rätt luftmängd.

Att en chippad bil drar mindre soppa beror på helt andra grejer (och nej, färddatorn behöver inte alltid visa fel för att man chippat).

Och ja, klart det blir bättre effekt/annan karaktär med mindre motstånd i insuget.

Nä, själva LMM är inte programmerad, däremot har du en styrning till resten av motorn som styrs via de signaler som LMM och andra komponenter skickar till de olika styrsystemen i en modern förbränningsmotor osv blablabla.
Därav mitt förenklade utryck för att slippa bli alltför beskrivande.

Påverkas en enhet påverkas flera enheter och felstyrningen är ett faktum, försöker skriva detta utan att bli alltför djupsinnig eller långrandig i funktionerna.

Precis, ändras motståndet av insugsförmågan till LMM kommer LMM att läsa av ett annat värde då ett större vaccum uppstår i förhållande till det som är det "normala" vaccumet och därmed får man en "felstyrning" av elektroniken.

Att en korrekt chippad bil kan vid liten belastning kräva mindre mängd bränsle är vi helt klart överens om då man då har labbat med mjukvaran och kan på så vis styra komponenterna på ett annat önskvärt vis.

Att färddator visar fel behöver inte alltid inträffa det vill jag inte påstå, därmot har det varit så på samtliga av de chippade SAAB, Volvo, VW produkter jag kört genom åren inom mitt tidigare arbete.

Tror inte vi kommer så mkt längre i våran faktiskt intressanta diskussion då vi har rätt olika uppfattningar i ämnet grundade på olika synsätt/erfarenheter av motorers styrning.

saab_sonett Handledare
24 maj 2012 · 1 481 Inlägg

it_mutt skrev:

saab_sonett skrev:

FL3JM skrev:

Nej, det är det man har luftmassemätare till (eller MAP-givare som i min bil, där det inte finns någon luftmassemätare). Blir bara fel om du har förgasare, då får man kanske ställa in lite, men det är nog inga större ändringar pga luftfilter om inte originalfiltret suger stenhårt.

Eftersom LMM:en lägger av efter en tid med sportfilter så har det i allra högsta grad med miljön att göra.

Har ju inte med sportfiltret i sig att göra

Det har det väl visst. Det är ju tack vare den sämre reningen som skräp sätter sig på LMM-tråden och den slutar fungera. Det händer inte med orginalfilter.

turboforssen Telge Drifting Team
24 maj 2012 · 5 398 Inlägg

saab_sonett skrev:

it_mutt skrev:

saab_sonett skrev:

Eftersom LMM:en lägger av efter en tid med sportfilter så har det i allra högsta grad med miljön att göra.

Har ju inte med sportfiltret i sig att göra

Det har det väl visst. Det är ju tack vare den sämre reningen som skräp sätter sig på LMM-tråden och den slutar fungera. Det händer inte med orginalfilter.

ne det är när man oljat in filtret så kommer det olja på tråden och den bränns av

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
saab_sonett Handledare
24 maj 2012 · 1 481 Inlägg

Har haft tre bilar i familjen där LMM:n lagt av utan oljat filter och ingen avbränd tråd. Endast ett torrt sportluftfilter.
Och det är väl skit samma om det är oljan som knäcker LMM:n. Grundorsaken är att man byter ut standardfiltret mot sportfilter.

Senast redigerat av saab_sonett (24 maj 2012)

Gustafa
24 maj 2012 · 35 Inlägg

Helt omotiverat vilket jävla rövhål! Aspiranter är ju alltid tomtar! Men han sitter väl hemma nu och mår riktigt bra! Är ju kul att vara ett svin och jävlas med folk.

turboforssen Telge Drifting Team
25 maj 2012 · 5 398 Inlägg

saab_sonett skrev:
Har haft tre bilar i familjen där LMM:n lagt av utan oljat filter och ingen avbränd tråd. Endast ett torrt sportluftfilter.
Och det är väl skit samma om det är oljan som knäcker LMM:n. Grundorsaken är att man byter ut standardfiltret mot sportfilter.

och jag har kört öppna filter i 10 år på nästan alla mina bilar och kört mycket på dammiga vägar och nån lmm har aldrig gått sönder för mig .
när jag forska lite om myten för nått år sen så hade typ 90% av alla som lmm gått sönder för  oljat in sina filter och dom andra 10 skrev inte om dom använt olja

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Dark_knight
25 maj 2012 · 70 Inlägg

saab_sonett skrev:

it_mutt skrev:

saab_sonett skrev:
Eftersom LMM:en lägger av efter en tid med sportfilter så har det i allra högsta grad med miljön att göra.

Har ju inte med sportfiltret i sig att göra

Det har det väl visst. Det är ju tack vare den sämre reningen som skräp sätter sig på LMM-tråden och den slutar fungera. Det händer inte med orginalfilter.

Där har du fel. Att LMM sätter igen beror inte på skräp, utan på den oljefilm som ett öppet filter duschas i. Oljan bildar en hinna för att binda upp de minsta partiklarna.

Det som i 99 fall av hundra har hänt när en LMM går sönder pga sportluftfilter är när det ska rengöras för första gången och därefter duschas in på nytt med oljefilm, och detta görs felaktigt med för mycket olja. Den överblivna oljan följer sedan med och lägger sig på de extremt tunna trådar som går i LMM och den får spel.

Bilen är ju helbilsgodkänd som tidigare nämnt och jag tror personligen att det knappt är mätbart vilken skillnad ett filter gör, annat än ljudmässig då det inte dämpar inslugsljudet lika mycket.

Senaste nytt är att jag fått höra att fler åkt på samma sak i stan, stannad och åkt dit pga detta. Bland dessa har tex en åkt dit med en bil som är kraftigt modifierad och låter mycket, tycker inte mindre synd om honom men kan tycka att det är förståligt att de väljer att stanna om man kör med 4" japsdämpare utan insats. Mig vetligen har 4 personer blivit stannad för detta nu, tre har fått regbes. och min egen teori är att de inriktat sig på bilar med sportigt utseende sen hugger de på allt.

Undrar vem som kom på idén i kafferummet? "Grabbar, nu är statestiken i botten. Vad sägs om att geta ut alla entusiastbilar i stan som har sportluftfilter? Som att sno godis från små barn?"

Senast redigerat av marre_knight (25 maj 2012)

//Martin
saab_sonett Handledare
25 maj 2012 · 1 481 Inlägg

marre_knight skrev:

saab_sonett skrev:

it_mutt skrev:

Har ju inte med sportfiltret i sig att göra

Det har det väl visst. Det är ju tack vare den sämre reningen som skräp sätter sig på LMM-tråden och den slutar fungera. Det händer inte med orginalfilter.

Där har du fel. Att LMM sätter igen beror inte på skräp, utan på den oljefilm som ett öppet filter duschas i. Oljan bildar en hinna för att binda upp de minsta partiklarna.

Det som i 99 fall av hundra har hänt när en LMM går sönder pga sportluftfilter är när det ska rengöras för första gången och därefter duschas in på nytt med oljefilm, och detta görs felaktigt med för mycket olja. Den överblivna oljan följer sedan med och lägger sig på de extremt tunna trådar som går i LMM och den får spel.
Bilen är ju helbilsgodkänd som tidigare nämnt och jag tror personligen att det knappt är mätbart vilken skillnad ett filter gör, annat än ljudmässig då det inte dämpar inslugsljudet lika mycket.

Senaste nytt är att jag fått höra att fler åkt på samma sak i stan, stannad och åkt dit pga detta. Bland dessa har tex en åkt dit med en bil som är kraftigt modifierad och låter mycket, tycker inte mindre synd om honom men kan tycka att det är förståligt att de väljer att stanna om man kör med 4" japsdämpare utan insats. Mig vetligen har 4 personer blivit stannad för detta nu, tre har fått regbes. och min egen teori är att de inriktat sig på bilar med sportigt utseende sen hugger de på allt.

Undrar vem som kom på idén i kafferummet? "Grabbar, nu är statestiken i botten. Vad sägs om att geta ut alla entusiastbilar i stan som har sportluftfilter? Som att sno godis från små barn?"

Konstigt då att alla tre bilarna som jag vet om har LMM:n lagt av på utan att någon olja funnits i filtret.

Mattsson_91 Självlärd
25 maj 2012 · 3 083 Inlägg

Men på riktigt. Hur gamla är ni? What ever. Säg att det är 50/50 så är saken ur världen. Lägg ner istället

Senast redigerat av Volvo142_73a (25 maj 2012)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang