3151
Sök

Cheva Silverado köpråd?

42 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#1
Halloj!
Dags att byta upp sig till en bättre och rejälare firma bil och är sugen på Silverado diesel runt årsm -95 gärna 4*4.

Är det någon som har erfarenheter av dessa bilar? så som tex 1500/2500/Z71/motor 6,2? 6,5t?/låda/kaross/inredning ''sjukdommar''
Vad är bra och vad ska man undvika?
Alla tips och råd är välkomna!

Mvh
Senast redigerat av c_jay (2 juni 2012)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 juni 2012
#2
Från 95 o framåt får du mycket trevligare inredning.
Jag föredrar 1,5 hytt, eller dubbelhytt kan man ju kalla det, de blir förjäkla trångt annars.
6,2 dieseln är grymt trött, 6,5td är piggare.
Då ska du kolla svängnings dämparen, är den inte bytt ska du byta den, annars kan vevaxeln gå av.
Växellådorna brukar behöva en renovering vid 25-30k mil beroende på hur den är körd.
Så kolla inte på en bil som gått 30k mil och orenoverad låda.
Diesel pumpen gäller ungefär samma mil, även den är en dyr historia.
Är inte pmd boxen flyttad ska den flyttas snarast, annars kan dom dö titt som tätt.
1500 eller 2500 handlar om axel storlekarna, så 2500 ska du ha, håller bäst då:)
"korta" 6-fots flaket är strax över 2 meter, långa 8-fots flaket är längre om du behöver de.
Rost i hytt hörnen är väl den största rost sjukdomen.
Och ja 4x4 måste du ha, annars är dom klippt värdelösa på vintern.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (2 juni 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 juni 2012
#3
Fina bilar tycker jag. Min suburban är ju samma bil, fast utan flak...

Går man till så pass nytt som runt -95 så är det 6,5td om man vill åka diesel. Dom går fint när dom går, men inte helt ovanligt att insprutningspumpen rasar om man inte kört med tillsater i dieseln. Att byta den är dyrt... Man bör satsa på en 2500, dom har grövre delar än en 1500. Framför allt dom som är 8-bultade hjul på. Just 95:an är sista årsmodellen med diesel som har klarat sig undan bilprovningens avgastester... (bara "visuell" kontroll, kollar så avgasröret är tätt osv) Samtidigt så har 95:an fått en bra update på inredningen och är betydligt trevligare än dom föregående årsmådellerna.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

42 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#4
Tackar för tipsen
Ja det blir en 6,5td, 1,5 hytt, 4*4 och minst årsm 95
Pumpen värkar ju inte vara en billig historia att byta!
Vad kan det kosta att renovera en växellåda om man nu skulle behöva?
Nåt speciellt man ska tänka på? speciellt missljud eller så?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 juni 2012
#5
Vet inte riktigt vad de kostar, har HÖRT en siffra runt 10k.
Vad gäller lådorna så ska dom växla mjukt o fint, även vid hård belastning, den får inte slå i några växlar.
Drivlinan ska inte ge ifrån sig några konstiga ljud, men ett vinande ljud när 4x4 LÅG är i är normalt.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Offroad Racing
3 122 Inlägg
3 juni 2012
#6
Det man främst ska kolla på är att motorn går jämt o bra oavsett gaspådrag och att motorlampan håller sig släckt hela tiden motorn är igång. Sen att lådan växlar bestämt o bra. Försök höra om matarpumpen under bilen går. Lite svår att höra när motorn är igång men den "tickar" när den går. Bilen går även om den är sönder men insprutningspumpen tar skada av det. Brukar även märkas om man gasar mycket, då kan motorn hacka om den inte funkar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
3 juni 2012
#7
En ny insprutningspump kostar 16000 kr här i sverige, men som det mesta till jänk så kan man handla allt för ungefär hälften mot dom svenska priserna där borta i usa. Då har jag räknat med avgifterna som tillkommer.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 422 Inlägg
4 juni 2012
#8
En annan sak om du märker att lådan börjar bete sig lite illa är att det inte alltid är fel på lådan utan oljan som är dålig, vet av ett gäng som enbart gjort oljebyte och efter det växlat precis som normalt igen, skulle dock aldrig köpa en låda och ta det som en chansning då det är dyrt och tidsödande att renovera/byta låda men just att de slår i växlarna hårt kan ofta botas med ny och fräsh olja. Viktigt att kolla nivåer också så det inte är några läckage någon stans. Detsamma gäller diffarna fram och bak. Påstår inte att de brukar läka men det är en bra punkt att kolla.

Tycker personligen att det är ett bättre val än dodges motsvarighet men har tyvärr inte så mycket erfarenhet av dieseln förutom det där med pumpen men om det är någon tröst så är en insprutningspump till en diesel inte direkt billig till någon bil. Sedan ska det ju tilläggas att förbrukningen på 6,5td är rätt hög, sett på både svenska och amerikanska forum att runt 1,1-1,2 landsväg är att räkna med iaf och iaf 1,5-1,6 blandat relativt lugn körning. Finns säkert de som lyckas komma under men ännu fler som kommer över. Den drar mer än 6.2an men det är det väl värt också med tanke på att 6.2 är utan turbo och är väl på 120 häst har jag för mig, även om den har en del vrid är den slö. Har kört en sån, den var slö! Tar sig väl fram i skogen på lågen but still. Skulle välja den höga förbrukningen för det är inte så stor skillnad eftersom du får mycket mer power istället.

Missljud kan det ju bli en del av beroende på hur den har körts, det är trots allt en tung bil som får utstå mycket påfrestningar och ofta används som arbetshäst och får slita med tunga laster etc och lite gnek är vanligt och behöver nödvändigtvis inte vara något fel men skrammel och slammer från chassidelar är inte bra, gnek är oftast osmorda grejer och torra bussningar som kan bidra till det. Det är ju en rätt vanlig bil att använda i offroadsammanhang och det blir ju en del påkänningar på grejerna då. Men satsa på 2500, det är grövre grejer och betydligt stabilare. 6,5td har jag för mig inte ens kom som 1500, det finns då inte många av dem iaf.

Snackas lite hit och dit om fyrhjulsdriften och dess pålitlighet, rent mekaniskt är det väl inga större fel på den vad jag vet men elektroniken kan strula till det ibland, dåliga givare och trasiga kablar är ofta skälet. Det kan stå att 4hjulsdriften är i utan att fallet är så, då kan man hamna i problem i fel terräng! Vissa har till och med fått problemet att den börjar spinna fram när 4hjulsdriften ska vara i och nästa gång de provar så kan det funka igen. Är inte så jättehaj på dem faktiskt utan sägar bara lite småsaker som jag vet om och har hört och läst mig till.

Vad det gäller inredningen så även om den blev bättre 95 så är det plastigt och tråkigt, är väl en smaksak om man gillar det antar jag men jag gillar det inte men du hittar ingen amerikansk stor pickup som inte är plastig och har lite halvtaskig kvalitétskänsla innuti. Men det finns ju självklart bättre och sämre smile


Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 juni 2012
#9
En låda som gått så pass länge att den behöver oljebyte för att växla bra igen har gått alldeles för länge och det har inte lådan mått bra av. För övrigt så är allt i automaten elstyrt på dessa "nya". Så många problem med växlingar kan relateras till glapp i kablar eller kanske nån trasig solenoid. Ger i så fall ofta felkoder i datorn som lätt kan kollas upp. (samma dator till både motor och låda)

det mest bränslesnåla alternativet man kan få till är en 6.2 diesel med turbogrejerna från en 6,5:a och lite påställd pump, då blir den både piggare och snålare än en standard 6.2:a. Fast nu är vi nog inne på lite överkurs... Och visst är en 6.2.a slö, men inte alls som en japansk dieselpickis från runt -00.

Det som brukar krångla till 4wd är två saker, främst en liten elgrej på framaxeln som frikopplar ena drivaxeln från diffen när man lägger ur fyrhjulsdriften eller givaren på fördelningslådan som hör till den. Det andra är en elmotor på födelningslådan som styr 2H-4H-4L, fast vissa modeller har spak till fördelningslådan och då finns naturligtvis inte den senast nämnda elmotorn. Slira på bara framhjulen kan dom definitivt inte, då är det nåt som är allvarligt fel i fördelningslådan...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

56 Inlägg
8 april 2014
#10
Lyfter tråden!

Ni pratar om svängingsdämparen, var sitter denna och varför ska jag byta denna?

PMD boxen skall flyttas? vart sitter den och vad krävs för grejer för att flytta den? (kablar osv)

Tillsats i dieslen bra eller anus? någon speciell? Vad är det för pump under bilen som skall ticka?


Tack på förhand!!!


Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 april 2014
#11
Svängningsdämparen sitter innanför remskivan på vevaxeln. Blir den dålig blir det vibrationer i motorn som med tiden knäcker vevaxeln eller skapar sprickor i motorblocket, motor skrot alltså.

Pmd:n sitter original på sidan av insprutningspumpen. Om man nu flyttar den så ska den sättas i fronten, utanför motorrummet. Jag har satt min bakom kofångaren. Att flytta den från insprutningspumpen till nåt annat ställe av motorrummet är enbart negativt, en del sätter den t.ex ovanpå insuget och det är den absolut sämsta placeringen man kan välja. För flytt krävs en förlängningskabel och kylfläns till pmd:n. Kör absolut inte bilen utan att ha pmd:n monterad antingen på pumpen eller på en kylfläns.

Tillsats i dieseln, japp. Rätt viktigt skulle jag välja säga med. Pumparna är inte gjorda för dagens torra diesel och det är den absolut vanligaste anledningen till pumphaveri. Ny insprutningspump kostar runt 15000 kr till en 6.5td.

Pumpen under bilen är en matarpump/förpump som trycker fram dieseln till insprutningspumpen. Dels går bilen illa om den inte funkar men framför allt tar insprutningspumpen skada av det, och den är ju som sagt inte billig att byta...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök