Körde truck med körförbud, vem gjorde fel?

Joppe_Johndeere StenkrossTomte
12 september 2012 · 359 Inlägg

Hejsan.

Idag på jobb flyttade jag en truck med körförbud (Skylt om körförbud fanns i trucken) då min chef sa till mig att köra in den på laddning. Jag gjorde som han sa till mig, någon timme efter kommer huvudskyddsombudet och ger mig en ordentlig utskällning och menar på att  "du borde vetat bättre". Jag hänvisar honom till min chef då det är han som har sagt att jag ska flytta den, men han menar på att jag gjorde fel med att lyssna på min chef. Jag hänvisar han igen att tala med min chef, då svarar han " det får du själv göra".

Nå, vem har rätt? Borde jag ha arbetsvägrat eller gjorde jag rätt med att flytta trucken?

En intressant detalj var att jag bara körde trucken 5meter till laddstationen, trucken hade körförbud för kedjerna till stativet var dåliga, alltså inget som rör truckens framkomlighet!

No turbo shit! Just Real Power!
Volvo 240 "The Chrome Edition" (1992)
Drönirettab
12 september 2012 · 21 761 Inlägg

Frågan är väl vad det där körförbudet innefattar, dvs om man inte alls får köra den eller om den tex får köras till närmaste laddstation. Kan tänka mig att om en truckreparatör kommer och fixar kedjorna, och sedan inte kan testa allting pga dåligt med ström i batteriet, då blir reparatören antagligen lite putt. smile

OpelP1
12 september 2012 · 1 412 Inlägg

Drönirettab skrev:
Frågan är väl vad det där körförbudet innefattar, dvs om man inte alls får köra den eller om den tex får köras till närmaste laddstation. Kan tänka mig att om en truckreparatör kommer och fixar kedjorna, och sedan inte kan testa allting pga dåligt med ström i batteriet, då blir reparatören antagligen lite putt. smile

På pappret så är väl körförbud vad det låter som = får ej användas alls.
Men lite sunt förnuft säger ju att man kan flytta den några meter även om kedjorna är utdömda.


Och nej jag skulle nog inte bli putt om trucken var oladdad, men det blir ju dyrare för företaget om jag måste ladda trucken någon halvtimme efter arbetet för att provköra. smile

schnauz
12 september 2012 · 1 758 Inlägg

Det är föraren som har det yttersta ansvaret för fordonet.
Din chef har visserligen gjort fel som bett dig köra trucken, men i slutändan är det ändå du som kört den.

Joppe_Johndeere StenkrossTomte
13 september 2012 · 359 Inlägg

Fick svar på tal idag.

Det var inte huvudskyddsombud, skyddsombud eller truckrep som hade satt trucken i körförbud utan det var chefen ifråga som bad mig flytta den. Så han gjorde en riskbedömning och kom fram till att det var säkert att flytta trucken. Skylten som satt i trucken hade ett förbipasserande skyddsombud satt då hade fått vetskap om körförbudet på annat håll.

Så jag fick rätt i slutändan smile Mycket bra arbetsdag idag smile

No turbo shit! Just Real Power!
Volvo 240 "The Chrome Edition" (1992)
Volvo 142 "V8" (1969)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 september 2012 · 2 974 Inlägg

Byråkrati är underbart..... jisses!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Joppe_Johndeere StenkrossTomte
14 september 2012 · 359 Inlägg

matteeee skrev:
Byråkrati är underbart..... jisses!

Ja från en fjäder blev det en höna, av hönan blev det en hönsfarm...

Ett jävla liv blev det lol

No turbo shit! Just Real Power!
Germax
14 september 2012 · 12 086 Inlägg

Frågan är varför skyddsombudet får för sig att han får skälla ut dig? Han ska väl på sin höjd påtala att det inte är tillåtet. Han har absolut ingen rätt att läxa upp dig.

bronco_z
14 september 2012 · 604 Inlägg

En truck wtf kan hända? Förmyndar mentalitet. Sverige är fantastiskt men ibland undrar man. Eller hen kanske är mest politiskt korrekt.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Freddeponken
14 september 2012 · 663 Inlägg

Joppe_Johndeere skrev:

matteeee skrev:
Byråkrati är underbart..... jisses!

Ja från en fjäder blev det en höna, av hönan blev det en hönsfarm...

Ett jävla liv blev det lol

som sen blev salmonella och alla dörsmile

Skönt att det löste sig, inte kul att tjafsa med skyddsombud, vårat ombud skulle bara börja stamma om vi tjafsa emot men skyddsombuden behövs...hade nyligen en truckolycka med krossad fot som följd=(

Muttley
14 september 2012 ·

Freddeponken skrev:

Joppe_Johndeere skrev:

matteeee skrev:
Byråkrati är underbart..... jisses!

Ja från en fjäder blev det en höna, av hönan blev det en hönsfarm...

Ett jävla liv blev det lol

som sen blev salmonella och alla dörsmile

Skönt att det löste sig, inte kul att tjafsa med skyddsombud, vårat ombud skulle bara börja stamma om vi tjafsa emot men skyddsombuden behövs...hade nyligen en truckolycka med krossad fot som följd=(

Finnes exempel där även personer omkommit tyvärr då regler har brötits vid truckkörning. Så skyddsombuden menar väldigt väl även om de kan verkar väldigt sura och kränga.

schnauz
15 september 2012 · 1 758 Inlägg

bronco_z skrev:
En truck wtf kan hända? Förmyndar mentalitet. Sverige är fantastiskt men ibland undrar man. Eller hen kanske är mest politiskt korrekt.

Truckar är enligt arbetsmiljöverkets statistik den maskin som är inblandad i flest arbetsplatsolyckor och eftersom de väger mycket och hanterar tung last brukar olyckor med truckar sluta illa.

Muttley
15 september 2012 ·

bronco_z skrev:
En truck wtf kan hända? Förmyndar mentalitet. Sverige är fantastiskt men ibland undrar man. Eller hen kanske är mest politiskt korrekt.

Missa ditt svar.  Nu är denne extrem men för x antal år sedan på ett mycket stort företag så gick en trucks gafflar in i ljumsken på en man. Hans pulsåder brast och blodet kunde inte stoppas och därmed avled mannen.  Truckar är ett mycket farligt arbetsredskap om de inte går rätt till.  Just därför.

OpelP1
15 september 2012 · 1 412 Inlägg

Tyvärr så kör många som idioter.
Värst var när jag var och jobbade med en maskin på ett stort lager där det gick mängder av plocktruckar (såna där man åker med upp i korgen för att plocka prylar i eller ur pallar).
Dom körde full fart tvärs över pallställsraderna  och full fart förbi såna som stod och och plockade ur pallar 5-6 meter upp i luften med några centimeters avstånd.
Alla truckar som gick där ( runt 50st kanske) var buckliga runt om och fick riktas dagligen.
Gafflar och även stativ stukades av alla krockar som var där.

Senast redigerat av OpelP1 (15 september 2012)

Sleeper
15 september 2012 · 73 Inlägg

Vad var alternativet då? Skulle denstå där, 5 meter utanför tills naturen slukat den då?

Nej, sjölvklart ska den in på rep.

Jag har kört mer mulade truckar än så och ingen tjafsat om det. Som det sprutar olja om å grejer. big_smile

Låter som en gnällig chef bara.

Wanegardh Asgammal medlem.
15 september 2012 · 2 246 Inlägg
Kollan
15 september 2012 · 618 Inlägg

tkd_rille skrev:

bronco_z skrev:
En truck wtf kan hända? Förmyndar mentalitet. Sverige är fantastiskt men ibland undrar man. Eller hen kanske är mest politiskt korrekt.

Missa ditt svar.  Nu är denne extrem men för x antal år sedan på ett mycket stort företag så gick en trucks gafflar in i ljumsken på en man. Hans pulsåder brast och blodet kunde inte stoppas och därmed avled mannen.  Truckar är ett mycket farligt arbetsredskap om de inte går rätt till.  Just därför.

Hade den körförbud? Isåfall varför?

infeap
15 september 2012 · 43 Inlägg

Egentligen så ska du inte få köra den överhuvudtaget om trucken nu har körförbud. Oavsett vad din chef säger så ska den inte köras även om det var ynka 5meter i detta fall. Då kan du be honom köra den och ta risken, inte värt att ta smällen själv.

Jag kan tycka att det är löjligt att det kan vara så men av säkerhetsskäl så är det så det gäller.
Dom vill trots allt undvika olyckor smile

Grabber Dagdrömmare
15 september 2012 · 2 836 Inlägg

Varför har/hade trucken körförbud hör inte hit!
Är det körförbud så får den inte flyttas ens en millimeter förrann åtgärder tas dvs. reparation på plats eller bärning(i detta fall med hjälp av en annan truck på sådant sätt så ingen fara uppkommer) till en lämpligt plats.

Så TS har gjort fel! Men skyddsombudet ska inte skälla på folk som en ilsken hund!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
infeap
15 september 2012 · 43 Inlägg

Grabber skrev:
Varför har/hade trucken körförbud hör inte hit!
Är det körförbud så får den inte flyttas ens en millimeter förrann åtgärder tas dvs. reparation på plats eller bärning(i detta fall med hjälp av en annan truck på sådant sätt så ingen fara uppkommer) till en lämpligt plats.

Så TS har gjort fel! Men skyddsombudet ska inte skälla på folk som en ilsken hund!

jo jag menar ju det, men är det helt orimligt om man kanske får "putta" fram den utan att starta motorn? roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang