2948
Sök

Vad har du haft för problem med din AUDI?

1 148 Inlägg
13 maj 2017
#121
panda666 skrev:
Så rätt vanligt med oil sludge? samt kedjor. Gäller väl inte dieslarna? dom har väl rem allihopa om ja inte har fel. Har inte hört jätte mycket strul med audis efter 2012 typ? nån som hört vilka fel dom har?

Rätt mkt strul med Automatlådan även där hmm De tre som jag känner som har en A4  och 2 A6 or med automatlådorna har fått byta låda. En av A6orna 3.0TFSI (2013) fick byta motor då den drack rätt mkt olja, detta vid ungefär 6000mil hmm Men annars är de väl rätt skottsäkra ?

Evildan
14 maj 2017
#122
Svarte_Orm skrev:
AdamDahlstrom skrev:
Sen får vi väl se när kamkedjan ger sig, som är ett vanligt problem på dessa bilar tydligen. Även dags för kamremsbyte men är ju mer service!

Ja, bäst att byta kamremmen innan kamkedjan ryker

Yupp, kamremsintervallen har initialt varit för lång och orsakade många motorras när den brast. Tråkig historia.

6 129 Inlägg
14 maj 2017
#123
Evildan skrev:
Svarte_Orm skrev:
AdamDahlstrom skrev:
Sen får vi väl se när kamkedjan ger sig, som är ett vanligt problem på dessa bilar tydligen. Även dags för kamremsbyte men är ju mer service!

Ja, bäst att byta kamremmen innan kamkedjan ryker

Yupp, kamremsintervallen har initialt varit för lång och orsakade många motorras när den brast. Tråkig historia.

Är det kedja mellan kamaxlarna och rem ner till veven då, eller varför är det både kedja och rem?

Evildan
14 maj 2017
#124
Svarte_Orm skrev:
Evildan skrev:
Svarte_Orm skrev:

Ja, bäst att byta kamremmen innan kamkedjan ryker

Yupp, kamremsintervallen har initialt varit för lång och orsakade många motorras när den brast. Tråkig historia.

Är det kedja mellan kamaxlarna och rem ner till veven då, eller varför är det både kedja och rem?

Kedja mellan kamaxlarna och rem från veven. Lustifikationen föll lite där.

1 271 Inlägg
14 maj 2017
#125
Fick rost på insidan av motorhuven på min A6 C6. Då var bilen 9,5 år gammal och rullat 19k mil. Motorhuven lackades om inom den 10-åriga rostskyddsgarantin.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Of World
3 372 Inlägg
14 maj 2017
#126
Audi A6 C6 (2007) drog massa jävla olja nästan mer olja än bensin.. som den iövrigt drog nåt kopiöst med.

Utöver det så var det massa rostproblem den vart lagad flertalet gånger på audi tillslut bytte dom ut baklucka plus dörrar och huv, efter allt detta trots att den servats mer än vad audi rekommenderar (1300mil Intervall) gick kedjehelvetet och drog med sig en massa så det vart skrot av den motorn på 12 000mil

Trots detta; provade en A4 vilket visade sig vara dumt val...

Allt från givare till turbo och rost på bara 6 år gammal bil.

Vissa påstår att det är slitagedelar andra inte men har Fan aldrig varit med om att en biljävel slits så hårt som audis...

Nä därefter åkte jag Opel och mercedes ett tag sparade många tusen lappar på det...

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 261 Inlägg
14 maj 2017
#127
opel_vectra_gts skrev:
Audi A6 C6 (2007) drog massa jävla olja nästan mer olja än bensin.. som den iövrigt drog nåt kopiöst med.

Utöver det så var det massa rostproblem den vart lagad flertalet gånger på audi tillslut bytte dom ut baklucka plus dörrar och huv, efter allt detta trots att den servats mer än vad audi rekommenderar (1300mil Intervall) gick kedjehelvetet och drog med sig en massa så det vart skrot av den motorn på 12 000mil

Trots detta; provade en A4 vilket visade sig vara dumt val...

Allt från givare till turbo och rost på bara 6 år gammal bil.

Vissa påstår att det är slitagedelar andra inte men har Fan aldrig varit med om att en biljävel slits så hårt som audis...

Nä därefter åkte jag Opel och mercedes ett tag sparade många tusen lappar på det...

lol vad äre för motorer som dras med så jävla mycke kedjeras? trodde bara bmw hade så mke kedje problem? hört om lite micror också som kedjan har pajat men inte så mycket på audi? vad beror det på? vad var det för motor i din audi?

1 148 Inlägg
14 maj 2017
#128
panda666 skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Audi A6 C6 (2007) drog massa jävla olja nästan mer olja än bensin.. som den iövrigt drog nåt kopiöst med.

Utöver det så var det massa rostproblem den vart lagad flertalet gånger på audi tillslut bytte dom ut baklucka plus dörrar och huv, efter allt detta trots att den servats mer än vad audi rekommenderar (1300mil Intervall) gick kedjehelvetet och drog med sig en massa så det vart skrot av den motorn på 12 000mil

Trots detta; provade en A4 vilket visade sig vara dumt val...

Allt från givare till turbo och rost på bara 6 år gammal bil.

Vissa påstår att det är slitagedelar andra inte men har Fan aldrig varit med om att en biljävel slits så hårt som audis...

Nä därefter åkte jag Opel och mercedes ett tag sparade många tusen lappar på det...

lol vad äre för motorer som dras med så jävla mycke kedjeras? trodde bara bmw hade så mke kedje problem? hört om lite micror också som kedjan har pajat men inte så mycket på audi? vad beror det på? vad var det för motor i din audi?

Dåliga kedjor rakt av bara , samt dåliga kolvringar som gör att den dricker så mkt olja hmm

Avstängd
10 388 Inlägg
14 maj 2017
#129
amazinjoey skrev:
panda666 skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Audi A6 C6 (2007) drog massa jävla olja nästan mer olja än bensin.. som den iövrigt drog nåt kopiöst med.

Utöver det så var det massa rostproblem den vart lagad flertalet gånger på audi tillslut bytte dom ut baklucka plus dörrar och huv, efter allt detta trots att den servats mer än vad audi rekommenderar (1300mil Intervall) gick kedjehelvetet och drog med sig en massa så det vart skrot av den motorn på 12 000mil

Trots detta; provade en A4 vilket visade sig vara dumt val...

Allt från givare till turbo och rost på bara 6 år gammal bil.

Vissa påstår att det är slitagedelar andra inte men har Fan aldrig varit med om att en biljävel slits så hårt som audis...

Nä därefter åkte jag Opel och mercedes ett tag sparade många tusen lappar på det...

lol vad äre för motorer som dras med så jävla mycke kedjeras? trodde bara bmw hade så mke kedje problem? hört om lite micror också som kedjan har pajat men inte så mycket på audi? vad beror det på? vad var det för motor i din audi?

Dåliga kedjor rakt av bara , samt dåliga kolvringar som gör att den dricker så mkt olja hmm

Mnjaäea...det ska ju vara så låg friktion som möjligt (mer effekt som kan användas till annat). Man är helt enkelt lite för "snål" i marginalerna. Standardåtgärden vid motorer som drar mycket olja är ju just att byta till "snäppet större kolvringar".

Men visst, man kan väl kanske se det som så att de är dåliga i den mån att de hamnat i "fel ände" av marginalen s.a.s. .

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 132 Inlägg
14 maj 2017
#130
Satt och tänkte till en stund. Har haft några.

Audi 100 1.8 -87 Min första bil som jag fick av föräldrar när körkortet var taget 1992. Trots all misshandel så gick den som en klocka.

Audi 80 1.8 -89? Hjullager och kylfläkt mindre bra. Såldes som skrot då den kokat.

Audi 100 2.5 TDi automat -94? Icke ett fel! Älskade den bilen! Chippad, pigg och dieselknattret på morgonen var kanon!

Audi A6 1.9 Tdi -99? Automatlådan rasade vid 18000 mil. Ej nöjd. Såldes som skrot.

Audi 100 2.0E -90. Helt ok men ABS-lampan lös från dag 2. Servoverkan på bromsar försvann. Står i ett garage och väntar på bättre tider.

Men 2 av 5 är väl inte illa!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 179 Inlägg
15 maj 2017
#131
Svarte_Orm skrev:
AdamDahlstrom skrev:
Sen får vi väl se när kamkedjan ger sig, som är ett vanligt problem på dessa bilar tydligen. Även dags för kamremsbyte men är ju mer service!

Ja, bäst att byta kamremmen innan kamkedjan ryker

Hahahaah made me smile:D


1 705 Inlägg
15 maj 2017
#132
En bekant plockade ut en A4, osäker på exakt modell och årsmodell men det var 4-5 år sedan, som förmånsbil. Redan efter en vecka började den progressiva servon krångla, och bilen lämnades således in på verkstad och han fick lånebil.
Under dom tre år hans leasingavtal löpte hade han lånebilen mer än sin egen bil. Audi bytte ut tamigfan halva bilen utan att få ordning på den där progressiva servon. Bilen stod en månad på verkstad, han fick tillbaks den, och efter en vecka återkom felen. Det sista halvåret på avtalet försökte Audi inte ens laga bilen längre utan han fick åka runt i lånebilen istället medans dom väntade på att avtalstiden skulle gå ut.

Solklart ett måndagsexemplar så bör väl kanske inte ses som representativt för genomsnittet, och Audi ska ha cred för att dom verkligen försökte laga bilen och dom höll sin del av avtalet som sa att han alltid skulle ha tillgång till fungerande bil, men jag kan ju säga att nästa förmånsbil blev inte en Audi.


Fotograf
155 Inlägg
15 maj 2017
#133
zemet skrev:
Svarte_Orm skrev:
AdamDahlstrom skrev:
Sen får vi väl se när kamkedjan ger sig, som är ett vanligt problem på dessa bilar tydligen. Även dags för kamremsbyte men är ju mer service!

Ja, bäst att byta kamremmen innan kamkedjan ryker

Hahahaah made me smile:D

Ja, tycker inte du det?

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy

4 179 Inlägg
15 maj 2017
#134
AdamDahlstrom skrev:
zemet skrev:
Svarte_Orm skrev:

Ja, bäst att byta kamremmen innan kamkedjan ryker

Hahahaah made me smile:D

Ja, tycker inte du det?

Jo läste noggrannare efteråt och fick då lära mig att det fanns både kamrem & kedja på vissa motorer:)
Lyckat till med bytet:)


2 Inlägg
21 februari 2018
#135
Om jag hade kunnat rest med en tidsmaskin tillbaka i tiden 2.5 år och avbrutit mitt inköp av min Audi A5 så hade jag varit så lycklig. Med ett tillverkningsfel som gör att bilen dricker 1 liter olja per 100 mil, som nu dessutom resulterat i problem med oljetrycket så har man halvt panik. Kostnadsförslag på 70.000 på Audiverkstad och de rekommenderar INTE att jag genomför reparationen.

Ska detta vara en premiumbil? Det är ju ett skämt hur Audikoncernen dessutom svarar på frågor när man kontaktar dom. Usch.

6 218 Inlägg
21 februari 2018
#136
Hej!
Kör en Audi 100 Avant 2,0E från 1989 som precis gått 36000mil. -Allt funkar på bilen!
Den drar ingen olja alls och drar ca 0,7lit vid 100km/t och runt litern korta sträckor (har 3-4km till jobbet varje dag) och  betalar 958kr i trafikförsäkring . Bytt en hel del delar under åren, köpte den 1993 men är helnöjd. Den är bekväm och tyst och man sitter bra, har bytt standardstolarna mot Rekaro sportstolar i svart läder och förlängt rattstången ca 100 mm så man slipper sitta med raka armar när man kör , dessutom är bilen väldigt lättmeckad och det är ännu lätt att få tag på delar på både VAG och på skroten.

Brukar vara inne på Blocket och kolla på nyare Audi A6:or S6:or men tvekar...vill inte göra mig av med "gamle Grolle"!
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a388991e2601ab5bf1425d6db7262bb0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-63b3b2560370b9fe808b877e0b89603a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-b436a706a8d2494670565631282fbdb9.jpg
Senast redigerat av jaka54 (21 februari 2018)


Sir
935 Inlägg
21 februari 2018
#137
jaka54 skrev:
Hej!
Kör en Audi 100 Avant 2,0E från 1989 som precis gått 36000mil. -Allt funkar på bilen!
Den drar ingen olja alls och drar ca 0,7lit vid 100km/t och runt litern korta sträckor (har 3-4km till jobbet varje dag) och  betalar 958kr i trafikförsäkring . Bytt en hel del delar under åren, köpte den 1993 men är helnöjd. Den är bekväm och tyst och man sitter bra, har bytt standardstolarna mot Rekaro sportstolar i svart läder och förlängt rattstången ca 100 mm så man slipper sitta med raka armar när man kör , dessutom är bilen väldigt lättmeckad och det är ännu lätt att få tag på delar på både VAG och på skroten.

Brukar vara inne på Blocket och kolla på nyare Audi A6:or S6:or men tvekar...vill inte göra mig av med "gamle Grolle"!
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a388991e2601ab5bf1425d6db7262bb0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-63b3b2560370b9fe808b877e0b89603a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-b436a706a8d2494670565631282fbdb9.jpg

Måste du kasta upp den varje gång någon skriver något om en Audi????

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
21 februari 2018
#138
Det är fina bilar de gamle 100orna smile Mina föräldrar hade också en sådan när jag växte upp, fast med 2,2 10v som min far väldigt noga med att påpeka haha


1 194 Inlägg
21 februari 2018
#139
misterunited skrev:
Om jag hade kunnat rest med en tidsmaskin tillbaka i tiden 2.5 år och avbrutit mitt inköp av min Audi A5 så hade jag varit så lycklig. Med ett tillverkningsfel som gör att bilen dricker 1 liter olja per 100 mil, som nu dessutom resulterat i problem med oljetrycket så har man halvt panik. Kostnadsförslag på 70.000 på Audiverkstad och de rekommenderar INTE att jag genomför reparationen.

Ska detta vara en premiumbil? Det är ju ett skämt hur Audikoncernen dessutom svarar på frågor när man kontaktar dom. Usch.

Tråkigt att höra. Vilken årsmodell är det?


6 129 Inlägg
21 februari 2018
#140
Min näst första bil var en audi 100 -86 med 2,3l femcylindrig. Visserligen var den gammal, sliten och billig men vilket skit det var. Massor av krångel och en del fick jag aldrig ordning på. Efter en allt för kort tid blev den stående intill föräldrarnas vändplan och höll på att försvinna i ogräs och jag fick nästan betala för att någon skulle ta emot den. Bland annat krånglade motorstyrningen och jag blev aldrig klok på om det var elektronikfel eller K-jet som felade.


Sök