Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 521 776 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Då var topparna färdigportade av mig. Lämnade dem idag till Micke som ska göra en sista koll, fräsa ventilsäten, plana av 3mm och svarva backcut och undercut på ventiler. Sen är det bara att montera i ventiler och skruva på grejerna smile

Fick i hemläxa av Micke att fila klart insugen och kolla så spjällen går helt fritt, samt att mäta hur mkt insugen skiljer i längd mellan cylindrarna. Med olika långa trattar kan jag få dem lika så hela motorn blir avstämd mot samma varvtalsregister.

Stackarn
12 februari 2013 · 1 200 Inlägg

Detta blir ju bara mysigare och mysigare! big_smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Tackar smile

Nu blev det lite fel med en ventilfrässtyrning tyvärr.. så håller på och mailar med en engelsman.. beskrivningen var 5/16" styrning och det stod ingenstans att den var 3/8" uppe vid fräsen och handtaget.. Tydligen finns det två serier, 100 och 150 series. suck.. hatar när det blir fel..

Men det löser sig nog så småningom.. hade bara velat få rätt från början sad

Stackarn
13 februari 2013 · 1 200 Inlägg

Kan knappt bärga mig till BR där man får höra lite luftkylda tyskar på höga varv! big_smile Men jag kommer nog skälla lite på dig att du sålde ettan innan man hann se den!


Edit: Känner igen mig lite där med när det blir fel. Det är så jäkla frustrerande, men det är bara att göra om och göra rätt.

Senast redigerat av Stackarn (13 februari 2013)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Hehe, nä det ska bli riktigt kul, fast jag tjuvstartar med fanfest i Borås 25/5. Man fick va snabb med att fixa plats, fr det är nog redan fullt smile

Ettan kommer nog också till bugrun, med nya ägaren då smile

Ja, störande som fan.. Tydligen finns det två serier av neway fräsar, varför fattar jag inte.. men de har olika diameter på skaftet.. Så måste returnera denn och få hem en ny.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (13 februari 2013)

Martin81
13 februari 2013 · 1 232 Inlägg

vad vore världen whitout volkswagen !

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Väldigt tråkig?? big_smile

Det är mysiga bilar iaf, helt klart. De ser så snälla ut, men under huven kan man dölja en riktigt stygg motor smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Nu är man hemma igen då.. blev visst närmare 7h i garaget idag.. tongue

Har fixat med en massa småsaker som jag stört mig på innan.

Pedalstället fixat, gaspedalen satt fast med nåt gammalt dörrgångjärn och glappade.. Så jag lossade hela alltet, slipade rent och lackade det silver. Sen tvekade jag lite, men bytte ändå till min rosa rullpedal (skulle haft en svart men blev fel). Givetvis hoppade kopplingswiren loss, så jag fick skruva av det igen, slacka wiren, kroka på den och hålla allt på plats medan jag skruvade i bultarna.. Detta hängandes över förarstolen tongue

Resultatet blev ändå helt ok, funderar på att bygga en mittkonsol att sätta stereo och tre extramätare i.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0802.jpg

Golvet är sketet, så det ska städas.. sen tänkte jag slänga i några snygga mattor.

Under tiden har jag även lackat färdigt de undra kylkåporna som jag var tvungen att fimpa en bit pga race-avgaset jag "fick" i julklapp ska få plats. Sen har jag efter en del klurande lyckas lossa svängningsdämparen från motorn (tidigare automat). Bulten fick jag loss med mutterknackare, men sen satt den som berget ändå.. ända tills jag upptäckte att det fanns två gängade hål mot veven.. I med två bultar och vips så trycktes det ut. Lossade även svänghjulet från min lösa vev som jag tänkte använda sen.
Tyvärr inga bilder på det, men det är inte så mkt att se faktiskt.

Hade köpt gummifötter till mitt msd också, men de var tyvärr för stora, så får kolla efter andra. Tänkte sätta det under baksätet på förarsidan.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (13 februari 2013)

Hakiki
13 februari 2013 · 510 Inlägg

Hur är de att köra med rull gas ? Varför har man de ? smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 februari 2013 · 3 068 Inlägg

För att det är fräckt smile Enda nackdelen är väl att det blir lite jobbigare vid långresor i samma hastighet, annars ganska trevligt.. hade det i buggyn för en massa år sen.

Hakiki
13 februari 2013 · 510 Inlägg

Okej:) Man kanske skulle prova en sån =P

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Man får fixa en infästning till gaswiren bara om man inte får med det. Det finns ett hål i pedalenmen wiren slutar med en ögla, så en liten bult eller liknande att kroka den på behövs.

Skruvar till det
13 februari 2013 · 1 702 Inlägg

Alla bilar rullar väl när man gasar smile

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Inte om man torrgasar i garaget som du Tommy wink

Skruvar till det
14 februari 2013 · 1 702 Inlägg

Slap!! Den kändes:)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
robertfab
14 februari 2013 · 490 Inlägg

Slap! Den kändes här med......

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 februari 2013 · 3 068 Inlägg

såatteee, det är bara att sätta fart wink

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
15 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Tjingeling smile

Avverkat en stund i garaget igen då, idag var det lite halvfart men fick ett par saker gjorda iaf.

Först och främst pulade jag lite med svänghjul. Jag har ett för 180mm koppling (pytteliten, haha) och ett för 200mm koppling (ja, inte gigantisk den heller). 180mm passar ju rakt i lådan och startmotor.. Men jag vill hellre använda 200mm.. Då måste jag fila ur lådan och byta startmotor.. Antalet kuggar och tjockleken på dem skiljer mellan hjulen.

Sen har jag monterat i nippel i ventilkåpa (cyl 1 & 2) för vevhusventilation.. Velar lite om jag ska montera i den andra med (har hört att det är mer olja i den som trycks ut). Men det borde ju gå att förhindra med en pcv-ventil.

Jag har stört mig ett tag på att innertaket saknas på takluckan.. tyvärr går det inte att köpa löst.. iofs skulle jag gärna ha ett nytt innertak då det som sitter är allt annat än fräscht och bra monterat.. slappt och veck på massa ställen.. men det får vänta.

Så jag måttade lite och sågade ut en 2mm mdf-skiva. Borrade några välplacerade hål för clips:en.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1159.jpg

Provmontering innan jag klär in den, måste dessutom hitta liknande perforerad vinyl (eller vad det är).
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1161.jpg

Sen kollade jag lite på hur jag ska montera och koppla in min msd-box. Tror det blir antingen under hatthyllan eller som på bilden nedan (fast på ett rack såklart, med gummifötter) under baksätet.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1167.jpg

Ja, sen blev det inte så mkt mer gjort idag, inget som jag kommer på iaf..

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Sitter och funderar lite på vad man ska använda för svänghjul och koppling... Har ju svänghjul för både 180 och 200mm lamell. Det "roliga" är att svänghjulet för 180mm är bra mkt tyngre.

Kruxet med att montera 200mm koppling är att följande måste göras.
Slipa ur lådan så inte startkransen tar i
Montera 12v startmotor
Köpa ny tryckplatta och lamell

Ska jag ha 180mm räcker det med ny lamell..

Sen har jag bestämt att det blir 1,4:1 vippställ, då får jag 10-11mm lyft och kan utnyttja flödet i topparna.

Skruvar till det
18 februari 2013 · 1 702 Inlägg

Hur är det med alla bubblor har dom bara 6v system eller går det att ändra till 12 volt system hur är din?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang