Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 521 776 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 februari 2013 · 3 068 Inlägg

6v var det väl till -67 eller nåt sånt har jag för mig.. därefter började man bygga 12v. Min är dock konverterad till 12v redan..

Men på min satt både 6v startmotor och svänghjul kvar, den snurrar bara lite snabbare smile Men för att kunna använda 200mm svänghjulet måste jag byta startmotor.. eftersom antalet och storleken på kuggarna skiljer på startkransen.

robertfab
18 februari 2013 · 490 Inlägg

Hur gör du med torkarmotorn?
Fick inte klart för mig sist vi snacka om den?
Byta motor till en 12v:are, eller ett motstånd på den 6v:arn du har nu?

Finns det mer 6volts grejer kvar i bilen?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Jag fick tag i en 12v torkarmotor på veteranmarknaden. Den satt i en volvo, men eftersom båda var SWF så flyttade jag bara över spolen, vips så är den gjord för 12v smile

Enda 6v-grejen som är kvar nu är startmotorn, därför tänkte jag ju kolla om du har nån 12v, helst självlagrad (smalare axel vid drevet).

robertfab
18 februari 2013 · 490 Inlägg

Jag ska till garaget ikväll, då kan jag kolla upp det med startmotor.

När kunde du följa med till "Skruvar sönder det:s" garage och hjälpa till med sprutet?
Jag kan ons,tors, fre kväll.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Gör gärna det smile

Jag vet inte.. han har redan sms:at mig om det. Onsdag jobbar jag jourpass så det går inte.. tors kanske, fredag jobbar jag förmiddag.. sen är jag ledig i helgen, men behöver fixa en del med bubblan och vi ska kolla på hus på söndag tongue

robertfab
18 februari 2013 · 490 Inlägg

Bra, torsdag eftermidda it is.
Jag kör

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 februari 2013 · 3 068 Inlägg

fredag är nog bättre för min del i så fall.

Men iaf.. för att återgå till topic. Glöm inte kika om du har nån 12v startmotor, spelar egentligen ingen roll om den är självlagrad eller inte.. är ju bara att sätta i en ny bussning om den inte är det..

Hittat steg1 kopplingskit på ebay för bra pris. Blir nog ett sånt framöver tror jag.

Skruvar till det
19 februari 2013 · 1 702 Inlägg

Ja snart skruvar jag sönder det.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
19 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Hehe, har sagt det förr.. Det är inte lätt när det är svårt tongue

Kom precis ur duschen.. varit i garaget och sen handlat.. snart middag smile

Robban tog med sig en eberspächer som jag tänkte kolla om det går att få fart på. Vore ju inte helt fel att kunna dra på lite värme en sommarkväll eller så.

Det jag pysslat mest med idag är väl inget jättekul, men nödvändigt om jag ska få i 200mm koppling. Nämligen att slipa ur växellådan. Jag har tagit ur en del nu och svänghjulet går runt.. men måste nog mäta mig till hur lång svänghjulet sticker in i lådan.. Vill inte ta för lite och inte heller för mkt.. då kan godset bli lite tunt.

200mm koppling vill man ju ha.. mer greppyta och mkt större urval av tryckplattor och lameller. Hittat KEP steg1 paket ganska billigt som jag kanske slår till på så småningom.

Kameran glömde jag givetvis i garaget och jag tog inga bilder med mobilen... Så det får vänta tills nästa uppdatering.

Skruvar till det
19 februari 2013 · 1 702 Inlägg

Ja den där Robban har mycket grejer på lager även till en gammel bubbla nu.
Det är ju helt rätt med 200 koppling om det finns mer urval och bettar bättre.
Men steg 1 i bubblavärlden innebär det mycket ökning från säg orginal? Det borde väl vara tillräckligt för det dubbla antal hk som är från början nu när du toktrimmar såsmile

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
19 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Haha, ja han har ju det smile

Jepp, det finns mkt mer att välja på, iaf om det ska passa rakt av. Det skiljer en del bara mellan original och steg1, märkbart hårdare men inte jobbig. Sen ska det vara ofjädrad lamell, iaf om man ska göra lite hårdare starter (går det att låta bli??).

STOCK Plate can handle 134 Ft.Ib.   

KEP STAGE I-1700Ib.
Up to 180ft. Ib. of torque - Intended to handle any street VW
and engines up to '75 Buick V6. Use stronger clutch for later Buicks.   

KEP STAGE II-2300Ib.
Up to 220ft. Ib. of torque - Works good in well hopped up VW
sand buggies and most other competition VW uses where the
driver is determined to either win or break.   

KEP STAGE III-2600Ib.
Up to 260ft. Ib. of torque - Will handle a low compression
305 CID Chevrolet V8 for street use.   

KEP STAGE IV-3000Ib.
Up to 300ft. Ib. of torque - Used by some drag-racers who are running
very large VW engines and nitrous and drop the hammer at 8000 RPM.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
20 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Så, var iväg en sväng till garaget på rasten och löste ett frågetecken..

Det finns olika typer av svänghjul, dels 6v och 12v. Sen finns olika olika typer av tätning mot veven.

Min motor satt tidigare på en automatlåda och svängningsdämparen var tätad med o-ring.

Vid en närmare titt på svänghjulet så såg jag att det också är det, så det är ju skönt att veta att man har rätt svänghjul för motorn.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0813.jpg

Smajly
20 februari 2013 · 3 059 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Hur är det med alla bubblor har dom bara 6v system eller går det att ändra till 12 volt system hur är din?

Bara dom tidigare årsmodellerna som har/hade 6 volt.. senare har/hade 12 volt..
6 voltare går att bygga om till till 12 volt utan större problem.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
20 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Stämmer bra det smile Min bubbla var 6v men konverterades till 12v innan jag köpte den. Dock var 6v torkarmotor kvar och det satt 6v startmotor och svänghjul med 109 kuggar.

Nu när jag ska stoppa i en 1600 så byter jag till 130 kuggars svänghjul, 12v startmotor. För att kunna det håller jag få att fila ur växellådan så att kuggkransen går fri.. Ingen vinkelharry, för då kan det sluta tråkigt yikes

Senast redigerat av Peter_Eriksson (20 februari 2013)

robertfab
20 februari 2013 · 490 Inlägg

Haha!
Magnesium och vinkelLeif är ju skitkul!

PANG BOOM!!

(Man har magnesium i dagens smällare)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Cadillac123
20 februari 2013 · 292 Inlägg

Ser ut som att den där o-ringen har sett bättre dagar big_smile

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)
Volvo 740 GL "Orpen" (1990)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
20 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Det kan jag nog vara utan tror jag. Vilket öda...

"30 åring slipade i magnesium, omkom efter svåra brännskador"...  Nätack

Sitter och spånar efter tändkablar.. jävla gissel.. Det får inte vara solid kärna till msd-boxen.. Msd 8,5mm passar inte i fördelaren.. empi vill jag icke ha.. inte på så vitala delar iaf. Msd har blå 8mm kablar som ska funka.. men det pajar ju hela färgtemat i motorrummet sad

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
20 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Cadillac123 skrev:
Ser ut som att den där o-ringen har sett bättre dagar big_smile

Haha, jodu den var inte grann... en ny beställs i dagarna. De jag hade på lager var tyvärr för små. 13:- är ju ingen förmögenhet iofs, hehe

Cadillac123
20 februari 2013 · 292 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:

Cadillac123 skrev:
Ser ut som att den där o-ringen har sett bättre dagar big_smile

Haha, jodu den var inte grann... en ny beställs i dagarna. De jag hade på lager var tyvärr för små. 13:- är ju ingen förmögenhet iofs, hehe

Annars har jag 4 sortiments lådor av oringar cool

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)
Volvo 740 GL "Orpen" (1990)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
20 februari 2013 · 3 068 Inlägg

Hehe, jo jag har en ganska stor låda också, men även den största var för liten smile Jag ska ändå beställa lite andra grejer så det kan slinka med en o-ring med smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang