Tjenare
Har gått och skaffat mig en gammal volvo 142 1969 årsmodell som jag tänkte börja med att renovera & laga rost.
Inom framtiden kommer det att byggas bur och läggas i en b230fk motor eller en t5:a var planen, men det kanske blir att börja med att sätta en snurra på b20:an! När projektet är klart kommer den såklart att lackas om i någon snygg kulör
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPPDATERAT
Motorsetup: T5
Vevstakar: H-profil
Kolvar: Orginal, nya ringar
Insug: egenbyggt plenum
Spridare: siemens deka 630
Turbo: Super hx35
Grenrör: Eget + extern WG / ev orginall för bess
Avgas: 3tum
Styrsystem: VEMS
Bakvagn: Volvo 240
Fräsch 1031 Axel
Nya stötdämpare
Nya skivor
Hydraulisk handbroms med separata bromsok
Nya ok x4
yellowspeed belägg på färdbromsen, vanliga på handbromsen
Nya Polyuretan bussningar
Modifierade Stag
Orginal Diff (änsålänge)
Framvagn: Volvo 142
Nya kulleder över + under
Nya styrstag m.m
Nya polyuretan bussningar i länkarmar
Nya polyuretan bussningar i krängningshämmarna
Nya 240 ventilerade skivor + OK
Yellowspeed belägg
Nya hjullager
Nya Gasdämpare
Customfäste för hastighetsmätare på navet höger fram
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sätter upp en liten lista på saker som kommer göras i första hand
* Renovera bromssystemet + sätta 240 ventilerade bromsar fram
* Laga rost i reservhjulsbaljorna, framskärmarna, bakskärmarna, i fronten & lite fläckar här och där.
* Lyfta ur motorn
* Renovera motorn, byta packningar, måla m.m
* Fixa el
* Plocka ner framvagnen + renovera
* Plocka ner bakvagnen + renovera
Har säkert glömt något!
Dagen då jag fick hem härket
Börjat pilla med bromsoken, kan ju säga att dom funkade sådär
Ja det var väl allt för denna gång men uppdaterar snart igen
Update 26/1
En bild på instrumenteringen
Hjärtat
Lite rostiga ställen.. Men som tur e får jag lite sponsring av farsan med nya plåt delar typ som skärm infästningarna m.m
Börja montera bort kyl och andra saker
Har skruvat bort förgasare, avgasrör och kopplat bort generator m.m, lossat på växellådan så imorgon åker motorn ut!
Tack o hej!
'' skriftlig '' update 29/1
Tjenare!
Hade ingen möjlighet att lyfta ur motorn i söndags, så det kommer nu till helgen istället. Anledningen till att jag bara uppdaterar på helgerna är för att jag inte bor hemma på veckorna.
Glömde ta kort på min front, tänkte visat hur dålig den var..
Har iallafall kommit över lite reprations plåtar till skärm/huv infästningarna (båda sidorna) och den nedre frontplåten. Vet dock inte om jag kan använda den då jag kanske behöver en komplett ny front
Update 1/2 GODKVÄLL!
Idag har det hänt lite saker. Började med att lyfta ur motorn, blev riktigt nöjd för det gick så lätt Sen var det ju så tråkigt så jag fick kapa loss avgasröret vid bakaxeln för de hade ju givetvis rostat ihop.
Plockade fram vinkelslipen och gav mig på lite rost för att se hur allvarligt det var. Sen märkte jag att där va spacklat på ett ställe, och det blev tjockare och tjockare så jag drämde kniven in under och det bara flög stora spackel skärvor.. Antagligen har någon som ägt bilen innan kört in i nått eller blivit påkörd för det var en lång reva på sidan som bara var överspacklad. NU TILL DET ROLIGA, BILDER!
Tog L70n för att kränga ur motorn
Kvar står ett tomt rostigt skal, typ..
Trodde det skulle vara värre med rost på just detta stället, bara lite i underkant på skärmen och lite i överkant på tröskeln, underkant på tröskeln verkar vara fin
Här är revan, syns inte så jätte bra kanske. Den börjar på dörren men fick ingen bild på de. Detta skall skäras ut och svetsas i en ny plåt. Så lite spackel som möjligt!
En bild på min front, som tyvärr är jätte dålig.. Om det är någon som har en ny eller bättre så hör av er! GÄRNA en front med 3:delad grill typ -72
Bonus bild som passar jävligt bra!
UPDATE 2/2
Har inte hänt så mycket idag. Började med att skrapa av all underredsmassa ifrån innerskärmarna sen försökte leta reda på ännu mera rost, tro det eller ej men jag lyckades rätt bra.. :p
Gjorde en liten snabb varukorg hos mekonomen på plåt delar jag behöver och den hamnade på 2700.. MEN det var med kompletta trösklar till båda sidorna och bara dom kosta över 500kr styck. Och mina trösklar är bara dåliga precis bakom dörren/ framför bakhjulet så det ska nog gå och pussla ihop utan färdigbockade trösklar.
För övrigt slängde jag av dörrarna idag, rev ut dom dyng sura golvmattorna och började fundera på att riva ut all inredning, så vi får se vad som händer imorgon!
rensat innerskärmarna på de värsta kletet
Väck me dörrarna
Här, framför bakhjulet på vänstersidan hade dom lagat ett rosthål med ståltråd och spackel?! Fattas bara silvertejp...
Under dom dyblöta mattorn anade jag rost.. Som tur är var det bara på förarsidan, på andra sidan var det bara ett pyttelitet hål & färgen var kvar så det var jag glad för
Är detta första ägaren tro? Arvid Claesson
Allt för idag. Börjar bli lite ont om saker att göra då jag väntar på plåt + att jag behöver gas till svetsen innan jag kan sätta igång. Men det kommer kanske en uppdatering imorgon om jag får för mig att riva ut stolar + baksäten o lite sånt Tack & hej!
Då var det dags igen! UPDATE 8/2
Har inte hunnit med så mycket idag, börjat kapa bort lite plåt. Men tänkte iallafall visa plåten jag fick hem och lite så Kommer en större uppdatering imorgon tänkte jag!
Har rivit ut den mesta inredningen
Trodde först det var stoppning i dörrsidorna.. Men dom visade sig vara halvfyllda med vatten/is haha! att det ens höll tätt?
Lite plåt!
Började skära upp lite rost i golvet på passagerar sidan. Det har klarat sig rätt bra där faktiskt
Började skära ut en fyrkant där uppe, men tittade ner i hålet och såg en jääkla massa skit och antydan till rost innanför påväg in i ''hytten''. Så jag skärde ut hela biten.
Allt för ikväll, håll utkik efter morgondagens uppdatering!
Har gått och skaffat mig en gammal volvo 142 1969 årsmodell som jag tänkte börja med att renovera & laga rost.
Inom framtiden kommer det att byggas bur och läggas i en b230fk motor eller en t5:a var planen, men det kanske blir att börja med att sätta en snurra på b20:an! När projektet är klart kommer den såklart att lackas om i någon snygg kulör
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPPDATERAT
Motorsetup: T5
Vevstakar: H-profil
Kolvar: Orginal, nya ringar
Insug: egenbyggt plenum
Spridare: siemens deka 630
Turbo: Super hx35
Grenrör: Eget + extern WG / ev orginall för bess
Avgas: 3tum
Styrsystem: VEMS
Bakvagn: Volvo 240
Fräsch 1031 Axel
Nya stötdämpare
Nya skivor
Hydraulisk handbroms med separata bromsok
Nya ok x4
yellowspeed belägg på färdbromsen, vanliga på handbromsen
Nya Polyuretan bussningar
Modifierade Stag
Orginal Diff (änsålänge)
Framvagn: Volvo 142
Nya kulleder över + under
Nya styrstag m.m
Nya polyuretan bussningar i länkarmar
Nya polyuretan bussningar i krängningshämmarna
Nya 240 ventilerade skivor + OK
Yellowspeed belägg
Nya hjullager
Nya Gasdämpare
Customfäste för hastighetsmätare på navet höger fram
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sätter upp en liten lista på saker som kommer göras i första hand
* Renovera bromssystemet + sätta 240 ventilerade bromsar fram
* Laga rost i reservhjulsbaljorna, framskärmarna, bakskärmarna, i fronten & lite fläckar här och där.
* Lyfta ur motorn
* Renovera motorn, byta packningar, måla m.m
* Fixa el
* Plocka ner framvagnen + renovera
* Plocka ner bakvagnen + renovera
Har säkert glömt något!
Dagen då jag fick hem härket
Börjat pilla med bromsoken, kan ju säga att dom funkade sådär
Ja det var väl allt för denna gång men uppdaterar snart igen
Update 26/1
En bild på instrumenteringen
Hjärtat
Lite rostiga ställen.. Men som tur e får jag lite sponsring av farsan med nya plåt delar typ som skärm infästningarna m.m
Börja montera bort kyl och andra saker
Har skruvat bort förgasare, avgasrör och kopplat bort generator m.m, lossat på växellådan så imorgon åker motorn ut!
Tack o hej!
'' skriftlig '' update 29/1
Tjenare!
Hade ingen möjlighet att lyfta ur motorn i söndags, så det kommer nu till helgen istället. Anledningen till att jag bara uppdaterar på helgerna är för att jag inte bor hemma på veckorna.
Glömde ta kort på min front, tänkte visat hur dålig den var..
Har iallafall kommit över lite reprations plåtar till skärm/huv infästningarna (båda sidorna) och den nedre frontplåten. Vet dock inte om jag kan använda den då jag kanske behöver en komplett ny front
Update 1/2 GODKVÄLL!
Idag har det hänt lite saker. Började med att lyfta ur motorn, blev riktigt nöjd för det gick så lätt Sen var det ju så tråkigt så jag fick kapa loss avgasröret vid bakaxeln för de hade ju givetvis rostat ihop.
Plockade fram vinkelslipen och gav mig på lite rost för att se hur allvarligt det var. Sen märkte jag att där va spacklat på ett ställe, och det blev tjockare och tjockare så jag drämde kniven in under och det bara flög stora spackel skärvor.. Antagligen har någon som ägt bilen innan kört in i nått eller blivit påkörd för det var en lång reva på sidan som bara var överspacklad. NU TILL DET ROLIGA, BILDER!
Tog L70n för att kränga ur motorn
Kvar står ett tomt rostigt skal, typ..
Trodde det skulle vara värre med rost på just detta stället, bara lite i underkant på skärmen och lite i överkant på tröskeln, underkant på tröskeln verkar vara fin
Här är revan, syns inte så jätte bra kanske. Den börjar på dörren men fick ingen bild på de. Detta skall skäras ut och svetsas i en ny plåt. Så lite spackel som möjligt!
En bild på min front, som tyvärr är jätte dålig.. Om det är någon som har en ny eller bättre så hör av er! GÄRNA en front med 3:delad grill typ -72
Bonus bild som passar jävligt bra!
UPDATE 2/2
Har inte hänt så mycket idag. Började med att skrapa av all underredsmassa ifrån innerskärmarna sen försökte leta reda på ännu mera rost, tro det eller ej men jag lyckades rätt bra.. :p
Gjorde en liten snabb varukorg hos mekonomen på plåt delar jag behöver och den hamnade på 2700.. MEN det var med kompletta trösklar till båda sidorna och bara dom kosta över 500kr styck. Och mina trösklar är bara dåliga precis bakom dörren/ framför bakhjulet så det ska nog gå och pussla ihop utan färdigbockade trösklar.
För övrigt slängde jag av dörrarna idag, rev ut dom dyng sura golvmattorna och började fundera på att riva ut all inredning, så vi får se vad som händer imorgon!
rensat innerskärmarna på de värsta kletet
Väck me dörrarna
Här, framför bakhjulet på vänstersidan hade dom lagat ett rosthål med ståltråd och spackel?! Fattas bara silvertejp...
Under dom dyblöta mattorn anade jag rost.. Som tur är var det bara på förarsidan, på andra sidan var det bara ett pyttelitet hål & färgen var kvar så det var jag glad för
Är detta första ägaren tro? Arvid Claesson
Allt för idag. Börjar bli lite ont om saker att göra då jag väntar på plåt + att jag behöver gas till svetsen innan jag kan sätta igång. Men det kommer kanske en uppdatering imorgon om jag får för mig att riva ut stolar + baksäten o lite sånt Tack & hej!
Då var det dags igen! UPDATE 8/2
Har inte hunnit med så mycket idag, börjat kapa bort lite plåt. Men tänkte iallafall visa plåten jag fick hem och lite så Kommer en större uppdatering imorgon tänkte jag!
Har rivit ut den mesta inredningen
Trodde först det var stoppning i dörrsidorna.. Men dom visade sig vara halvfyllda med vatten/is haha! att det ens höll tätt?
Lite plåt!
Började skära upp lite rost i golvet på passagerar sidan. Det har klarat sig rätt bra där faktiskt
Började skära ut en fyrkant där uppe, men tittade ner i hålet och såg en jääkla massa skit och antydan till rost innanför påväg in i ''hytten''. Så jag skärde ut hela biten.
Allt för ikväll, håll utkik efter morgondagens uppdatering!
Senast redigerat av aDedorsson (1 mars 2020)
Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
0
0
0
0