Kompisen har ett Hertz steg som han skall koppla in, men vill inte ha större strömkabel än vad han behöver betala för. Vad är de minsta man kan ha till följande steg, för den som är duktig på att räkna ut detta?
På länken du själv har skickat står det att de rekommenderar 20mm2. Personligen tycker jag det är idioti att snåla på kablarna men ett hett tips är väl att kolla vad som rekommenderas i manualen till steget och gå inte under det.
Kompisen har ett Hertz steg som han skall koppla in, men vill inte ha större strömkabel än vad han behöver betala för. Vad är de minsta man kan ha till följande steg, för den som är duktig på att räkna ut detta?
Jag brukar rekommendera att dimensionera kablaget efter den ström som steget kan tänkas dra vid sin lägsta tillåtna impedans, vilket i detta fall skulle innebära ca 45 A (räknat på 70% verkningsgrad) vid 1 Ohm.
Här kan man klara sig med 10 mm2 kabel och 50-60 A säkring om den inte är längre än typ 5 meter, men det teoretiska spänningsfallet hamnar runt 0,4 V och min personliga åsikt är att man hellre kan hålla sig på max 0,3-0,35 V. 16 mm2 kabel ser bättre ut i så fall.
Fast jag håller också med övriga om att det är bättre att inte snåla.