3396
Sök

Bakaxel sönder 740.

5 Inlägg
1 november 2006
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har ett problem med 740 Gl 89. När jag svänger och kör så hackar den fram precis som nåt kugg missar som på en växlad mc.
Det är särskilt när jag svänger det hoppar.
Det lät som mest när jag skulle burna som allt rasa typ.
När jag skulle köra efter burnen så hackade bilen och så vidare.
Är detta bakaxeln som har rasat?
Vad kan det kosta?

Tacksam för svar!

Mvh simon


76 Inlägg
2 november 2006
#2
Går den jämt annars??!   Har den slungdiff??! 

Jag råkade ut för samma sak på min 940 Turbo -98  och då var det bara slungdiffen som hade låst sej!

Life is like a turbo

311 Inlägg
2 november 2006
#3
Låter som ras i bakaxeln. Billigaste är väl en beg från skroten om man inte kan laga axeln själv....


297 Inlägg
2 november 2006
#4
Paja min bakaxel på min 740 i en burn... den klonka å höll på å jävlas 2 dar efter det... sen så gjorde jag några svängar (långsamma) med fullt rattutslag å då small det till som fan å sen drev den inte alls, öppna den å såg att hälften av kuggarna var borta å nån axel som va ca 1cm i diameter hade gått av :p... bara att byta. köpte en ny på skroten för 800

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

5 Inlägg
2 november 2006
Trådstartare
#5
Men om den här slungdiffen har låst sig hur återgärdar man det?

Sen bakaxel är det mycket  jobb och byta?


Tacksam för svar  //simon


311 Inlägg
3 november 2006
#6
Slungdiffen låst sig, har jag aldrig hört om, om den låser sig beror det alltid på något annat som är trasigt.
Byta bakaxel är väl i sig inte så svårt men det är tungt och mycket som måste tas loss tex. bakbromsar, stötdämpare, alla infästningar för bakaxeln mm.
Jag rekommenderar att när man monterat nya bakaxeln byta olja i den. Kan vara bra att öppna den innan för att kolla skicket så man inte får några otrevliga överraskningar sen:)


5 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
#7
. Okej. Men spelar det någon roll vilken bakaxel man tar från nån volvo på skroten. Menar tex om de ska va en viss bakaxel till en viss växellåda och så vidare.
Har endast 4 växlar och ingen OD så vete fan va ja har för växellåda.
Men som sagt passar en bakaxel från vilken 740 som helst ?


Mvh simon


1 567 Inlägg
12 november 2006
#8
Bjork3n skrev:
. Okej. Men spelar det någon roll vilken bakaxel man tar från nån volvo på skroten. Menar tex om de ska va en viss bakaxel till en viss växellåda och så vidare.
Har endast 4 växlar och ingen OD så vete fan va ja har för växellåda.
Men som sagt passar en bakaxel från vilken 740 som helst ?


Mvh simon

Det skall vara samma utväxling och samma bilmodell.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

6 Inlägg
15 november 2006
#9
Du ska ta en bakaxel från en med samma utväxling, annars kommer inte mätaren och utväxlingen stämma.

M-power

274 Inlägg
15 november 2006
#10
ta svetsen istället? då haru kul nu i vinter okså? tongue

fyllo

5 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
#11
m5_olli skrev:
Du ska ta en bakaxel från en med samma utväxling, annars kommer inte mätaren och utväxlingen stämma.

Men går det inte och ta axlen från en annan och mätaren så hastighets mätaren visar rätt. Uväxlingen spelar väl inte så stor roll igentligen?

Men annars kan man inte ställa in mätaren eller nåt till den nya bakaxel?
Senast redigerat av Bjork3n (18 november 2006)


151 Inlägg
18 november 2006
#12
Hastighetsvisningen kommer inte att ändras även om du tar en axel med annan utväxling! Tandhjulet sitter på kronhjulet och snurrar alltid med samma hastighet som drivaxlarna vid färd rakt fram (vid sväng snurrar drivaxlarna med olika hastighet men tandhjulet snurrar då med medelvärdet av drivaxlarnas olika hastigheter). Däremot ökar/minskar motorvarvtalet inkl. br.förbrukning, acc. och ork vid en given hastighet med annan utväxling.

5 Inlägg
19 november 2006
Trådstartare
#13
msjoholm skrev:
Hastighetsvisningen kommer inte att ändras även om du tar en axel med annan utväxling! Tandhjulet sitter på kronhjulet och snurrar alltid med samma hastighet som drivaxlarna vid färd rakt fram (vid sväng snurrar drivaxlarna med olika hastighet men tandhjulet snurrar då med medelvärdet av drivaxlarnas olika hastigheter). Däremot ökar/minskar motorvarvtalet inkl. br.förbrukning, acc. och ork vid en given hastighet med annan utväxling.

Har precis sattit på en ny axel från en annan 740 och där visade hastighets mätaren duktigt fel. Visade 220 när man låg i 1an och 2an.

Kom o tänka på om man sätter på givaren från den 740n som ja tog axlen ifrån så kanske mätaren funkar igen?


151 Inlägg
19 november 2006
#14
Bjork3n skrev:
msjoholm skrev:
Hastighetsvisningen kommer inte att ändras även om du tar en axel med annan utväxling! Tandhjulet sitter på kronhjulet och snurrar alltid med samma hastighet som drivaxlarna vid färd rakt fram (vid sväng snurrar drivaxlarna med olika hastighet men tandhjulet snurrar då med medelvärdet av drivaxlarnas olika hastigheter). Däremot ökar/minskar motorvarvtalet inkl. br.förbrukning, acc. och ork vid en given hastighet med annan utväxling.

Har precis sattit på en ny axel från en annan 740 och där visade hastighets mätaren duktigt fel. Visade 220 när man låg i 1an och 2an.

Kom o tänka på om man sätter på givaren från den 740n som ja tog axlen ifrån så kanske mätaren funkar igen?

Du flyttade alltså givaren från din axel till den nya? Det ska du inte behöva göra. Det kan möjligtvis vara så att tandhjulet har olika antal "tänder" på olika årsmodeller och då kan man ju inte sätta in en givare som är anpassad för ett annat antal "tänder"

DREAMTEAM
248 Inlägg
21 november 2006
#15
När du köper begagnad axel på skroten så ska du kolla så att du köper en axel som har samma utväxling som din bil redan har ...

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
22 november 2006
#16
ja har aldrig hört att en vanlig "gl" såldes med "slungdiff" men men kan ju varit en fd snut bil smile eller effter montage.
Det finns 4 olika utväxlingar = turbo å glt har 1, Diesel har 1, vanlig typ gl eller annat med 5 vxl låda har 1. sen finns ju en som inte är standard som snut bilarna hadde med lammel diff
(fanns även som option till turbo och GLT)
Senast redigerat av Turbo_Power_86 (22 november 2006)

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...


Sök