3282
Sök

Två skadade i streetrace

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
23 juli 2013
robzter skrev:
ka
UhrJr skrev:
Så det handlar alltså om ballhetsfaktorn, som jag var inne på.
Det är inte tillräckligt häftigt att åka iväg på ett riktigt anordnat race där det finns utbildade människor och anpassade banor.
Det måste vara olagligt, lite farligt och framför allt mörkt verkar det som.

oj så okunnig man kan vara inom ämnet. kanske är rent kaos där nere i katrineholm eller norrköping där du nu är ifrån. men är faktiskt inga problem att tävla i en seriös cup på gatan. det är inte där problemet ligger. sen om det är kväll är ju bara en fördel. lägre insugstemp=mer effekt wink

problemet i det här fallet som snackas om streetracing osv är just publiken. inte dom som kör. arrangemanget runt det här racet där 2 skadades var just vad dom seriösa kallar för kalle anka-race. med andra ord inget arrangemang alls.

sen så kan ju tilläggas att det var ju känt folk som just krashade. alla undrade när miffot skulle smälla. han och hans arabpolare kör lika illa och förstör. flera säger åt dom men dom bara skiter i det. konstigt att under alla år jag har varit ute så har det alltid varit folk av ett visst ursprung som aldrig kan lyssna. samma sak som när arrangörerna ber folk baka bak. alla backar bak sen springer dom fram igen.

jag tar mig faktiskt till kjula för att köra ibland. nu har det inte blivit på länge pga ombyggnationer. men  annars kommer jag dyka upp där. du är annars välkommen upp så kan jag ge dig en guidad tur hur vi gör som publik på ett större race.

Okunnig?
Nej det är garanterat inga problem att tävla på gatan, tills det händer något. Släpper ni fram ambulanser och poliser då? Eller har ni eget folk till detta? Om du tro på fullaste allvar att all säkerhet, alla beaiktningar, licenser, all personal och framför allt utrymmet på banorna är totalt onödigt på ett riktigt arrangemang så är det du som är okunnig.

Skit i dom här två som krockade, ingen pratar om dom två längre.
Och sen säger du att det är inte värt att åka 30mil, köra sönder, och åka hem igen. Too bad, då har du ju inte tillräckligt brinnande intresse. Och fortsätter man lata sig och bara köra på olagliga race om kvällarna kommer det INTE bli fler anordnade race runt om i sverige. Och då blir det ännu längre för dig att åka.
Men det är klart, ni är ju lite sådär. Ni vill ha alla emot er så det blir lite martyr över det. "Vi har inget annat vaaaaal!!" "Kommunen ser oss som brottslingar wuuuäääääh"
Guess what, ni är ju brottslingar...

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 532 Inlägg
23 juli 2013
I Norrköping skulle träffarna va inne på Bråvalla + att racen oxå skulle kunna vara där.
Det är ett mirakel att ingen dött här än.

Finraggare
2 381 Inlägg
23 juli 2013
Tror också att med ökad nyttjandegrad av de legala alternativen renderar fler legala tillfällen. Vi bör alla arbeta för open track days folk kan åka till och prova.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

839 Inlägg
23 juli 2013
Exakt.
Istället för att springa runt och leka fast & furious så borde man ta tag i problemen och verkligen försöka skaka tag i rätt personer. Ingenting är gratis vare sig det handlar om pengar, tid eller engagemang.
En sak som är säker är att ingen kommer FÅ en laglig plats att köra på om det fortsätter så här.
Men det är fortfarande inte där skon klämmer. Många VILL att det ska vara olagligt. Jag har lyssnat på sådana här människor ute på vägarna och man hör hur förstörda dom är av F&F kulturen. Det är så JÄKLA häftigt att åka runt med hawkie-talkie i bilen och planera race, skicka runt sms till varandra om tid och plats och allt vad man nu gör. Jag kräks på hela grejen. Det är så fånigt så det finns inte.
Tänk om dessa uppenbart intellektuella och bilintresserade människor försökte föra sporten framåt istället och få fram en riktig plats att köra lagligt på.
Senast redigerat av UhrJr (23 juli 2013)

1 532 Inlägg
23 juli 2013
UhrJr skrev:
Exakt.
Istället för att springa runt och leka fast & furious så borde man ta tag i problemen och verkligen försöka skaka tag i rätt personer. Ingenting är gratis vare sig det handlar om pengar, tid eller engagemang.
En sak som är säker är att ingen kommer FÅ en laglig plats att köra på om det fortsätter så här.
Men det är fortfarande inte där skon klämmer. Många VILL att det ska vara olagligt. Jag har lyssnat på sådana här människor ute på vägarna och man hör hur förstörda dom är av F&F kulturen. Det är så JÄKLA häftigt att åka runt med hawkie-talkie i bilen och planera race, skicka runt sms till varandra om tid och plats och allt vad man nu gör. Jag kräks på hela grejen. Det är så fånigt så det finns inte.
Tänk om dessa uppenbart intellektuella och bilintresserade människor försökte föra sporten framåt istället och få fram en riktig plats att köra lagligt på.

Hur kul skulle det inte vara o kunna ha MoM på Bråvalla + rejs ute på rakan. Själv tror jag att det skulle kunna bli en jäkligt bra träff som skulle kunna locka ännu mer folk.

839 Inlägg
23 juli 2013
Det skulle vara underbart. Och nu när det tillåts festivalliv där kanske dörrarna är öppna för annat.

1 532 Inlägg
23 juli 2013
UhrJr skrev:
Det skulle vara underbart. Och nu när det tillåts festivalliv där kanske dörrarna är öppna för annat.

Ja för kan dom lämna hela fältet som en soptipp så borde ju vi kunna få va där inne en gång i månaden tycker man.

839 Inlägg
23 juli 2013
Sen är det oljudet också, men man kan tycka att lite bilåkning borde vara lugnt i förhållande till festivaloväsen.
I F&F 1 har dom ju Racewars ute på en ökensträcka, så det här borde ju anses som "okej" bland tuffingarna som tycker arrangerade lagliga race är larvigt.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
23 juli 2013
Tycker båda alternativen är bra.

Att prata om att det är farligare att köra på nätterna är skit snack.
När vi har kört så har det alltid hänt betydligt fler olyckor vid lagliga race än tvärtom.

Bättre säkerhetstänk och kunnigare personer i både besiktning och drivning på natten.

Det bästa alternativet är race på nätterna utan publik så länge inte politiker släpper till på någon raka som tex i Västerås mm.

Om det inte finns något problem med olaglig verksamhet i ett område så finns naturligtvis inte behovet av ett lagligt alternativ, det är så politikerna resonerar. Inte tvärtom!

Västerås och Eskilstuna är två mycket bra exempel där man har fått lagliga alternativ tack vare dom olagliga.

839 Inlägg
23 juli 2013
"Att prata om att det är farligare att köra på nätterna är skit snack.
När vi har kört så har det alltid hänt betydligt fler olyckor vid lagliga race än tvärtom."

Klart det är farligare.
Djur som letat sig in på området är vanligare utanför ett inhägnat område än inne på exempelvis Mantorp Park.
Och djur blir ju vanligare på natten än på dagtid.

Sen att det händer fler olyckor på riktiga race kan ju ha liiiite att göra med att det faktist också är värre bilar som kör med mycket mer effekt.
Men det börjar ju komma ut mer och mer vassa bilar på gatan så det är bara en tidsfråga innan den brakar åt helvete.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
23 juli 2013
UhrJr skrev:
Men det börjar ju komma ut mer och mer vassa bilar på gatan så det är bara en tidsfråga innan den brakar åt helvete.

Det har alltid körts race med vassa bilar på gatan utan större incidenter, men det var innan alla stolpskott kom och skulle leka häftiga. På riktiga arrade streetrace är sällan problem med annat än publikbilar, och det är ju bara de senaste typ 10 åren det funnits nån publik att tala om.

Säger det igen, innan F&F visste "vanligt folk" nog inte ens att det kördes race på gatan öht.
Problemen kom när alla som sett F&F som inte har nåt på race att göra började med egna Kalle Anka race varenda kväll hela veckorna, då började "Svensson" märka av streetacen på allvar och även polisen såklart.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

839 Inlägg
23 juli 2013
Att det inte hänt något hemskt än är ju bara tur.
Är det stockholmsracen ni pratar så högt om? Där ni blåser av båda riktningarna på vägen så att ingen kan ta sig förbi? Det är för all del säkrare än det vi brukar se här nere, men fortfarande inte lika genomtänkt eller säkert som på riktiga evenemang. Dessutom jävligt respektlöst att ta beslag på en allmän väg. Nu är det ju så mycket trafik på natten men ändå.

87 Inlägg
23 juli 2013
UhrJr skrev:
Att det inte hänt något hemskt än är ju bara tur.
Är det stockholmsracen ni pratar så högt om? Där ni blåser av båda riktningarna på vägen så att ingen kan ta sig förbi? Det är för all del säkrare än det vi brukar se här nere, men fortfarande inte lika genomtänkt eller säkert som på riktiga evenemang. Dessutom jävligt respektlöst att ta beslag på en allmän väg. Nu är det ju så mycket trafik på natten men ändå.

street racen i sthlm har funnits sedan 70-80 talet så lägg ner ditt prat om fast and furius

839 Inlägg
23 juli 2013
Ja för hur många 40-åringar är det som är ute om nätterna och tar beslag på allmäna vägar och blockerar poliser?
Dom som höll på på 70-80 talet är inte samma personer som gör att det aldrig kommer bli några banor för oss bilintresserade. Det är F&F generationen.

8 885 Inlägg
23 juli 2013
UhrJr skrev:
Ja för hur många 40-åringar är det som är ute om nätterna och tar beslag på allmäna vägar och blockerar poliser?
Dom som höll på på 70-80 talet är inte samma personer som gör att det aldrig kommer bli några banor för oss bilintresserade. Det är F&F generationen.

Instämmer helt, vår genaration bygger dagens banor.
För övrigt är dina inlägg i den här tråden klockrena och kan inte annat än instämma i det du skriver.

Fotograf på tierpidag.se

839 Inlägg
23 juli 2013
Kul, jag skriver för att diskutera. Inte för att tjafsa eller vara dryg. Vissa tar dock debatter på fel sätt och skiter i att svara om det inte passar dom.

JFfoto
23 juli 2013
Haha, skyller allt på F&F, när race har funnits i evigheter. Vilket skitsnack.  Tror du att spel gör så människor blir psykstörda och går ut och mördar också eller?

839 Inlägg
23 juli 2013
Jag tänker inte svara på det där för du har uppenbarligen bara läst "F&F" och sen skrev du det där.
Det är liksom inte det enda jag har skrivit.

1 532 Inlägg
23 juli 2013
UhrJr skrev:
Jag tänker inte svara på det där för du har uppenbarligen bara läst "F&F" och sen skrev du det där.
Det är liksom inte det enda jag har skrivit.

Race har funnits i alla tider men med F&F så skulle alla ha en vråltrimmad Civic eller Supra men sen om man kunde köra skiten varju en annan femma.
Jag vet folk som har trimmade bilar men som fan inte kan hantera det.
O jag vet flera st som krachat bilar men som inte lärt sig av misstagen.
Senast redigerat av Dirtymike (23 juli 2013)

Livsnjutare
1 707 Inlägg
23 juli 2013
UhrJr skrev:
"Att prata om att det är farligare att köra på nätterna är skit snack.
När vi har kört så har det alltid hänt betydligt fler olyckor vid lagliga race än tvärtom."

Klart det är farligare.
Djur som letat sig in på området är vanligare utanför ett inhägnat område än inne på exempelvis Mantorp Park.
Och djur blir ju vanligare på natten än på dagtid.

Sen att det händer fler olyckor på riktiga race kan ju ha liiiite att göra med att det faktist också är värre bilar som kör med mycket mer effekt.

Då vill jag se dina fakta hur du kommer fram till att det är farligare, statistik kanske?

Antalet viltolyckor i samband med race kan du räkna på en hand, precis samma risk som på en bana.

Vet inte vad ni har för bilar som kör där du kommer ifrån, men på våra race så kör ganska snabba bilar..
Tex Björk som kör 8:or på 402m.

Man har kört med vassa bilar dom senaste 50 åren på gata utan att det har brakat mer åt helvete än vad det gör på strippen.

Återigen, det är inte bilarna som tävlar som är problemet, det är publiken.

Sök