2569
Sök

T5 Bygge?

32 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#1
Tjenare, ja har funderingar på att bygga ihop en 2,3 liter T5 och har har aldrig gjort ngt sådant! och skulle vilja ha monteringasanvisningar på hur man får ihop de. samt vad H-profils stakar kostar, bättre kolvar mm. tacksam för svar smile


4 670 Inlägg
30 juli 2013
#2
T5? Volvo eller saab?


A.Sörman
1 299 Inlägg
30 juli 2013
#3
mickius skrev:
T5? Volvo eller saab?

Finns väl för *** ingen som vill bygga på en Saab!! smile


Claesson_volvo

Nä men allvarligt finns massor av trådar om detta sök lite så kmr du hitta mer info än du behöver smile


243 Inlägg
30 juli 2013
#4
Claesson_volvo skrev:
Tjenare, ja har funderingar på att bygga ihop en 2,3 liter T5 och har har aldrig gjort ngt sådant! och skulle vilja ha monteringasanvisningar på hur man får ihop de. samt vad H-profils stakar kostar, bättre kolvar mm. tacksam för svar smile

Du får nog beskriva lite mer vad du ska göra och vilken motor det handlar om smile

32 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#5
Drunk skrev:
mickius skrev:
T5? Volvo eller saab?

Finns väl för *** ingen som vill bygga på en Saab!! smile


Claesson_volvo

Nä men allvarligt finns massor av trådar om detta sök lite så kmr du hitta mer info än du behöver smile

Helt rätt!! gillar inte saab så mycket! smile


32 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#6
marcus0510 skrev:
Claesson_volvo skrev:
Tjenare, ja har funderingar på att bygga ihop en 2,3 liter T5 och har har aldrig gjort ngt sådant! och skulle vilja ha monteringasanvisningar på hur man får ihop de. samt vad H-profils stakar kostar, bättre kolvar mm. tacksam för svar smile

Du får nog beskriva lite mer vad du ska göra och vilken motor det handlar om smile

nä men de är att motorn ligger i delar och jag ska sätta ihop den, men när den liger i delar å tänke ja att de är la lika bra att byta stakarna och kolvarana samt alla packningar. men vet inte vad de kostar elr hur man gör hmm därför undra jagom de finns monteringanvisningar till hur man får i hop de:) de är en vanligt T5 2,3 liter mer kan ja inte sad
Senast redigerat av Claesson_volvo (31 juli 2013)


5 089 Inlägg
31 juli 2013
#7
köp en sådandär hyanes bok, där står ala åtdragningsmoment. där står det lite hur man gör. Sen är det bara att sätta ihop på samma sätt som du tog isär det, fast tvärt om ;P

\Lindgren

32 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#8
FLindgren skrev:
köp en sådandär hyanes bok, där står ala åtdragningsmoment. där står det lite hur man gör. Sen är det bara att sätta ihop på samma sätt som du tog isär det, fast tvärt om ;P

aha okej:) men motorn är isär nu och de va förra ägaren som tog isär den så därför undrara jag haha tongue


155 Inlägg
1 augusti 2013
#9
Drunk skrev:
mickius skrev:
T5? Volvo eller saab?

Finns väl för *** ingen som vill bygga på en Saab!! smile


Claesson_volvo

Nä men allvarligt finns massor av trådar om detta sök lite så kmr du hitta mer info än du behöver smile

Näe för hade det varit en saab "T5" maskin så hade du inte behövt byta något internt alls förutom att sätta i fräscha lager och nya skruvar möjligen. Saab och Scanias ingenjörer gjorde rätt från början och konstruerade en hållbar maskin. wink

Back on topic, jag är inte så hemma på volvo grejer men du borde kunna hitta h-profiler för 5-8000 kr och en uppsättning JE kolvar för 6-10 000 kr. Allt beror lite på vad du ska ha och av vem du handlar. Kan du beställa själv från staterna så är det klart billigast när det gäller att köpa kolvar. Det gjorde jag till min saab och sparade ca 50 % av kostnaden jämtemot svenska återförsäljare.

Tänk här nu på att det egentligen inte finns någon övre gräns för hur mycket något kan kosta.

Försök sedan få tag på en riktigt verkstadshandbok, dvs en från volvo. I dessa skall det finnas detaljerade ritningar och allt möjligt du behöver.

Jag vill även varna dig, att sätta ihop en motor "rätt" det kostar. du har maskin bearbetning, alla möjliga små packningar och liknande du inte tänker på, skruvar (här kan det skena iväg). Sätt minst 10 000 kr för maskin bearbetning och lika mkt för diverse packningar och skruvar så borde du vara rätt safe utan jätte överaskningar.

Självklart går det att göra mycket billigare, finns många som säger att man inte behöver göra ditten och datten. Men det handlar om hur seriöst du vill göra det. Bygger man en smidd motor så känns det ju som om man inte ska snåla på det andra heller. Annars kastar man ju mer lr mindre sina pengar i sjön.

Bygger på en Rb26DETT med en kompis, bara bearbetningen har kostat ca 20 000 kr. Då hade vi en rejäl rabatt och portade toppen själva. Vill inte avskräcka dig, men göra dig förberedd på att det kostar att bygga en "racemotor".



Sök