Drunk skrev:
mickius skrev:
T5? Volvo eller saab?
Finns väl för *** ingen som vill bygga på en Saab!!
Claesson_volvo
Nä men allvarligt finns massor av trådar om detta sök lite så kmr du hitta mer info än du behöver
Näe för hade det varit en saab "T5" maskin så hade du inte behövt byta något internt alls förutom att sätta i fräscha lager och nya skruvar möjligen. Saab och Scanias ingenjörer gjorde rätt från början och konstruerade en hållbar maskin.
Back on topic, jag är inte så hemma på volvo grejer men du borde kunna hitta h-profiler för 5-8000 kr och en uppsättning JE kolvar för 6-10 000 kr. Allt beror lite på vad du ska ha och av vem du handlar. Kan du beställa själv från staterna så är det klart billigast när det gäller att köpa kolvar. Det gjorde jag till min saab och sparade ca 50 % av kostnaden jämtemot svenska återförsäljare.
Tänk här nu på att det egentligen inte finns någon övre gräns för hur mycket något kan kosta.
Försök sedan få tag på en riktigt verkstadshandbok, dvs en från volvo. I dessa skall det finnas detaljerade ritningar och allt möjligt du behöver.
Jag vill även varna dig, att sätta ihop en motor "rätt" det kostar. du har maskin bearbetning, alla möjliga små packningar och liknande du inte tänker på, skruvar (här kan det skena iväg). Sätt minst 10 000 kr för maskin bearbetning och lika mkt för diverse packningar och skruvar så borde du vara rätt safe utan jätte överaskningar.
Självklart går det att göra mycket billigare, finns många som säger att man inte behöver göra ditten och datten. Men det handlar om hur seriöst du vill göra det. Bygger man en smidd motor så känns det ju som om man inte ska snåla på det andra heller. Annars kastar man ju mer lr mindre sina pengar i sjön.
Bygger på en Rb26DETT med en kompis, bara bearbetningen har kostat ca 20 000 kr. Då hade vi en rejäl rabatt och portade toppen själva. Vill inte avskräcka dig, men göra dig förberedd på att det kostar att bygga en "racemotor".