3809
Sök

Opel Manta B -1980

Opel Manta B -1980 som skall restaueras lite. Tanken med projektet är att dels som en hobby att också utveckla och lära sig lite med plåtarbeten och svetsning bl.a och lite kul detaljer inne som varvräknare, oljetempmätare etc etc

Smidd i rostigt stål
173 304 Visningar
Projektet avslutat 29 april 2017
...has left the building...
4 474 Inlägg
18 oktober 2015
Snyggt! Du måste värdera/entusiastförsäkra bilen när den är klar. Min ena bil är typ hälften så renoverad iaf vad det avser lackeringen o den höjde jag nyligen försäkringsvärdet på till ca 300', visst premien gick upp men inte mer än ca 700 kr/år smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
24 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Snyggt! Du måste värdera/entusiastförsäkra bilen när den är klar. Min ena bil är typ hälften så renoverad iaf vad det avser lackeringen o den höjde jag nyligen försäkringsvärdet på till ca 300', visst premien gick upp men inte mer än ca 700 kr/år smile

skall faktiskt göra detta under veckan som kommer. Det är nog rätt bra om någon olycka skulle vara framme. Bör den vara komplett med alla lister och smådetaljer för detta tro?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
24 oktober 2015
Trådstartare
Besikta Manta:n i förmiddags och gick igenom med blank papper big_smile Väl inne på besiktning samlades personalen och berömde arbetet som lagts ner. De undrade lite varför den gick oroligt på tomgång vilket jag sade det sitter en snällare trimkam i, men det var inga problem med detta. Samt fick jag visa vart chassinummert satt på bilen, de tog även bild och lade in i deras system så nästa person kan hitta det när man besiktar nästa gång.

Rosthammaren fick ligga kvar på sin plats sedan de fann ingen anledning att knacka på underredet wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-013b9c8ae088b047aa44713483a5ec0f.jpg

Jag var väldigt nyfiken på vad vikten var på min bil efter all ombyggnad/renovering och det var inga som helst problem att köra bort till vågen intill byggnaden. Fulltankad fick vi fram dessa vikter:   

Total vikt 980kg
Vikt framaxel 550kg
Vikt bakaxel 420kg

Nu återstår ett test på rullande landsväg/testbänk för se vad för effekt man har ute på hjulen och cirkeln är sluten… smile  blev ett par mil körda idag och testa väghållning bl.a big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-5cc35afffcc28f838b63dc9e3a3b5ae8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-6bb2a305787e57fc324e3ecc1f8ce341.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

6 738 Inlägg
25 oktober 2015
Roligt med blanka papper big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Baronen
1 434 Inlägg
62 Inlägg
25 oktober 2015
Grattis. Bara att njuta och glida

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
Henkix skrev:
Roligt med blanka papper big_smile

vEight skrev:
Härligt! smile

malmchris skrev:
Grattis. Bara att njuta och glida

swebooy skrev:
Grattis! smile Skönt att få köra lite efter allt arbete smile

Tack grabbar! Det känns rätt bra och trodde faktiskt inte jag skulle hinna såhär långt. Nu återstår lite småsaker som lister mm men det kan man ta nu under vintern. Hade en del bekymmer med mager ryckningar men det löstes med att man fick justera LMM, tipsen kom ifrån ett par inlägg ifrån medlemmar på OpelSportClub's forum.
Det är helt klart en annan kärra nu smile Efter 3000rpm drar motorn enda ut till 6000rpm utan att tappa orken big_smile

magiskt för en över 40 år gammal motorkonstruktion lol (o)ljudet inne i kupén skall vi inte snacka om, det är bara att glömma den stereon som sitter i lol

I veckan skall jag förhoppningsvis få en tid till en effektmätning och se vad man har för styrka ute på hjulen samt skall en 4hjulsmätning göras, och då under våren 2016 lär det bli 100% klart smile
Senast redigerat av valle22 (26 oktober 2015)

Svetsare
1 204 Inlägg
9 december 2015
Siffror vore spännande smile grymt jobb i övrigt.

(Bara fantasin sätter gränserna)

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
13 december 2015
Trådstartare
En update på Manta:n sedan det dröjt lite grann sedan sist... 

Råkat utför en del bekymmer att effekten/orken sipprar ur motorn och efter jag gjorde ett kompprov så vart jag rädd att något i motorn skadats. Testade komp både på Y12 kammen och original kammen och hade samma komp så jag besluta riva toppen och se vad som hänt och hittade felet ganska omgående...

Det visade sig att den nya toppackning varit defekt från början, läckte på 4:ans cylinder ut mot baksidan/kortsidan av toppen. Tydligen en skada på ytskiktet som jag missat att se när jag montera sad  Lite tråkigt men nu är funkar det smile

Innan detta hade jag även läckage på listerna vilket jag fick täta om samtliga med Biltema's vindrute tätning... känns som det blev en del bakslag denna gången.

Passade på att städa lite i garaget och träffa en kompis som jag såg innan i våras/somras. Verkar som han kommer sova här i vinter... hade inte hjärta att kasta ut honom/henne(?)

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9dfd65fe67be42d59a1d4a1cc2bbe96a.jpg
Senast redigerat av valle22 (13 december 2015)

47 Inlägg
14 december 2015
Jobbigt med strul men lät som det löste sig rätt smidigt i slutändan ändå smile

Nu är det bara att kämpa vidare i vinter så vi kan ta nån vända på Sturup i sommar!

6 738 Inlägg
14 december 2015
uch fy faan för såna jävla kryp

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Baronen
1 434 Inlägg
14 december 2015
Ja, men då är du ju färdig nu! smile Dags för en Rekord E1 nu med andra ord wink

Elbilar kan dra åt helvete.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
toasted skrev:
Jobbigt med strul men lät som det löste sig rätt smidigt i slutändan ändå smile
Nu är det bara att kämpa vidare i vinter så vi kan ta nån vända på Sturup i sommar!

Skulle kunna fullt möjligt redan nu köra på Sturup smile dock tror jag inte däcken har de bästa greppet med dessa temperaturer (Toyo R888)

Henkix skrev:
uch fy faan för såna jävla kryp

Tyckte det var något snabbt som kom springade på golvet innan, jag var mest rädd för det skulle vara en mus... musen hade nog gjort rätt mycket skada en denna "lilla" krabat

vEight skrev:
Ja, men då är du ju färdig nu! smile Dags för en Rekord E1 nu med andra ord wink

Det vet man aldrig vad som händer efter när jag gjort vid den gröna Manta A senare wink

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
Lite vad som hände i helgen....

Tröskellisterna rengjordes och målades svarta samt så fick jag bytt till ny dörrtätning sedan den andra var söndersliten av förra ägare som inte orkade lyfta på fötterna vid i/ur stigning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-f2ec21f4ee1603f459d55bc96c065e70.jpg

Kickpanelerna målades i samma veva och monterades...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-25cf0d4a76324f3df6c3f548831e7660.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-204ad063077b6fe2665030c4909487aa.jpg

Olagligt eller ej??? Nollade vägsträckemätaren efter min renovering wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-2f1fa62020448e002716b17a0ad45366.jpg

310 Inlägg
20 december 2015
Mätaren slår ju ändå över till noll när den ska slå över till 10 tusen mil smile

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
4 januari 2016
Trådstartare
Tog ut bilen för en liten testrunda igår och passade på att spola av bilen på en biltvätt. Till min förvåning så var det blött på förarplatsens golv igen och jag börjar undra vart f-n finns läckan nu?
Åkte tillbaka till garaget och spolade på vindrutans vänstra hörn och efter en liten stund börja det sakta droppa. Kunde då fastställa att det inte blev riktigt tätt i hörnet och tätade med vindrutetätning och spolade igen och tätt blev det... eller??

Nu kom det lite droppar igen och denna gång spåra jag en nya läcka vid vajern till huvöppningen, visade sig gummitätningen som vajern löper igenom inte sluter riktigt tätt runt plasthöljet. Tätades med vindrutemedlet och numera är det tätt i sort sätt överallt...

Inte skall man ge upp nu vid målsnöret wink

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
28 februari 2016
Trådstartare
Var ett tag sedan jag gjorde en uppdatering på Manta projektet, dock har det inte hänt så mycket. Har haft fullt upp med massa annat under årets början vilket inte gett så mycket gjort. Mycket sjukdomar som härjat här hemma med influenser & kräksjuk mm

Förhoppningen är att under Påsken kommer det ske mer, är ledig under Påsken så då skulle man kunna tillbringa mer tid i garaget.
Det är mest smådetaljer som nu återstår som lister. backspegel, baksäte mm som skall i och det är egentligen inget större problem att ta i itu med men...
Dock verkar det som jag kommer få fixa sitt/rygg-stöds dynorna igen. Jag skulle ha satt mer polysterull mellan tyg och dynorna sedan det blivit lite "säckigt".

Dock hann jag med en liten provtur idag på 7mil och pressa Manta:n i rondellerna wink fy f-n vad kul det är LOL

2 337 Inlägg
3 mars 2016
läst hela tråden, jag är sjukt imponerad! mycket fint bygge!!

Sök