3170
Sök

Hiva i en b23A i en Volvo 144.

56 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#1
Bilen i fråga är en Volvo 144 från 1967 med en b18 med manuell låda. Cab om de spelar in.

Vill slänga i en b23 A motor med en automat låda (1985 är donator bilen typ.)
Hade de vart svårare med insprutning?
Den motorn kom utan kat? Hört att de ska va problem?

När man ska besiktiga bilen sen menar jag självklart
Senast redigerat av jeppando (2 november 2013)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 november 2013
#2
Eftersom alla 140s är äldre än 1976 så behöver du inte bry dig om katalysatorer och sådant.

Jonas

56 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#3
Volvo_Mannen skrev:
Eftersom alla 140s är äldre än 1976 så behöver du inte bry dig om katalysatorer och sådant.

Okej, så jag kan med andra ord ta valfri b23? Ingen tanke på hästkrafter/ vrid?

Vad går en reg bes på? Vad kollar dom?


Simcaentusiast på heltid
166 Inlägg
3 november 2013
#4
Volvo_Mannen skrev:
Eftersom alla 140s är äldre än 1976 så behöver du inte bry dig om katalysatorer och sådant.

Handlar väl inte om bilens ålder när de gäller annan motor i bilen? har motorn katt ska de väl finnas även om bilens ålder inte kräver de?

Simca power!! inge Turboskit, ska vara Weber!!!!!

5 700 Inlägg
3 november 2013
#5
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Och så kompletterar jag med denna lista med effektgränser:
http://www.sfro.com/images/stories/dok/ … ranser.xls
Senast redigerat av simlar (3 november 2013)


762 Inlägg
3 november 2013
#6
Det ska inte vara några större problem, jag har för mig att detta gäller för Volvo 140 serien;

140Hk/215,8Nm utan att man behöver ändra på något, och 180Hk/ 215,8Nm om du byter bussningar och lite annat.

Men hur det fungerar i och med att du har gjort om den till en CAB vet jag inte. Om du är ute efter mer effekt än det så kan du regga den som ombyggt fordon. (Jag antar att den redan är det, men är den är antagligen inte godkänd för en stor effektökning.)

Så om du byter ut HELA bromssystemet och ändrar slutväxel (växellåda och bakaxel) så får du ha 15 kW per 100 kg smile



Sök