simlar skrev:
En större turbo pumpar mera och kallare luft vilket medför att man kan ta ut samma effekt på lägre laddtryck.
Sen har ju den större turbon ett större avgashus vilket medför att avgaserna passerar lättare och mottrycket blir då mindre vilket i sin tur medför att cylindrarna töms snabbare/bättre vilket då medför att man kan skicka in mer bränsleluftblandning och få ut ännu mer effekt.
Och samma laddtryck = samma mängd luft stämmer inte.
Har läst någon tråd med vild diskussion om exakt samma ämne här på garaget ska se om jag kanske kan hitta den.
Återkommer.
vore kul att läsa denna tråden..
jag har läst bland annat termodynamik på högskolan
och en av sakerna vi räknade ut var skillnad i luftvolymen vid olika temperaturer och de var ingen lite siffra..,
men om man går till grunderna så ska motorn ta in luft och bränsle..,
och desto kallare luften är desto "mindre plats" tar den upp.., därmed så får man in mera luft med samma förutsättningar , och därmed kan man pumpa in mera bränsle , och därmed får man mera POWAAAA
så samma laddtryck = samma mängd luft. stämmer IFALL, temperaturen är samma och jag man förstå att en mindre turbo medför högre temperaturer då dem måste arbeta hårdare mm..,
det där med avgashuset..., den ämnet kan jag inte så mycket om, men avgashus borde väl gå att porta så att säga.., för att förbättra flödet.., ??
för som det står just nu så är avgashuset det enda relevanta skillnaden..,( fråga dig själv såhär.., är du villig att montera större intercooler för att kunna använda mindre turbo.., därmed tidigare laddtryck samt bättre spoolup )
till dem som orkar fatta matte/fysik/kemi:
en formel är : PV=nRT
där:
P är då tryck ( laddtryck )
v = volymen
n = substansmäng.., dvs mängden atomer
r = konstant : (8.3144621)
och t är temperaturn i kelvin
och förenklar vi formeln lite så blir det, PV=T
( då n och r är konstanta.. )
då får vi tryck * volymen = temperaturen..,
och det är volymen som är intressant in i motorn .., och har vi samma laddtryck, och samma temperatur så blir volymen luft som går in i motorn samma , medför samma mängd POWAA