En gammal Manta ifrån 1980 som ska fräschas upp "lite". Från första början var det trimning av original CIH motor men nu har det blivit modernare saker under huven och förhoppningsvis så kommer den gå igenom Sfro och... Visa mer
I brist på att min står å lider så e de kul att se att du kör på
Ja har lite å göra efter farbror blå hade lite synpunkter dock bara små grejer men saknar garage just nu =/
Dom skulle nog ha mycket att säga om den här med
Vad fick du på?
Ibland e dom lite väl petiga Jaså du tror dom har invändningar på din å?
Nja listan är följande. Avsaknad av nr plåt fram, Ett trasigt positionljus, Ingen spolning, Batteri satt inte fast. Toning i fram rutan inte själva bården som de står monster på utan de sitter toning som förlägning på knappt 2cm. Å så fanns inte chassienumer kvar i golvet å dom nr som finns kvar i både skuffen å under huven dög inte så ja åkte på en reg bes för de =/ Fick även på hål i avgassystemet finns ingen läcka men ja har 2.5" me en kort Simon dämpare längst bak. Så hoo hörs; ) Slapp dock böter
Så nu är tanken att biln ska få skärmkanterna från en golf 2:a. Koppling måste bytas. Ja letar en annan kam. Ramsnoken måste svetsen fram te. Enda rosten som finns dock. Är en 5kr på ena snoken. Ny lack ska komma under vintern (har ett gäng olika tankar just nu (man skulle haft Photoshop
Men en annan kam är prio ett om du vet om nån?
Tvivlar på att dom gillar turbon på den här
Det var ju en liten lista! Men det är ju skönt att veta vad som behövs göras
Beror ju helt på hur resten av motorn ser ut. Jag brukar skriva till enem och fråga om råd och tips och dom svarar väldigt bra på vilken typ av kam dom rekommenderar
Ibland e dom lite väl petiga Jaså du tror dom har invändningar på din å?
Nja listan är följande. Avsaknad av nr plåt fram, Ett trasigt positionljus, Ingen spolning, Batteri satt inte fast. Toning i fram rutan inte själva bården som de står monster på utan de sitter toning som förlägning på knappt 2cm. Å så fanns inte chassienumer kvar i golvet å dom nr som finns kvar i både skuffen å under huven dög inte så ja åkte på en reg bes för de =/ Fick även på hål i avgassystemet finns ingen läcka men ja har 2.5" me en kort Simon dämpare längst bak. Så hoo hörs; ) Slapp dock böter
Så nu är tanken att biln ska få skärmkanterna från en golf 2:a. Koppling måste bytas. Ja letar en annan kam. Ramsnoken måste svetsen fram te. Enda rosten som finns dock. Är en 5kr på ena snoken. Ny lack ska komma under vintern (har ett gäng olika tankar just nu (man skulle haft Photoshop
Men en annan kam är prio ett om du vet om nån?
Tvivlar på att dom gillar turbon på den här
Det var ju en liten lista! Men det är ju skönt att veta vad som behövs göras
Beror ju helt på hur resten av motorn ser ut. Jag brukar skriva till enem och fråga om råd och tips och dom svarar väldigt bra på vilken typ av kam dom rekommenderar
Nja turbon lär dom ju inte gilla men är de inge mer än så så e de ju lugnt
Jo lättast är nog att skriva te dom och fråga. Nr plåten kan ja väl köpa att dom sa nåt om men har åkt utan i 2 år hehe. Dom andra fjantsakerna va bara för att dom prompt skulle hitta nåt. Va faktiskt på väg mot biltema för att köpa lampor spolar vätska å nya torkare haha. Rosten på snoken är nåt bes aldrig sagt nåt om men ja vet ju om det å ska ja ändå ut me maskin å låda så blir de å fixa de oxå.
Egentligen vet ja inte vad som är gjort åt min men nånting är det. Hoo varvar över 7000 varv hoo får ett ryck vid 2800 varv å de e då de börjar bli roligt å åka kapp me folk dock gör hoo bara 190 blås men hoo är snabb upp dit. Men ja vill ha lite te hehe.
Jo ja kom på en 2:a te som dom gav.
Broms röret som kommer upp vid styrsnäckan. De röret lär ja flytta för de är för nära å de kan trassla in sig så de går av. Försökte påpeka att de är original men de vägra dom inse =/
Broms röret som kommer upp vid styrsnäckan. De röret lär ja flytta för de är för nära å de kan trassla in sig så de går av. Försökte påpeka att de är original men de vägra dom inse =/
Okej, låter ju lite skumt men är väl bara att fixa så dom blir nöjda jo en fördel är ju att kolla vilken kam du har först för det låter ju inte som original
Broms röret som kommer upp vid styrsnäckan. De röret lär ja flytta för de är för nära å de kan trassla in sig så de går av. Försökte påpeka att de är original men de vägra dom inse =/
Okej, låter ju lite skumt men är väl bara att fixa så dom blir nöjda jo en fördel är ju att kolla vilken kam du har först för det låter ju inte som original
Ja bråka i 2 timmar lite drygt eller ok dryga mig haha. Visst ok ja tar dom flesta felen men de me bromsröre störde mig nå fruktansvärt men är väl bara å fixa hehe.
Jo egentligen borde ja kolla vad de e för kam ja har innan ja letar nån ny hehe.
Enda som är tråkigt är att på femman så orkar hoo inte varva ur riktigt men om de beror på luft filter/ avgasysteme eller maskin som är för klen.
Skulle vilja ha ett kapat insug från en 6:a å slippa detta som stryper.
Men te vårn så ska allt va gjort så hoo får komma ut igen
Broms röret som kommer upp vid styrsnäckan. De röret lär ja flytta för de är för nära å de kan trassla in sig så de går av. Försökte påpeka att de är original men de vägra dom inse =/
Okej, låter ju lite skumt men är väl bara att fixa så dom blir nöjda jo en fördel är ju att kolla vilken kam du har först för det låter ju inte som original
Ja bråka i 2 timmar lite drygt eller ok dryga mig haha. Visst ok ja tar dom flesta felen men de me bromsröre störde mig nå fruktansvärt men är väl bara å fixa hehe.
Jo egentligen borde ja kolla vad de e för kam ja har innan ja letar nån ny hehe.
Enda som är tråkigt är att på femman så orkar hoo inte varva ur riktigt men om de beror på luft filter/ avgasysteme eller maskin som är för klen.
Skulle vilja ha ett kapat insug från en 6:a å slippa detta som stryper.
Men te vårn så ska allt va gjort så hoo får komma ut igen
Vad har du för insug nu? Jag kör ju 2,0 och det funkar ju rätt bra
Okej, låter ju lite skumt men är väl bara att fixa så dom blir nöjda jo en fördel är ju att kolla vilken kam du har först för det låter ju inte som original
Ja bråka i 2 timmar lite drygt eller ok dryga mig haha. Visst ok ja tar dom flesta felen men de me bromsröre störde mig nå fruktansvärt men är väl bara å fixa hehe.
Jo egentligen borde ja kolla vad de e för kam ja har innan ja letar nån ny hehe.
Enda som är tråkigt är att på femman så orkar hoo inte varva ur riktigt men om de beror på luft filter/ avgasysteme eller maskin som är för klen.
Skulle vilja ha ett kapat insug från en 6:a å slippa detta som stryper.
Men te vårn så ska allt va gjort så hoo får komma ut igen
Vad har du för insug nu? Jag kör ju 2,0 och det funkar ju rätt bra
Ja kör på 2.2:ans men 2.4:ans spridare å fuilrail.
2.2:ans insug är tydligen de sämsta dom har =/
Ja har en massa 2l insug liggandes men inte moddat om nåt så de passar
Ja bråka i 2 timmar lite drygt eller ok dryga mig haha. Visst ok ja tar dom flesta felen men de me bromsröre störde mig nå fruktansvärt men är väl bara å fixa hehe.
Jo egentligen borde ja kolla vad de e för kam ja har innan ja letar nån ny hehe.
Enda som är tråkigt är att på femman så orkar hoo inte varva ur riktigt men om de beror på luft filter/ avgasysteme eller maskin som är för klen.
Skulle vilja ha ett kapat insug från en 6:a å slippa detta som stryper.
Men te vårn så ska allt va gjort så hoo får komma ut igen
Vad har du för insug nu? Jag kör ju 2,0 och det funkar ju rätt bra
Ja kör på 2.2:ans men 2.4:ans spridare å fuilrail.
2.2:ans insug är tydligen de sämsta dom har =/
Ja har en massa 2l insug liggandes men inte moddat om nåt så de passar
Jaha, kasta det skiten åt helvete 2,0 är ju betydligt bättre än det i alla fall 👍 jag har ju bara borrat nya hål för stiften och matchportat lite
Vad har du för insug nu? Jag kör ju 2,0 och det funkar ju rätt bra
Ja kör på 2.2:ans men 2.4:ans spridare å fuilrail.
2.2:ans insug är tydligen de sämsta dom har =/
Ja har en massa 2l insug liggandes men inte moddat om nåt så de passar
Jaha, kasta det skiten åt helvete 2,0 är ju betydligt bättre än det i alla fall 👍 jag har ju bara borrat nya hål för stiften och matchportat lite
Kanske inte är så svårt å fixa så de passar iställe? Dock har ja ingen 2l kabelstam kvar funkar de iaf me 2.2:ans el? Är ju kallstarten som är största kruxet
Ja kör på 2.2:ans men 2.4:ans spridare å fuilrail.
2.2:ans insug är tydligen de sämsta dom har =/
Ja har en massa 2l insug liggandes men inte moddat om nåt så de passar
Jaha, kasta det skiten åt helvete 2,0 är ju betydligt bättre än det i alla fall 👍 jag har ju bara borrat nya hål för stiften och matchportat lite
Kanske inte är så svårt å fixa så de passar iställe? Dock har ja ingen 2l kabelstam kvar funkar de iaf me 2.2:ans el? Är ju kallstarten som är största kruxet
Verkligen inte svårt! 2,2 kabelhärva borde funka rätt bra fast jag tycker personligen att 2,0 är betydligt bättre med tanke på tändning osv det är ju inget som skiljer dom på insuget med tanke på givare och liknande. Det enda är att 2,0 har en extra givare på termostathuset om jag minns rätt.
Idag hände det lite i garaget efter jobbet faktiskt, körde in den på lyften och började lite smått att pilla på den
Något jag stört mig på i år är att jag misslyckades med att bygga min downpipe bra. I v-bands flänsen så hade jag tagit fel sida och svetsat dit på downpipen (nybörjarmisstag, sitter en kant som ska in i flänsen för att täta) så det läckte ju rätt mycket avgaser där. När jag för ett tag sedan höll på och kolla på läckaget så insåg jag att kanten på v-bandsflänsen inte fick plats i avgashuset, måste vara någon miss vid produktion så idag åkte det upp i svarven så jag kan förhoppningsvis kan få det tätt
Nu passar det lite bättre
Sen så tog jag ner lådan för att börja med kopplingsbytet och bytet till R25.
Insåg att jag måste korta spakstället på R25'an lite mer Tycker också att R25'an ser lite väl stor ut så hoppas den får plats utan att behöva göra allt för stora ingrepp på karossen.
Kopplingen var lite sliten, men förhoppningsvis så ska det bli bättre nu. Gamla slitna vs. Nya från Omega V6
Sen så avslutar jag med en bild på hur söligt det har blivit runt oljereturen, får tydligen ingen ordning på det
Jaha, kasta det skiten åt helvete 2,0 är ju betydligt bättre än det i alla fall 👍 jag har ju bara borrat nya hål för stiften och matchportat lite
Kanske inte är så svårt å fixa så de passar iställe? Dock har ja ingen 2l kabelstam kvar funkar de iaf me 2.2:ans el? Är ju kallstarten som är största kruxet
Verkligen inte svårt! 2,2 kabelhärva borde funka rätt bra fast jag tycker personligen att 2,0 är betydligt bättre med tanke på tändning osv det är ju inget som skiljer dom på insuget med tanke på givare och liknande. Det enda är att 2,0 har en extra givare på termostathuset om jag minns rätt.
Nja tittar di på 2.2 å 2l insug så på 2.2 är du 2 flatstift å 2l hat en blå kontakt te kallstarten de e allt som skiljer
Betydligt lättare å ställa tändningen på 2l mot 2.2:an.
Funderar starkt på att gå ut å börja med den men drygaste är att tömma den på fälgar å däck =/
Ja köpte bmw kombin för främst reservdelar te min diesel. Men då den va såpass fräsch så står den kvar =/ Fick med 28 däck å fälgar å ont om utrymme så hamna lite i opeln =/
Men att börja invändigtå få insidan klar iaf mattan på plats så e ja på go väg.
Har en röd svart gsi inredning som ligger å väntar 35mil här ifrån fick den när ja fyllde 30 ja blir 35 nu strax Före ju haha. Tänkte hämta den iaf så ja kan pyssla ihop en fin inredning av 2 uppsättningar.
Första tanken va ju att ha insidan som utsidan dvs lila/svart. Men nu när ja har nya lack bekymmer. Så vet ja inte va insidan säger riktigt; )
Nu har mantan vart dom flesta färger som finns haha.
Men tanken har slagit lite på hur asconorna va lackade på tidigt 80 tal. När dom åkte iaf främst SM. Vita fram blå/gul på mitten å vit bak. Hur en manta skulle se ut i de? Eller om man blir razist då =/
Något jag stört mig på i år är att jag misslyckades med att bygga min downpipe bra. I v-bands flänsen så hade jag tagit fel sida och svetsat dit på downpipen (nybörjarmisstag, sitter en kant som ska in i flänsen för att täta) så det läckte ju rätt mycket avgaser där. När jag för ett tag sedan höll på och kolla på läckaget så insåg jag att kanten på v-bandsflänsen inte fick plats i avgashuset, måste vara någon miss vid produktion så idag åkte det upp i svarven så jag kan förhoppningsvis kan få det tätt
Insåg att jag måste korta spakstället på R25'an lite mer Tycker också att R25'an ser lite väl stor ut så hoppas den får plats utan att behöva göra allt för stora ingrepp på karossen.
Kopplingen var lite sliten, men förhoppningsvis så ska det bli bättre nu. Gamla slitna vs. Nya från Omega V6
R25 ska passa utan att du ska behöva modda golvet. Iaf va ja hört För övrigt ser ditt bygge trevligt ut
Kommer ner me min oxå du som har lyft å garage
Jag har hört olika, vissa som säger att det funkar och vissa som får kapa och ha sig Skulle mer säga verkstad egentligen eftersom vi har allt som behövs så som svarv, fräs och mycket annat. Det som saknas är nog plats och värme
R25 ska passa utan att du ska behöva modda golvet. Iaf va ja hört För övrigt ser ditt bygge trevligt ut
Kommer ner me min oxå du som har lyft å garage
Jag har hört olika, vissa som säger att det funkar och vissa som får kapa och ha sig Skulle mer säga verkstad egentligen eftersom vi har allt som behövs så som svarv, fräs och mycket annat. Det som saknas är nog plats och värme
Aj då =/ me en massa tur slipper du modda
Kylan du har hur möe av vingarna fick du kapa för att få ner kylan?
Ja försöker kapa så lite som möjligt iaf av de som syns. Va reservhjulsbaljan ja kapa bort å la en rak plåt iställe.
R25 ska passa utan att du ska behöva modda golvet. Iaf va ja hört För övrigt ser ditt bygge trevligt ut
Kommer ner me min oxå du som har lyft å garage
Jag har hört olika, vissa som säger att det funkar och vissa som får kapa och ha sig Skulle mer säga verkstad egentligen eftersom vi har allt som behövs så som svarv, fräs och mycket annat. Det som saknas är nog plats och värme
Aj då =/ me en massa tur slipper du modda
Kylan du har hur möe av vingarna fick du kapa för att få ner kylan?
Ja försöker kapa så lite som möjligt iaf av de som syns. Va reservhjulsbaljan ja kapa bort å la en rak plåt iställe.
Finns inget kvar av vingarna, men jag fick ju kapa rätt mycket för att få ner resten av grejerna så jag brydde mig inte så mycket
Jag har hört olika, vissa som säger att det funkar och vissa som får kapa och ha sig Skulle mer säga verkstad egentligen eftersom vi har allt som behövs så som svarv, fräs och mycket annat. Det som saknas är nog plats och värme
Aj då =/ me en massa tur slipper du modda
Kylan du har hur möe av vingarna fick du kapa för att få ner kylan?
Ja försöker kapa så lite som möjligt iaf av de som syns. Va reservhjulsbaljan ja kapa bort å la en rak plåt iställe.
Finns inget kvar av vingarna, men jag fick ju kapa rätt mycket för att få ner resten av grejerna så jag brydde mig inte så mycket
Nej du e lite möe utanför original ramarna nu men förstår ditt bygge oxå bättre å bygga än å skrota iaf
Ja försöker hålla mig så nära original som möjligt sånär som på skärmkanterna som ska plockas från en golf 2:a.
Efter en del funderingar så bestämde jag mig för att fortsätta med Getrag 240 lådan. Måste ju se hur länge det håller
Bytte svänghjul och fick dit kopplingen ifrån Omega V6. Bytte även ut skruven till 10.9 kvalité på tryckplattan. Fick skruva ut bulten till kopplingsarmen en del för att det skulle fungera, satte muttern på insidan istället för utsidan då det inte blev så mycket gänger kvar
Spaken fick jag i näven i somras så jag satte en mutter för att centrera den och den svetsade jag dit den istället. Nu borde det ju inte släppa i alla fall
Allt på plats igen.
Plockade ner struten och "förstärkte" korgen, den släppte ju för mig i somras så det här borde nog bli bättre.
Monterat med 12.9 Kvalité, något som rekommenderas Och nej, kabeln ska inte hänga där!
Fick tag på en annan dump med. Förvisso fortfarande för liten men borde nog hålla laddtrycket lite bättre än den billiga Ebay dumpen
Skyltbelysningen gav ju upp också. Körde med små "bult-led" från ebay, dom höll ju i nästan 3 år!
Köpte ett par LED skyltbelysning till VW Passat bl.a. och lödde dit kablar på. Inte skitsnyggt kanske men lyser på bra ändå. Tror jag gav 50kr från Ebay.
Har även kapat bort v-bandsflänsen på downpipen och punktade dit den nya som är rätt. Min kompis tog det och skulle helsvetsa med Tig-svets.
Beställt packning till avgashuset också så nu borde nog bli tätt där i alla fall. Sen kostade jag på det och beställde en ny fläns med rör till oljereturen så det också blir tätt förhoppningsvis
Fyllt på lite olja i bakaxeln och efter det så började jag med vattenpumpen som skulle bytts i somras.
Fick riva kylaren och lite tryckrör för att komma åt den men gick rätt smidigt när allt var borta.
Nya med förstärkta lager på plats.
Fick hem lite packningar till avgashuset, billigare att köpa ett 5-pack än 1st här i Sverige
Skruva fast packningen på avgashuset för att skära ut delen för wastegaten.
Grovhögg lite med en kniv och hammare sen körde jag roterande fil för att jämna till det lite. Får se om det funkar, annars har jag ju 4st till.
Packning på plats och jag kände mig nöjd för dagen. Har gjort en rätt lång lista på vad som ska göras under vintern, den växer bara för varje dag jag är där
Fan du får oförtjänt lite uppmärksamhet, men kanske många som följer i det dolda.
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"