"När jag släpper foten från gaspedalen dör bilen ganska omgående."
-Tyder på dålig kontakt mellan batteri och elsystemet. Bilen strömförsörjdes av generatorn, tills motorn gick ned i varv. Kvittar om batteriet är laddat.
"Jag försöker då starta bilen och man hör hur startmotorn knappt orkar och sedan dör bilen igen. Försöker ett par gånger till men den orkar bara mindre och mindre ändå tills startmotorn inte vill över huvudtaget."
-Tyder också på dålig kontakt mellan batteri och startmotor. Att batteriet skulle vara urladdat eller dåligt tror jag inte på, för helt plötsligt går det att starta o köra bilen!
"Jag åker och köper ett nytt batteri och monterar detta och bilen startar precis som vanligt. Sedan fick bilen stå hela helgen och idag när jag skulle starta den hade den problem att komma igång igen."
- Felet jag beskrev i BMV... blir inte avhjälpt av att byta batteri... Felet sitter så att säga i andra änden av batterikablarna.
"Då gick den igång och jag kunde köra iväg. Sedan har den gått fint hela dagen."
En exakt beskrivning av felsymptomen på dålig kontakt mellan kabel - kabelsko - kabelförskruvning på startmotorn.
Oftast är det även som så på många bilar att generatorn är kopplad till samma skruv - bult på startmotorn som den grova kabeln från batteriets pluspol. Liksom kablarna in till bilens övriga elsystem. Så ett glapp där ger de mest konstiga fel.
Är som en busstation, fast för ström (elektroner). Ett fel där, oxid uppstår kanske p g a vatten, skit, salt. Äter sig in längre o längre i kontaktytorna. Blir allt sämre kontakt, med värmeutveckling som följd. Ibland bättre kontakt, ibland sämre o bilen stannar exakt som DU beskrivit.
Och jag antar att Du redan stött på samma problem som tidigare. Startar ibland, startar inte, tvärdör mm.
Blir till att skita ned fingrarna o göra rent från oxid.... Men o andra sidan är det gratis.
Men leta rätt på felet snart med tanke på det som skrevs att spänningen kan bli uppemot 30 Volt och följderna därav. ( Beroende på dålig kontakt med batteriet, egen anm.)
Senast redigerat av Meaganeowner (10 december 2013)