3012
Sök

Generella tips på annan bil istället för V70, byta ner mig.

346 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej. Tänkte be er om lite generella tips och råd kring bilar. Äger en v70 2010årsm momentum 7000mil. Dock en drive.. Pga lite olika saker, exempelvis kommande husbygge osv är tanken är att sälja eller byta in denna mot en annan bil i lite lägre prisklass och få ca 25-30000:- mellan. Men vet inte vad jag ska kolla efter, men skriver en lista här som ni kan kika på, lite krav.

Prisklass 90-110k
Säkerheten
Kombi, storlek som nuvarande v70 (småbarn osv) eller nära.
Automat
Miltal är inte jätteviktigt men ingen som gått 25-30k mil.
Utrustningsnivå, tja den nödvändigaste och kanske något mer. Ett bra ljudsystem är prio, likn. high performance
Lite mer effekt än åsnan jag kör nu. Behövs inget överdrivet men så man kan köra om på normalt vis.
Allmänt trevlig bil att köra (deffenitionsfråga, jag vet)
Ingen bil som drar över 1l/mil. Gärna blandad normal körning på ca 06-08
Bensin, kör för lite för en diesel.
Ekonomisk (ingen svindyr skatt/försäkring/jobbiga Dyra service.
Ingen v70n

Har sneglat på 9-5, hade en sedan 2,3vector innan Volvon och var väldigt nöjd. Inga problem mer än det klassiska soppapumpen och vevhusventilationen. Lite väl hög förbrukning.

Audi? Bmw? WW?
Senast redigerat av Stahre87 (22 januari 2014)

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 januari 2014
#2
Saab 9-5 naturligtvis!
Du får tag på en -10 med under 10k mil på mätaren för den budgeten, med gott om utrustning och bio-motorn på 230 hk eller dieseln på 150 hk.
Vevhusventen behöver du inte bekymra dig om efter -04. Fördelar med Biopower är förstås att det går att tanka etanol. Dieseln kostar 2-3k per år i skatt, kommer inte ihåg exakt.
Senast redigerat av Andromeda (22 januari 2014)


346 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#3
2,3t biopower, eller 2,0t. Är det jätte skillnad på förbrukning/prestanda?

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 januari 2014
#4
Stahre87 skrev:
2,3t biopower, eller 2,0t. Är det jätte skillnad på förbrukning/prestanda?

På Saab är det skillnad på stort T och litet t. Det stora T:et är fulltrycksturbo och det lilla är lättrycksturbo.

En 2,3T av senare modell har 260 eller 230 hk. 230 hk kom sista året (2010) men har samma prestanda (acc-tider) eller lite bättre än 260-hästarn pga optimering.
2,0t har 150/180 hk. 2,3t har 185/210 hk. x/x avser Biopower-modellerna, där man får mer effekt om man tankar etanol.

På Saabar har det i stort sett alltid gällt att den större motorn drar något mindre, och så även här. 2,3T är snålast, sedan kommer 2,3t och sist 2,0t. Dock skiljer det inte mycket, det handlar om någon centiliter per mil. 2,3T brukar vara gott utrustade, det är ju trots allt aero-motorn. Osäker på om Aero fanns -09, men -10 heter de Griffin Aero.
Det högre vridmomentet på de starkare motorerna sänker förbrukningen genom att du inte behöver gasa så mycket för att bilen ska orka med vardagskörningen, högre utväxling på växellådan som ger lägre varv vid en given hastighet osv.

Blandad körning kan du förvänta dig ett riktvärde på 0,75-0,85 med kombi och manuell låda. Ren landsväg kan man komma under 0,7. Detta på bensin. På etanol får du räkna på 1,0-1,2 l/mil blandad, men då kostar ju den runt tian per liter. 

Prestandan är det som sagt desto större skillnad på.

Drar man husvagn köper man med fördel en 9-5 1,9 TiD och trimmar till 180 hk/ 400 nm, eller köper en 9-3 SC 1,9TTiD (dubbelturbo) med 190 hk/440 nm. Det rockar i uppförsbackarna!
Senast redigerat av Andromeda (22 januari 2014)


346 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#5
Tack för utförligt svar! Dock äger jag ingen husvagn wink och hur stor skillnad är det med automatlådan istället för manuell i förbrukningssyfte? Antar också att försäkringen blir lite högre med den större motorn, dock inte som om det vore en aero.
Några speciella "att tänka på" kring en 9-5 2,3T som gått 10-13000?  Någon större service domska göras?
En till viktig sak är stereon. Har idag high performance som jag tycker låter mycket bra! Är Saabs senare modeller utrustade med något hyfsat ljud?
Fyll på med andra alternativ!
Senast redigerat av Stahre87 (22 januari 2014)

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 januari 2014
#6
Stahre87 skrev:
Tack för utförligt svar! Dock äger jag ingen husvagn wink och hur stor skillnad är det med automatlådan istället för manuell i förbrukningssyfte? Antar också att försäkringen blir lite högre med den större motorn, dock inte som om det vore en aero.
Några speciella "att tänka på" kring en 9-5 2,3T som gått 10-13000?  Någon större service domska göras?
En till viktig sak är stereon. Har idag high performance som jag tycker låter mycket bra! Är Saabs senare modeller utrustade med något hyfsat ljud?
Fyll på med andra alternativ!

Lådan: Med automat får du lägga på någon deciliter/ mil på båda bränsletyperna, precis som med de flesta bilar utan DSG.

Försäkringen: Den största motorn är troligen dyrast att försäkra. Det är bara att Aero, som tidigare var mer ett eget motoralternativ blev ett utrustningspaket runt -08. Det innebar att du kunde köpa en 260 hk Linear (enklast utrustad) eller en 2,0t Aero (rikligt utrustad) om du så ville.
Om det är dyrt är individuellt. Jag betalar ~450 spänn/ månad  för min bil helförsäkrad 2500 mil. Det tycker jag inte är så farligt.

Vid 11-12k mil kommer den dyraste servicen, då drivremmen byts. Den går på kanske 5k totalt. Bilen har kamkedja, alltså ingen kamrem som behöver bytas.

Inga direkt generella fel att tänka på, motorproblemen från de första åren finns inte på dessa bilar. Kolla sådant man kollar på alla bilar, t ex servicehistorik och allmänt skick, missljud, skick på däck, att den känns bra i drivlinan, ligger bra på vägen osv.
Kombin är tuff mot de bakre stötdämparna och bussningarna, men med så låga mil bör de vara ok fortfarande.
Bilar som ej dragit husvagn håller bakvagnen förstås mycket längre på. Inga jättedyra slitdelar att byta heller.
Nivågivarna till xenon kan krångla precis som på alla bilar. De kostar någon tusenlapp, och det är ju inte så stor sannolikhet att just din bil drabbas.

I Vector (mellanutrustad) och Aero kan det sitta antingen en 150W ljudanläggning eller en 300W med subwoofer. 150W är helt Ok, och 300W är riktigt bra faktiskt.

Med den budget du har skulle jag leta på en Aero-utrustad. Trevligt med elstyrt helskinn, stora stereon, xenon osv. Finns olika paket, Aero brukar ha de flesta.
Skippa Linear.

Provkör du en är det kört, stolarna är underbart sköna smile
Senast redigerat av Andromeda (22 januari 2014)


346 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#7
Tack för dina fina förklaringar! Va som sagt ägare till en 9-5 2,3t 2003 vector med helläder innan volvon. En otroligt skön bil att köra!

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
23 januari 2014
#8
Med dina kriterier skulle jag nog kika på japanska bilar istället!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
23 januari 2014
#9
Ford Mondeo MK4 (2007-) ? Samma bottenplatta som V70, större bagage. Du får en lika ny/få mil/motsv utr. för 40k under din skulle jag gissa.

/Mattias

346 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#10
En japan är inte helt fel, men Avensis som då ligger närmast är så jävla ful om det är den tidigare modellen. Har inte hittat någon med nya karossen inom budget! Tips på annan japansk?

"Ingen fååård på våran gååård" nå men en Mondeo är bra i prisläge men gillar inte inredningen! Finkammar man blocket så är det dessutom bara diesel!
Senast redigerat av Stahre87 (23 januari 2014)

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
23 januari 2014
#11
Vad är så fel med diesel? Min var en diesel, skatten är inte sjukt hög så jag hade break even under 800 mil - allt jag körde över det var slantar i fickan till mig. 0,53 snittade min (tills jag la på 19" och takbox).

Inredningen på vilket sätt? Jag tyckte den var plastig i början, men efter ett tag kändes den helt ok ändå. Det är ju inte dyr-tysk-kvalitet, men det är det knappt på dyr-tyskarna längre heller. Och prisskillnaden motiverade inte till dyrare val för min del iaf. smile

Ja, kravet på automat rensar bort de flesta bensinare. Är det kritiskt viktigt? Kika på manuella får du se..
Senast redigerat av matteeee (23 januari 2014)

/Mattias

346 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#12
Det är inget fel på diesel, äger en nu. Dom främsta anledningarna är motorljudet (i vissa bilar) och skatten, så länge det inte är en miljödiesel. Automat helt enkelt för att jag har tröttnat på manuell. Har kört med manuell sen jag tog körkort. Kör nästan uteslutande i stan, och Uppsala är kända för sina en milj rondeller osv. 
Precis som dom säger känns inredningen plastig och lyser tyvärr inte någon direkt kvalitet (om du frågar mig) han som jasg köpte Volvon av (arbetsledare) bytte till en Mondeo och har kikat en del på den.

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
23 januari 2014
#13
Stahre87 skrev:
En japan är inte helt fel, men Avensis som då ligger närmast är så jävla ful om det är den tidigare modellen. Har inte hittat någon med nya karossen inom budget! Tips på annan japansk?

"Ingen fååård på våran gååård" nå men en Mondeo är bra i prisläge men gillar inte inredningen! Finkammar man blocket så är det dessutom bara diesel!

Honda accord, Mazda 6, Subaru outback, legacy, Toyota avensis är en jävligt bra bil även om den inte är så vacker!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

346 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#14
Jo jag vet! Avensis hade jag valt direkt, om det inte va för utseendet. Den nya karossen tycker jag om!

Forummoderator
18 132 Inlägg
23 januari 2014
#15
Chrysler 300C? Har en (2.7) och drar under litern. Hyffsat stor och väcker mycket uppmärksamhet. Kombin är vanlig. Bilen är tung och den är väl ingen raket...

En Saab som sagts innan borde ju också göra jobbet. De är dessutom sjukt billiga. Citroen C5 med sexan i går rätt friskt också. De är bättre än vad märket i fronten säger...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 201 Inlägg
23 januari 2014
#16
Vi har själv 2 st avensis. En 04 o en 09. Den äldre modellen går givetvis att få riktigt snygga.
Den nyare är snålare.
Mitt tips är att ut och prova.
Enligt mig så är avensisen den snyggaste kombin på marknaden.
Sen kan man ju säga at toyota ligger bäst till på bilprovningen.

346 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#17
Det råder inga tvivel om att det är en bekymmerslös bil att äga, vad man har läst. Men smaken är som baken, och jag tycker den äldre karossen tidigare än 09  är ful rent av. Bättre gör det inte att tjejen som också ska va med att bestämma, till en viss del tycker lika.

Forummoderator
18 132 Inlägg
23 januari 2014
#18
Stahre87 skrev:
Det råder inga tvivel om att det är en bekymmerslös bil att äga, vad man har läst. Men smaken är som baken, och jag tycker den äldre karossen tidigare än 09  är ful rent av. Bättre gör det inte att tjejen som också ska va med att bestämma, till en viss del tycker lika.

Avensis är också kända för en sak till: Extremt dålig väghållning. Men de är tysta och går billigt. haft en själv ett par veckor bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 201 Inlägg
23 januari 2014
#19
Nja dålig o dålig vill inte jag påstå. Men den är ju ingen prestanda bil med fet väghållning.  Men det finns  hjälp till det, texsportfjädrar eller coilovers.
Sen  säger många att den är ful. Men seriöst,  är volvo o saab snyggare
O jag är övertygad om att had toyota gjort prestanda versioner av avensisen så hade den varit populärare bland yngre oxå
Senast redigerat av peter_1976 (23 januari 2014)

497 Inlägg
23 januari 2014
#20
http://www.blocket.se/dalarna/Subaru_le … =7&w=2

En sån här kanske? Personligen har jag bra erfarenhet av subaru, mammas förra outback -98a hade levt ett hårt liv innan vi köpte den, när mamma sålde den så hade den gått drygt 44000 mil och kommer nog hålla ihop några till smile Sliten men ändå pålitlig, vi drog hästtransport över halva Sverige med den utan problem.
Dessutom så är det väldigt svårt att köra fast med en subaru(dock inte omöjligt och då sitter du fast ordentligt...been there, done that!) wink

Förbrukningen på sexan vågar jag inte säga något om..det spelar rätt stor roll hur du kör. Har själv kört en del bilar med större motor och det jag gillar med dom är att förbrukningen är ofta densamma oavsett stadstrafik, motorväg eller släpkörning eftersom man aldrig behöver gasa som en tok för att dom ska orka smile Legacyn finns även med två mindre motoralternativ, 2,0 och 2,5 liters fyror.

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981


Sök