Stahre87 skrev:
Tack för utförligt svar! Dock äger jag ingen husvagn
och hur stor skillnad är det med automatlådan istället för manuell i förbrukningssyfte? Antar också att försäkringen blir lite högre med den större motorn, dock inte som om det vore en aero.
Några speciella "att tänka på" kring en 9-5 2,3T som gått 10-13000? Någon större service domska göras?
En till viktig sak är stereon. Har idag high performance som jag tycker låter mycket bra! Är Saabs senare modeller utrustade med något hyfsat ljud?
Fyll på med andra alternativ!
Lådan: Med automat får du lägga på någon deciliter/ mil på båda bränsletyperna, precis som med de flesta bilar utan DSG.
Försäkringen: Den största motorn är troligen dyrast att försäkra. Det är bara att Aero, som tidigare var mer ett eget motoralternativ blev ett utrustningspaket runt -08. Det innebar att du kunde köpa en 260 hk Linear (enklast utrustad) eller en 2,0t Aero (rikligt utrustad) om du så ville.
Om det är dyrt är individuellt. Jag betalar ~450 spänn/ månad för min bil helförsäkrad 2500 mil. Det tycker jag inte är så farligt.
Vid 11-12k mil kommer den dyraste servicen, då drivremmen byts. Den går på kanske 5k totalt. Bilen har kamkedja, alltså ingen kamrem som behöver bytas.
Inga direkt generella fel att tänka på, motorproblemen från de första åren finns inte på dessa bilar. Kolla sådant man kollar på alla bilar, t ex servicehistorik och allmänt skick, missljud, skick på däck, att den känns bra i drivlinan, ligger bra på vägen osv.
Kombin är tuff mot de bakre stötdämparna och bussningarna, men med så låga mil bör de vara ok fortfarande.
Bilar som ej dragit husvagn håller bakvagnen förstås mycket längre på. Inga jättedyra slitdelar att byta heller.
Nivågivarna till xenon kan krångla precis som på alla bilar. De kostar någon tusenlapp, och det är ju inte så stor sannolikhet att just din bil drabbas.
I Vector (mellanutrustad) och Aero kan det sitta antingen en 150W ljudanläggning eller en 300W med subwoofer. 150W är helt Ok, och 300W är riktigt bra faktiskt.
Med den budget du har skulle jag leta på en Aero-utrustad. Trevligt med elstyrt helskinn, stora stereon, xenon osv. Finns olika paket, Aero brukar ha de flesta.
Skippa Linear.
Provkör du en är det kört, stolarna är underbart sköna