2605
Sök

Generella tips på annan bil istället för V70, byta ner mig.

346 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
peter_1976 skrev:
Nja dålig o dålig vill inte jag påstå. Men den är ju ingen prestanda bil med fet väghållning.  Men det finns  hjälp till det, texsportfjädrar eller coilovers.
Sen  säger många att den är ful. Men seriöst,  är volvo o saab snyggare
O jag är övertygad om att had toyota gjort prestanda versioner av avensisen så hade den varit populärare bland yngre oxå

Som jag skrev är smaken som baken, jag föredrar Volvon före Saaben och Saaben före svenska utseendemässigt smile men är tacksam för alla tips ändå! Någonstans måste man ju kompromissa lite också

Saab 9-3, är det extremt stor skillnad på bagaget mot 9-5? Antal liter säger mig inte jätte mycket, bättre med egen uppfattning
Senast redigerat av Stahre87 (23 januari 2014)

2 201 Inlägg
23 januari 2014
Där är ju skillnad åå vår 04 och vår 09  helt klart.
Men som sagt smaken är delad. Men skulle rekommendera en provtur. Annars har du ju mazda6 eller subaru legacy.  I det fallet skulle jag välja legacy

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 januari 2014
Stahre87 skrev:
peter_1976 skrev:
Nja dålig o dålig vill inte jag påstå. Men den är ju ingen prestanda bil med fet väghållning.  Men det finns  hjälp till det, texsportfjädrar eller coilovers.
Sen  säger många att den är ful. Men seriöst,  är volvo o saab snyggare
O jag är övertygad om att had toyota gjort prestanda versioner av avensisen så hade den varit populärare bland yngre oxå

Som jag skrev är smaken som baken, jag föredrar Volvon före Saaben och Saaben före svenska utseendemässigt smile men är tacksam för alla tips ändå! Någonstans måste man ju kompromissa lite också

Saab 9-3, är det extremt stor skillnad på bagaget mot 9-5? Antal liter säger mig inte jätte mycket, bättre med egen uppfattning

Jättestor skillnad faktiskt. Hade en 9-5 kombi före den 9-3 kombi jag har nu.

9-3 kombi ser inte mycket mindre ut utifrån, men faktum är att både kupé och bagageutrymme är mycket mindre i 9-3:an. I 9-5:an hade man betydligt mer luft mellan dörren och vänsteraxeln, och i 9-3:an sitter man nästan axel mot axel med passageraren. Störst är skillnaden i baksätet, där personer över 180 cm inte åker särskilt bekvämt längre sträckor i 9-3:an, medan 9-5:an lätt har ett av klassens mest rymliga och bekvämaste baksäten. Det är också svårt att få plats med tre normalstora vuxna i 9-3:ans baksäte om de inte ska packas som sillar, men bekvämt i 9-5:an.

9-3:an känns lite nyare än 9-5:an i kupén eftersom det helt enkelt är en nyare bilmodell. Men i och med 9-5:ans interiöra facelift på de nyare modellerna blir skillnaden lite mindre.

Men ska du använda barnstol i baksätet mycket, har behov av att frakta mer än en barnvagn eller ofta har folk i baksätet passar 9-5:an bättre.

Man kan säga att 9-5:an har bagageutrymme som en V70 eller annan större kombi, medan 9-3:ans bagageutrymme faktiskt känns mindre än gamla 9-3 98-02:s halvkomb-bagage eller 9000 cse's.
Senast redigerat av Andromeda (23 januari 2014)

346 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
Har en fråga till för er som känner att ni har koll. Saab är fortfarande kanske den främsta kandidaten men har ändå sneglat på audi. Och eftersom dottern blir äldre och barnvagnen inte alltid är med så undrar jag hur en audi A4 tfsi 08a, eller 1.8t är att äga och köra?

346 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
Måste lyfta tråden då jag inte bytt bil än. Men har en reserveraf imorgon och vill ha några sista åsikter då jag har sån beslutsångest att jag inte kan sova. Tidigare i tråden står det förklarathur läget ligger till.
Nu är det så att jag har denna reserverad http://mobil.blocket.se/sodermanland/Sa … 10&w=2 tills imorgon.

Efter jag åkt runt till olika försäljare i stan och fått ganska lika bud på min volvo som jag tycker vart för lågt så har denna bil vid ett byte möjlighet att ge mig 25k mer än vad som sagts här hemma är det lockande. Nära om inte vad jag skulle få vid privat affär.

Det jag undrar är hur värdeminskningen ser ut pp en saab idsg. Tycker att den värsta paniken borde vara över nu. Men om man skulle byta mot ex en v70 2.5t med kanske 16-20k mil istället och man jämför värdet på saaben och volvon om ett par år, hur tror ni det ser ut då?
Gaah kan inte bestämma mig!

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 februari 2014
Av rekommenderar att du åker och provkör en Accord Tourer, gärna 2.4 executive av förra modellen fram till -08. Fantastisk bil på alla sätt utan några nackdelar förutom något mer vägljud än i V70/9-5. Drar säkert 2dl mindre än en 9-5 turbo också.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

227 Inlägg
15 februari 2014
en Volvo 850 T5R eller Volvo 965

346 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
tack för alla svar. Blev en 9-5 09a vector Active 2,3t biopower. En ägare 12k mil. Fint skick. Är än så länge sjukt nöjd!

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 februari 2014
Stahre87 skrev:
tack för alla svar. Blev en 9-5 09a vector Active 2,3t biopower. En ägare 12k mil. Fint skick. Är än så länge sjukt nöjd!

Härligt! De flesta nya bilar är trots allt ungefär lika bra. Var lite varsam i början och se till att service är tiptop innan du börjar plåga den på Sala-rakan. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

346 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
caromania skrev:
Stahre87 skrev:

Härligt! De flesta nya bilar är trots allt ungefär lika bra. Var lite varsam i början och se till att service är tiptop innan du börjar plåga den på Sala-rakan. wink

Haha jadå. Bilfirman hade precis lämnat in den till meken (autopower) i samma byggnad och gjort 12k mila servicen. Så en stor service med allt viktigt är gjort... til och med ny xeon!!

Sök