Luftficka i kylsystemet.

kakanbro
6 april 2014 · 89 Inlägg

Läste lite om det och förstod som att man kunde stå i uppförsbacke, öppna luftskruven och varva ca:2000 tills det slutade komma luft därur, stänga igen den och sen var det klart. Det sas ingenting om att man måste tappa ur all kylvätska innan så jag körde på det, på 2000 varv var det en jävla fontän med kylarvätska.. Är detta normalt ?

Funderade lite och enligt mig så borde jag kunna stå i uppförsbacke, tappa ur kylarvätskan, öppna luftskruven, varva motorn medans en kompis häller i kylvätska. Och när det börjar komma vatten ur luftskruven så skruvar han igen den. Då borde ju all luft tryckts ur systemet ?

Räcker det med att öppna avtappningsskruven och massera slangarna lite eller behövs det göra något speciellt för att bli av med allt?

davidklang
6 april 2014 · 908 Inlägg

kakanbro skrev:
Läste lite om det och förstod som att man kunde stå i uppförsbacke, öppna luftskruven och varva ca:2000 tills det slutade komma luft därur, stänga igen den och sen var det klart. Det sas ingenting om att man måste tappa ur all kylvätska innan så jag körde på det, på 2000 varv var det en jävla fontän med kylarvätska.. Är detta normalt ?

Funderade lite och enligt mig så borde jag kunna stå i uppförsbacke, tappa ur kylarvätskan, öppna luftskruven, varva motorn medans en kompis häller i kylvätska. Och när det börjar komma vatten ur luftskruven så skruvar han igen den. Då borde ju all luft tryckts ur systemet ?

Räcker det med att öppna avtappningsskruven och massera slangarna lite eller behövs det göra något speciellt för att bli av med allt?

när ja lufta kylaren på min e34 stod ha i lite uppförsbacke, tog av locket på kylaren och luftningsskruven och varvade på 3000v/m tills de kom rent vatten och inga luftfickor imellan

kakanbro
6 april 2014 · 89 Inlägg

davidklang skrev:

kakanbro skrev:
Läste lite om det och förstod som att man kunde stå i uppförsbacke, öppna luftskruven och varva ca:2000 tills det slutade komma luft därur, stänga igen den och sen var det klart. Det sas ingenting om att man måste tappa ur all kylvätska innan så jag körde på det, på 2000 varv var det en jävla fontän med kylarvätska.. Är detta normalt ?

Funderade lite och enligt mig så borde jag kunna stå i uppförsbacke, tappa ur kylarvätskan, öppna luftskruven, varva motorn medans en kompis häller i kylvätska. Och när det börjar komma vatten ur luftskruven så skruvar han igen den. Då borde ju all luft tryckts ur systemet ?

Räcker det med att öppna avtappningsskruven och massera slangarna lite eller behövs det göra något speciellt för att bli av med allt?

när ja lufta kylaren på min e34 stod ha i lite uppförsbacke, tog av locket på kylaren och luftningsskruven och varvade på 3000v/m tills de kom rent vatten och inga luftfickor imellan

Och det var som en fontän för dig med då ? tog det lång tid? för jag stod säkert nån minut nu medans tjejen skulle kolla om det kom luft. Men var tvungen att avbryta för grannen kom ut och gapade på okänt språk ca:20 min tills jag parkerade bilen och gick in igen tongue

Tror inte riktigt tjejen förstod vad hon kollade efter märkte jag senare, så vet ju inte riktigt om det kom luft eller ej..

MeepMeep Finraggare
7 april 2014 · 2 381 Inlägg

Jag får aldrig luftningsskruven och stå i uppförsbacke att funka - jag kör med tryckluft ner i expansionskärlet och lyfter på en av kylarslangarna med en avgaskrok.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
SimonT Egen
7 april 2014 · 277 Inlägg

Gör såhär, nu läser jag inte va andra skrivit eller tycker.

Så i uppförslut, ganska rejält eller hissa upp bilen ordentligt i framändan.

Fyll på vätska tills det blir fullt. Slå på tändningen och sätt på full värme, öppna luftningsskruvarna en på termostathus och en på kylaren, fyll på vätska genom dessa också.
Låt dessa stå öppna och starta motorn.
Varva ett par gånger så det går runt, stäng av motorn.
Fyll på genom luftskruvshålen. Tills det rinner över, skruva sedan in skruvarna igen. Fyll på vätska till halva expansionskärlet.
Alternativt töm ut lite om det nu skulle va fullt, detta kan du göra genom att klämma på slangarna.

Samla upp vätskan, den ska inte hällas ut i naturen.

Såhär gjorde ja på m52b28 och den ska va en av de jävligaste.

Senast redigerat av SimonT (7 april 2014)

Evildan
7 april 2014 ·

Vart tar kylarvätskan/glykolen vägen sedan om du gör detta utomhus i någon uppförsbacke?

Senast redigerat av Evildan (7 april 2014)

kakanbro
7 april 2014 · 89 Inlägg

SimonT skrev:
Gör såhär, nu läser jag inte va andra skrivit eller tycker.

Så i uppförslut, ganska rejäl.
Fyll på vätska tills det blir fullt. Slå på tändningen och sätt på full värme, öppna luftningsskruvarna en på termostathus och en på kylaren, fyll på vätska genom dessa också.
Låt dessa stå öppna och starta motorn.
Varva ett par gånger så det går runt, stäng av motorn.
Fyll på genom luftskruvshålen. Tills det rinner över, skruva sedan in skruvarna igen. Fyll på vätska till halva expansionskärlet.
Alternativt töm ut lite om det nu skulle va fullt, detta kan du göra genom att klämma på slangarna.

Såhär gjorde ja på m52b28 och den ska va en av de jävligaste.

Tack för en utförlig beskrivning, det ska nog gå bra nu smile

Brådhis * Voff voff *
7 april 2014 · 10 336 Inlägg

Evildan skrev:
Vart tar kylarvätskan/glykolen vägen sedan om du gör detta utomhus i någon uppförsbacke?

Sannolikt tyvärr i magen på en hund, katt eller annat djur. sad Dom slickar ju i sig det pga det smakar sött. Det är extremt giftigt för djur!

Man ska INTE hälla ut glykol på marken/i naturen.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (7 april 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Evildan
7 april 2014 ·

Brådhis skrev:

Evildan skrev:
Vart tar kylarvätskan/glykolen vägen sedan om du gör detta utomhus i någon uppförsbacke?

Sannolikt tyvärr i magen på en hund, katt eller annat djur. sad Dom slickar ju i sig det pga det smakar sött. Det är extremt giftigt för djur!

Man ska INTE hälla ut glykol på marken/i naturen.

//Brådhis

Precis vad som åsyftades i mitt inlägg.
2014 bör gemene man veta bättre anser jag.

SimonT Egen
7 april 2014 · 277 Inlägg

Såja nu har jag ändrat lite i mitt inlägg, syftade inte på att man skulle låta de komma ut i naturen, jag stod på ramper och gjorde det så ja jag samlade upp glykolblandningen

kakanbro
7 april 2014 · 89 Inlägg

Brådhis skrev:

Evildan skrev:
Vart tar kylarvätskan/glykolen vägen sedan om du gör detta utomhus i någon uppförsbacke?

Sannolikt tyvärr i magen på en hund, katt eller annat djur. sad Dom slickar ju i sig det pga det smakar sött. Det är extremt giftigt för djur!

Man ska INTE hälla ut glykol på marken/i naturen.

//Brådhis

Hoppas jag verkligen inte, jag hade en tom kattlåda ståendes under som det mesta rann i iaf, men inte trodde jag det var så farligt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang