Go kväll allesammans!
Jag har en 9-3 aero som beter sig väldigt skumt. Stundtals går den väldigt bra och inga konstigheter överhuvudtaget. Oftast är det när bilen börjar bli fesljummen och inte riktigt nått arbetstemperatur. Men när jag kört några kilometer och jag tänker "nu är nog oljan i full gång och smörjer i motorn, så nu kan jag dra på som jag känner för" så svajjar laddtrycket. Ibland mer och ibland mindre.
Låt säga att jag skall accelerera upp rejält. Då kan turbon börja ladda, för att sedan sänka laddtrycket.
och ibland är det tvärtom? Att jag inte känner av "turboknuffen" förrän strax innan jag skall växla upp.
Åtgärder som jag har gjort är:
1. Köpt vakuumslangar av silicon från mekonomen och bytt den bruna, röda och gula slangen enligt bilden på länken
http://genuinesaab.com/gallery/albums/t … .sized.jpg 2. Kontrollerat wastegate - den armen var väldigt trög att dra i.
3. Köpt och monterat original luftfilter från mekonomen
Jag har köpt nya tändstift "NGK BCPR7ES-11" men har inte bytt dessa än.
Check Engine lampan lyser inte.
Bilen är väldigt lättstartad oavsett väderförhållanden
Har rullat 183xx mil.
Bilen är inte chippad
Några tips eller idéer på vad som kan ligga bakom mitt problem?
Tacksam för alla svar