Tjaa!
Första inlägget här på garaget! Så kom gärna med feedback eller dylikt
Fick tag på denna BMW sent på hösten 2014. Bilen har inte vart besiktigad sen 2004 och har stått sen dess. Den har klarat sig väldigt bra från rost och rullat runt 19k mil.
Detta projekt kommer fortlöpa under en längre tid men jag har "några" olika ideer på hur jag vill ha den i slutändan.
Ska väl säga att jag kommer försöka hålla den rätt så vänlig för vägen, alltså kunna besiktiga den. Så det kommer nog komma fram en del utmaningar i det också.
Men till denna sommar kommer motorn nog vara original och den tid/pengar som finns kommer läggas på chassiet. På chassiet har jag lite olika ideer som ska fixas och här är några:
[x] Bilstein dämpare (blev Koni istället)
[x] 5 bultat
[ ] skivbroms i bak.
[ ] Helbur (race bur från finess är väl den jag kikat på) (inköpt och ska svetsas i vinter)
[ ] Kränghämmare fram/bak som är justerbara (påbörjat att bygga om bakre)
Sedan på motorsidan som förmodligen kommer bli nästa vinters projekt är:
[x] M30B35 (motor och växellåda, har en på ingång)
[x] Nira i7x (ligger hemma på hyllan o dammar)
[ ] Turbo
[ ] Digital dashboard (har testat ett koncept, dock var cpu för långsam för att hinna rita ut på skärmen)
Är dock inte helt säker på och det blir turbo konvertering på M30B35 motorn eller inte. Får se lite hur det ligger till och kanske blir att börja med den original med enbart Nirat och sedan konvertera vid senare tillfälle.
Slänger in lite bilder på hur den ser ut just nu!
Så här såg den ut när jag tog hem bilen, den var väldigt skitig då den stått i nästan 10 år.
Testade att putsa lite på plasten, blev ändå rätt nöjd med resultatet.
Den rost som fanns var på högersida vid hjulhuset, detta fixades direkt.
Då va de lagat.
Och just nu står den uppställd på lyften för bärarmsbyte i fram (fick nedslag på besiktningen).