3870
Sök

Audi S8 - Operation Bi-turbo!

Effekt, vrid och komfort, svårare än så är det inte! ;)

211 514 Visningar
Uppdaterades senast 25 april 2024
371 Inlägg
17 mars 2015
Trådstartare
#21
Plingade precis till i luren, tydligen är ett paket från CP-service på väg till mig.... Vaaaaad kan det vara? big_smile


Audiot
1 153 Inlägg
17 mars 2015
#22
Haha ja vad köpte du? big_smile
Vad är det för annan oljepump du skall köra med?
Senast redigerat av TheGuard (17 mars 2015)


371 Inlägg
17 mars 2015
Trådstartare
#23
Oljepumpen är en ny originalpump bara, har ingen som helst aning om hur den som sitter i nu mår, förmodligen är de inge fel alls på den.. Men jag vill vara på den säkra sidan smile

De kommer en BTR från fuelab, 8st tändspolar, 2 fuelrails och en ny slavcylinder därifrån, minst! wink


371 Inlägg
17 mars 2015
Trådstartare
#24
De vart en sväng till garaget ikväll med för att fortsätta plocka isär blocket.. Allt såg hur fräscht och fint ut, lagrena till vevstakarna såg till och med nya ut! smile

Kamremsdemontering:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-de1f23c093184e7ac13062b2d5417dab.jpg

Ventilkåpor av och topparna börjar skruvas loss..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-07202d18c07ea654ce3d7c98baf7091f.jpg

Topparna av!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-9536e6e4072453cb8ec7421ed692aaf1.jpg

Nu skulle kolvar och stakar ur blocket..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-614465d485769e1669597e0ab1419733.jpg

Ta-daaaa! Kvällens jobb avslutat, kolvar och stakar är ur, kolvarna ligger nu i dieselbad och väntar på att vevstakslagren ska hitta hem.. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-08f14e821672b889ec8eccd85990c2af.jpg


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
17 mars 2015
#25
Satfläsk till golv att torka rent.


371 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#26
Någon som läser här i som råkar vara meck på audi / VAG?

Jag letar med ljus och lykta efter markeringarna i blocket som säger vad för färg på motorlagrena jag ska ha men hittar fanimej inte dom... Nån som vet vart jag ska leta?


Audiot
1 153 Inlägg
18 mars 2015
#27
Härligt!
Vaddå för färg å markering? Det finns väl bara en uppsättning lager till dessa och det är völ samma som i s6 och RS6?


371 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#28
TheGuard skrev:
Härligt!
Vaddå för färg å markering? Det finns väl bara en uppsättning lager till dessa och det är völ samma som i s6 och RS6?

Nope, veven är smidd så den kan diffa lite.. Lagrena är färgkodade beroende på hur tjocka dom bör vara, finns röd gul och blå, detta ska finnas märkt i blocket men jag hittar de inte sad


Audiot
1 153 Inlägg
18 mars 2015
#29
Men om du tar veven till en motor renoveringsfirma så borde dom kunna mäta å se?
Är alla vevaxel smidda i dom där?


371 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#30
TheGuard skrev:
Men om du tar veven till en motor renoveringsfirma så borde dom kunna mäta å se?
Är alla vevaxel smidda i dom där?

Som jag förstår så är alla dom det. Har pratat med värmdö motorteknik nu, enligt dom skiljer det sig bara på tusendelar och jag rekommenderas köra med dom lager som ger mest spel mot veven för att kunna få en tjockare oljehinna. Vevstakslager beställda problemet ur världen! smile


371 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#32
Inge garagemeck idag, däremot var tomten här på besök! smile

Självklart siktar vi på att få den här kärran regbesiktad med nya maskinen i, då behöver man en sån här!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-94c3f4383dcdd54a4431723ce23b1a41.jpg

Sen kom det lite grejor från Custom parts!

BTR från fuelab:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-a98585b7b6efe523a9e37000769b9b84.jpg

En bunt spolar (8 stycken såklart)
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-8e33d2e49e9ca3cab8425b14dc57ddd0.jpg

Två Nuke fuelrails:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-3ac158a127b8a0376ebd6e7607ba12e2.jpg

Och en ny slavcylinder!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-5fc197a51f2b5b3b8f3ae3d9311fffff.jpg


457 Inlägg
18 mars 2015
#33
Ser bra ut !

Men vill bara varna dig lite om just den där BTRen då jag körde samma och den gick sönder i packningarna efter den stått med e85 i 2 månader !

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

371 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#34
XL-Dempa skrev:
Ser bra ut !

Men vill bara varna dig lite om just den där BTRen då jag körde samma och den gick sönder i packningarna efter den stått med e85 i 2 månader !

Ohhh, det lät inge bra alls...

Kanske blir till att skifta med den jag har sitter i niofemman istället, har bultat i en nuke-btr i den.. smile


371 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#35
Väntar fortfarande på diverse delar för att kunna få ihop maskinen igen... Vevstakslager är på gång och dyker med lite tur upp i morgon, annars efter helgen.
Topplockspackningarna är dessvärre några veckor bort, verkar vara rätt knivigt att få tag i dessa till ett vettigt pris.
Kamremskit BORDE skickats igår till mig men har inte hört något om det ännu..

Det suger att vänta på delar!

Blir nog i alla fall lite skruvande ikväll, para ihop stakarna med kolvarna och väga dessa för att se om de behöver balanseras om på något vis, stakarna diffade inget separat men det kan ju vara något gram hit å dit på kolvarna.

Återkommer senare ikväll med lite bilder å grejs igen smile
Senast redigerat av Manick (19 mars 2015)


14 Inlägg
19 mars 2015
#36
Prenumererar absolut!
Senast redigerat av sundvalldavid (19 mars 2015)

57 Inlägg
19 mars 2015
#37
Schysst projekt! Jag kan hålla med om att det verkligen SUGER att vänta på delar, hela mitt bygga står still pga detta sad Prem lagd btw!! smile


Audiot
1 153 Inlägg
19 mars 2015
#38
Har du kontrollerat så kolvar samt loppen inte blitt oval? Det rekommenderade en motorrenovringsfirma mig när jag kom förbi med en S6 4.2l ifrån en C5 modell.


371 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#39
Jag har hört tvärtom faktiskt men loppen ska mätas upp, har inte ens några vändkanter i loppen så jag tror inte det ska vara någon fara smile


82 Inlägg
20 mars 2015
#40
Då har man gått med här för att se hur min S8 konkurrent bygger wink

Blir inga vändkanter i alusil blocken, dom är hårdare än stål block.
Mitt block jag lämna in för framtida race motor var som nytt och Värmdö motorteknik behövde inte göra någonting.
Däremot viktades kolvar o vev balanserades för dom lättare smidda stakarna.
Senast redigerat av RS8 (20 mars 2015)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.


Sök