3770
Sök

Säga upp bilförsäkring - Vad gäller?

9 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
Hejsan, det är så att jag vill byta bolag för att få billigare försäkring.

Men jag undrar om jag har gjort rätt eftersom det är en del frågetecken kvar som jag inte riktigt hittar svar på...

Det jag har gjort först är att ställa av bilen via transportstyrelsens sida och sedan ringde jag mitt nuvarande försäkringsbolag och sa att jag sålt bilen och vill säga upp försäkringen, han sa att den skulle sägas upp och det var klart.

Men nu när jag har pratat med det nya försäkringsbolaget var hon inte riktigt säker på vad som gäller och att jag behöver dubbel kolla innan jag godkänner denna nya.

Nya försäkringsbolaget nämde att de kan bli så att den "gamla" försäkringen börjar ticka igång igen nu då jag sätter på bilen igen. Eftersom så var det hos dom, men de kunde inte svara på hur det var hos andra och jag kan ha mycket rätt med att detta fungerar sa dom.

Jag läste så klart runt innan jag gjorde detta och de flesta svar jag hittade var "Ställ av bilen, ring ditt nuvarande försäkringsbolag och säg upp den, teckna ny och sätt på bilen igen".

Men kan det vara så att min "gamla" försäkring börjar gå igång igen om jag sätter på samma bil igen på mitt namn, jag kanske bör vänta några dagar med att ställa på den?

6 167 Inlägg
5 augusti 2016
Vad för försäkring hade du, hel/halv eller bara trafik? Om du hade mer än trafik kan den ha blivit "garageförsäkring" nu, och kommer igång igen när du ställer på bilen. Då får du ringa igen och säga upp den.

Normalt förfarande är att teckna en ny försäkring först, och sedan säga upp den gamla om inte nya försäkringsbolaget fixar det åt dig. Du behöver inte ställa av bilen, det kostar ju pengar att ställa på den igen nu för tiden.

1 450 Inlägg
5 augusti 2016
Du kan endast byta bolag på årsförfallodagen. Det hjälper inte att ställa av bilen och sedan ställa på den igen. Skriver du över bilen på någon annan och sedan över på dig igen då kan du byta försäkring

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

9 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
Jag hade halvförsäkring.

Bör inte blivit någon garageförsäkring eftersom jag sa att jag sålt den? (Var dock enda valet som fanns när man ringde in "Säga upp försäkring - Sålt bil".

Men ska jag kanske vänta över helgen och sedan logga in på mitt gamla försäkringsbolagssida och kolla där om min försäkring står kvar, och om den inte gör det ställa på bilen igen sedan godkänna min nya försäkring?

Evildan
5 augusti 2016
1. Ställ av bilen.
2. Ring ditt nuvarande försäkringsbolag och säg att du inte vill ha någon avställningsförsäkring.
3. Teckna ny försäkring hos det bolag du ju vill använda.
4. Ställ på bilen.

Du kan enbart säga upp din försäkring på huvudförfallodagen om fordonet är försäkringspliktigt dvs påställt men i och med att du ställt av fordonet så upphör din försäkringsplikt och ditt nuvarande bolag kan inte kräva att du ska teckna försäkring hos dom igen vid en påställning även om den sker 15minuter efter avställning.
Så fungerar det.
Senast redigerat av Evildan (5 augusti 2016)

9 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
Skrev just och frågade då jag upptäckte att de hade en online chat och då fick jag detta som svar, verkar som att den kommer automatisk gå på hos dom om jag sätter på den igen...?

"Jag ser att bilen är avställd och då går den i det här fallet till en avställningsförsäkring men om du har sålt den kommer din försäkring att anulleras när vi får meddelande från Transportstyrelsen att den är såld"

Sedan sa jag att köparen inte har bestämt sig 100% igen och frågade om jag ställer på den igen vad som händer då.

"Då är det bara ställa på bilen igen så går försäkringen igång igen. Under tiden har du avställningsförsäkring på den som täcker brand, stöld och inbrott mm."

Gjorde jag en tabbe när jag ringde in och sa den ska säljas? Men ska det verkligen spela någon roll, försäkringen ska väl upphöra om man ställer av bilen oavsett orsak?

9 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
Eller kan jag säga till dem nu att jag inte vill ha någon avställningsförsäkring och det är då det kommer fungera utan att den ställs på automatiskt?

7 277 Inlägg
5 augusti 2016
Varför säga att du sålt bilen? Ring och säg att du inte vill ha din försäkring bara så avslutar dom den.

Evildan
5 augusti 2016
Toree skrev:
Skrev just och frågade då jag upptäckte att de hade en online chat och då fick jag detta som svar, verkar som att den kommer automatisk gå på hos dom om jag sätter på den igen...?

"Jag ser att bilen är avställd och då går den i det här fallet till en avställningsförsäkring men om du har sålt den kommer din försäkring att anulleras när vi får meddelande från Transportstyrelsen att den är såld"

Sedan sa jag att köparen inte har bestämt sig 100% igen och frågade om jag ställer på den igen vad som händer då.

"Då är det bara ställa på bilen igen så går försäkringen igång igen. Under tiden har du avställningsförsäkring på den som täcker brand, stöld och inbrott mm."

Gjorde jag en tabbe när jag ringde in och sa den ska säljas? Men ska det verkligen spela någon roll, försäkringen ska väl upphöra om man ställer av bilen oavsett orsak?

Punkt 2 i mitt inlägg.

9 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
Tack för all hjälp, det är nog fixat nu.

Pratade med mitt nuvarande försäkringsbolag igen och sa upp min avställningsförsäkring och frågade flera gånger om alla mina försäkringar på mitt fordon är uppsagd hos dom och de var det big_smile

Därremot står det på deras sida:
"Vi får automatiskt in uppgifter från Transportstyrelsen när ett fordon ställs av eller på. Om fordonet är trafikförsäkrat blir försäkringen, vid avställning, vilande och aktiveras igen vid påställning. Om fordonet är halv eller helförsäkrat blir det automatiskt en avställningsförsäkring vid avställning. Vid påställning får försäkringen automatiskt samma omfattning som innan avställningen. Eventuell överbliven premie återbetalas."

Men jag väntar till på måndag och sätter på bilen då, sen loggar jag in på deras sida och kollar om min försäkring återkommit. Annars täcknar jag hos nya försäkringsbolaget!
Senast redigerat av Toree (5 augusti 2016)

Evildan
5 augusti 2016
Läs mitt inlägg igen.
Gör i den ordningen för du kan inte ställa på bilen utan försäkring.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
5 augusti 2016
Evildan skrev:
Läs mitt inlägg igen.

Har för mig att det går men det blir väldigt dyyyyyrt för det går till Trafikförsäkringsföreningen. Eller har jag fel?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 354 Inlägg
5 augusti 2016
Evildan skrev:
1. Ställ av bilen.
2. Ring ditt nuvarande försäkringsbolag och säg att du inte vill ha någon avställningsförsäkring.
3. Teckna ny försäkring hos det bolag du ju vill använda.
4. Ställ på bilen.

Du kan enbart säga upp din försäkring på huvudförfallodagen om fordonet är försäkringspliktigt dvs påställt men i och med att du ställt av fordonet så upphör din försäkringsplikt och ditt nuvarande bolag kan inte kräva att du ska teckna försäkring hos dom igen vid en påställning även om den sker 15minuter efter avställning.
Så fungerar det.

Som Evildan säger, såhär fungerar det. Det kanske anses lite grisigt men fullt lagligt och tillåtet. Fick det rådet av ett bolag när jag ville byta till dem lol

9 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
Läs mitt inlägg igen.

Aha, tack ännu en gång du är en pärla wink

Men då är det ju de tänk om min gamla försäkring börjar gälla igen då om man ska gå efter det som står på deras egen sida (Inlägg #10), då plötsligt kommer jag ha 2 olika försäkringsbolag på min bil. (Om det nu går?)

Det är mest det jag oroar mig för, att betala 2 försäkringar...

Men det kanske bara går över automatiskt om man har kvar avställningsförsäkringen, men nu är ju inte den heller kvar så detta bör nog fungera, hoppas jag.
Senast redigerat av Toree (5 augusti 2016)

Muttley
5 augusti 2016
Svarte_Orm skrev:
Vad för försäkring hade du, hel/halv eller bara trafik? Om du hade mer än trafik kan den ha blivit "garageförsäkring" nu, och kommer igång igen när du ställer på bilen. Då får du ringa igen och säga upp den.

Normalt förfarande är att teckna en ny försäkring först, och sedan säga upp den gamla om inte nya försäkringsbolaget fixar det åt dig. Du behöver inte ställa av bilen, det kostar ju pengar att ställa på den igen nu för tiden.

Vi tar inte längre ut någon avgift när du ställer på ett fordon. Påställningsavgiften upphörde den 1 januari 2015.  http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … av-fordon/

Förlåt.  Vill bara att folk inte tror något om att de kostar.

6 167 Inlägg
5 augusti 2016
tkd_rille skrev:
Vi tar inte längre ut någon avgift när du ställer på ett fordon. Påställningsavgiften upphörde den 1 januari 2015.  http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … av-fordon/

Förlåt.  Vill bara att folk inte tror något om att de kostar.

Se där ja. Det var ju inte så länge de införde en kostnad, men den togs alltså bort igen relativt snabbt

1 271 Inlägg
5 augusti 2016
Toree skrev:
Evildan skrev:
Läs mitt inlägg igen.

Aha, tack ännu en gång du är en pärla wink

Men då är det ju de tänk om min gamla försäkring börjar gälla igen då om man ska gå efter det som står på deras egen sida (Inlägg #10), då plötsligt kommer jag ha 2 olika försäkringsbolag på min bil. (Om det nu går?)

Det är mest det jag oroar mig för, att betala 2 försäkringar...

Men det kanske bara går över automatiskt om man har kvar avställningsförsäkringen, men nu är ju inte den heller kvar så detta bör nog fungera, hoppas jag.

Kan du bara nöja dig med med att inlägg #5 är helt korrekt????
Om du fortfarande inte kan läsa kan du alltid gå den helt onödiga omvägen att göra ett ägarbyte och sedan byta tillbaks till dig själv igen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Trucker
1 421 Inlägg
5 augusti 2016
KolGruvan skrev:
Du kan endast byta bolag på årsförfallodagen. Det hjälper inte att ställa av bilen och sedan ställa på den igen. Skriver du över bilen på någon annan och sedan över på dig igen då kan du byta försäkring

Du har fel...
Går visst...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

1 450 Inlägg
5 augusti 2016
zleepy skrev:
KolGruvan skrev:

Du har fel...
Går visst...

Det gick iallafall inte när ja ringde mitt bolag och skulle byta..

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Evildan
5 augusti 2016
KolGruvan skrev:
zleepy skrev:
KolGruvan skrev:

Du har fel...
Går visst...

Det gick iallafall inte när ja ringde mitt bolag och skulle byta..

Du hade inte bilen påställd?
Du hade ingen avställningsförsäkring?
Den du talade med, om du kan svara nej på bägge frågor ovan, saknade kunskap eller ljög.
Senast redigerat av Evildan (5 augusti 2016)

Sök