Här kan ni följa mitt projekt som är SFRO besiktad med helsmidd B230 turbo, 1031 bakaxel med torsen diff, 6-växlad BMW låda, MaxxECU med mera! Tanken är att bygga en rolig gatbil som även ska kunna prestera lite i dragracing och... Visa mer
Finns även ett kit med lite olika modellen och fästen till borrmaskin. Den håller mycket längre. Jag har tagit bort all underredsmassa i ett hjulhus och den ser fortfarande ut som ny.
Hmm ja jag var ju och snegla på den där då jag stod bland verktygsavdelningen, men det jag tänkte var att den täckte så lite yta så det skulle ta sån tid att ta hela golvet. Men å andra sidan med lite mer tålamod kanske man slipper köpa 5 grovrengörare till
Svart innertak också, stämmer också bra att det står Manta Rallye i papperna. Roligt att höra, men samtidigt tråkigt att man har "förstört" en så pass udda bil. (Men då den redan är moddad så tänkte jag fortsätta åt det hållet) Har fortfarande inte nån aning av fabrikatet på skärmbreddarna, men gissar att det kan vara Irmscher? Hittar nämligen inte någon annan Manta A som har "gälarna" som mina bakskärmar har, skulle vara kul att veta bara
SÅ mycket är de väl inte sönderkapat? Volvo motorn borde ha fått plats utan att kapa torpeden, och växeltunneln ser intakt ut?
Bakaxeln hade du väl hängt upp i original punkterna för de nedre länkarna? Orkade inte läsa igenom allt igen nu, men kör du med ett moment stag behöver du ju inte kapa mer i karossen för att få dit den nya axeln. Då går de sätta ett fäste i stödlagerhuset. (Leta upp erikjakan's Ascona A byggtråd på rejsa.nu, vill minnas att han gjorde så)
Ang. breddarna så ser dom ju ut som Steinmetz/Irmscher breddare (Kan vara Lexmaul med), kan ju vara så att dom bara är modifierade? Tror inte de gör sååå mycket för värdet, och ska du sälja och vill maximera vinsten går de ju fylla ut den biten också. Frågan är dock om de inte smakar mer än vad de kostar.. Tror motor/låda gör klart mer minus för prislappen än breddarna.
Grejen är ju den att tävlingsbilarna som Irmscher och Steinmetz byggde hade dom breddarna, så att sälja en äkta SR med breddare och GTE läpp sänker definitivt inte värdet på den. Den SR jag hade köpte jag för 2000:-, renoverade och snyggade till för drygt 20'. Körde ett par år och sålde sen till Polen. Den var garagelackad och inte alls perfekt även om den såg bra ut på 4-5m håll. Den hade 5 växlad låda och 2.2a med sprut så "fel" motor, men ändå samma motorfamilj och en bra uppdatering mot originalet. Sen satt det ställbara dämpare, ventilerade skivor fram och lite annat smått å gott. Det var en helt okej sommarbruks som var driftsäker, kul å köra och som man inte behövde skämmas för. Hade jag sålt den i sverige hade jag varit glad om jag fått mer än 35' för den.. Nu fick jag drygt 75' för den! För 2 år sen.
Din bil ser klart finare ut överlag, så kommer du en dag på att du ska sälja hade jag rekommenderat att leta fram en fungerande gammal rallymotor (en Opel CIH motor) och stoppat ner samt hängt tillbaka original bakaxeln, sen skaffat fram en icke sönderkapad huv och lackat upp. Med dagens prisbild hade jag inte blivit förvånad om du fått mer än 150 000 för den.
Svart innertak också, stämmer också bra att det står Manta Rallye i papperna. Roligt att höra, men samtidigt tråkigt att man har "förstört" en så pass udda bil. (Men då den redan är moddad så tänkte jag fortsätta åt det hållet) Har fortfarande inte nån aning av fabrikatet på skärmbreddarna, men gissar att det kan vara Irmscher? Hittar nämligen inte någon annan Manta A som har "gälarna" som mina bakskärmar har, skulle vara kul att veta bara
SÅ mycket är de väl inte sönderkapat? Volvo motorn borde ha fått plats utan att kapa torpeden, och växeltunneln ser intakt ut?
Bakaxeln hade du väl hängt upp i original punkterna för de nedre länkarna? Orkade inte läsa igenom allt igen nu, men kör du med ett moment stag behöver du ju inte kapa mer i karossen för att få dit den nya axeln. Då går de sätta ett fäste i stödlagerhuset. (Leta upp erikjakan's Ascona A byggtråd på rejsa.nu, vill minnas att han gjorde så)
Ang. breddarna så ser dom ju ut som Steinmetz/Irmscher breddare (Kan vara Lexmaul med), kan ju vara så att dom bara är modifierade? Tror inte de gör sååå mycket för värdet, och ska du sälja och vill maximera vinsten går de ju fylla ut den biten också. Frågan är dock om de inte smakar mer än vad de kostar.. Tror motor/låda gör klart mer minus för prislappen än breddarna.
Grejen är ju den att tävlingsbilarna som Irmscher och Steinmetz byggde hade dom breddarna, så att sälja en äkta SR med breddare och GTE läpp sänker definitivt inte värdet på den. Den SR jag hade köpte jag för 2000:-, renoverade och snyggade till för drygt 20'. Körde ett par år och sålde sen till Polen. Den var garagelackad och inte alls perfekt även om den såg bra ut på 4-5m håll. Den hade 5 växlad låda och 2.2a med sprut så "fel" motor, men ändå samma motorfamilj och en bra uppdatering mot originalet. Sen satt det ställbara dämpare, ventilerade skivor fram och lite annat smått å gott. Det var en helt okej sommarbruks som var driftsäker, kul å köra och som man inte behövde skämmas för. Hade jag sålt den i sverige hade jag varit glad om jag fått mer än 35' för den.. Nu fick jag drygt 75' för den! För 2 år sen.
Din bil ser klart finare ut överlag, så kommer du en dag på att du ska sälja hade jag rekommenderat att leta fram en fungerande gammal rallymotor (en Opel CIH motor) och stoppat ner samt hängt tillbaka original bakaxeln, sen skaffat fram en icke sönderkapad huv och lackat upp. Med dagens prisbild hade jag inte blivit förvånad om du fått mer än 150 000 för den.
Tunneln är lite breddad (vet inte hur det ser ut original) jag kan se det i och med att den är svartmålad och fusksvetsad (man ser genom fogen).
Bakaxeln blir nu som sagt byggd i moddad Volvo 240 upphängning så det enda jag egentligen förstör i karossen nu är att borra upp hålen i infästningarna, skulle man råka sälja den i framtiden så är det inte omöjligt för någon att återställa den till renrasig Opel. Tanken är som du säger att bygga eget momentstag likt erikjakan's Ascona.
En sån replica hade inte vart dumt, men samtidigt ska det bli spännande att se min egen vision bli till
Idag fick jag paket! Lite bromsgrejor som är tänkt ska på inom kort. Ventilerade 287mm Volvo 740 skivor och solida 240 skivor bak med bromsok.
Sen har jag vart och plockat ett par nav fram från en 240 och ville kolla så att 740 skivorna passade rakt på.
Helsvetsade stötdämparfästena på bärarmarna.
Började fundera kring golvet och skar ut en plåtbit som är tänkt att byta ut den skadade, ska även bytas lite mer upp mot torpedväggen sedan.
Sen har jag en fundering till ni som läser; behöver man verkligen dem här dräneringshålen med gummiring i? För och nackdelar med eller utan? Tänkte mer på att det blir lättare att ersätta med en rak plåt tvärs över men ska man borra hål i den ändå?
Har gått trögt senaste tiden pga mera semester och därefter jobb, men det har inte stått stilla.
Kapade bort det sönderrostade golvet på passagerarsidan och fick med mig domkraftsfästet som var helt bortom räddning.
Beställde 2 nya domkraftsfästen från Nederländerna (fanns bara till Manta B i Sverige)
Nytt vs. gammalt
Helsvetsade bärarmarna, är fortfarande osäker på om jag ska förstärka mer eller ej.
La igen hålen som blev efter kortningen bak på bärarmarna, inte dem snyggaste fogarna jag gjort men..
Har även påbörjat demontering av spindlarna fram.
Fick även hem ett roligt paket, nybyggd Volvo 240 bakaxel med torsen diff!
Var lite nyfiken så öppnade locket för att titta lite.
Drog även iväg under semestern och köpte en GS6-37DZ BMW låda omsvetsad för rödblock. Mätte lite snabbt och längdmässigt så är denna låda inte så mycket längre än en M47 som sitter i tunneln just nu, däremot så blir det intressant att se hur mycket jag måste bredda tunneln
Bankade in nya bärarmsbussningar till bakaxeln, har gjort roligare saker kan jag säga då. Fick slipa och banka, slipa banka. Dem ser väl inte så fina ut längre men nu sitter dom där iallafall. Provmonterade även den nya bakaxeln och allt verkar stämma.
Demonterade spindlarna som nu ska få sig Volvo nav. Möttes av spruckna damasker i några leder, dock glappar inga så vi får se om jag satsar på nya direkt eller limmar ihop damaskerna.
Fick hem nya hjullager fram och sen tänkte jag testa om 3Ms grovrengörare kanske höll lite längre. Kan meddela att den höll inte mycket längre än Biltemas!
Sen var det några timmar grovjobb i garaget så var det lite friskare plåt på plats! Fotar lite på avstånd så jag inte blottar mina snygga fogar
Lite redig grundfärg och massor av underredsmassa på det så kanske det håller ett tag
Till en början så skrapade jag bort resterande asfaltsmatta i bagageutrymmet.
Sen färdigställdes golven bak med ny plåt!
Här ser ni all skadad plåt som nu är utbytt.
Bärarmarna, krängningshämmare och blivande panhardstag tillbaka från blästring. Passade även på att lägga in ytterligare förstärkningar i bärarmarna. Nu tror jag dom håller
Då jag inte har nån svarv själv så fick jag hjälp av en kompis att göra distanser till spindlarna, nu är Volvo navet monterat!
Sen byggdes det en bromsoksadapter som skulle passa in 740 bromsok på skivan, testmonterat med ett slitet 740 ok.
Dax för en uppdatering tycker jag! Försöker spara ihop så jag får några längre inlägg istället för flera korta.
Det har inte hänt makalöst mycket sen sist men tänkte att jag skulle börja med att ta upp om skavankerna som var på bilen när jag köpte den eftersom jag aldrig visade det vid de första inläggen. Men den största skavanken sitter i skärmkanten vänster bak, där tidigare ägare har tappat ett hjul. Turligt nog är lacken intakt så det syns inte så mycket men fortfarande tråkigt givetvis. I övrigt så är den garagelackad och lacken har spruckit på vissa ställen men det ser man inte på håll. En omlackering är inte planerad men kommer nog att bli efter några år när lacken börjar flagna och se riktigt hemsk ut.
Nu med det tråkiga sagt så går vi vidare till ett paket som dök upp med nya bromsok och belägg från 740!
Då förra adaptern till bromsoket placerade oket för långt ut fick det blir nya, såhär vart slutgiltiga versionen av bromskonstruktionen.
En likadan gjordes för vänstra spindeln.
Spindlarna monterades igen och det kändes givet att prova med en Volvo fälg, ser kanske lite mesigt ut med original plåtisar men det var kul att se! Oken och adaptrarna kommer att målas senare givetvis.
Lika fort som det åkte på så rev jag ur fjäder och stötdämpare fram för nu har jag bestämt mig för coilovers runtom vilket borde dyka upp nästa vecka. Det förklarar kanske också varför mina hemmagjorda fjäderskålar "försvann" från bärarmarna bak i förra inlägget
Har beställt en bussning som ska sitta in framänden av momentstaget.
Svarvade ner en stång så ena änden skulle passa i momentstaget och andra i bussningen. Jag bockade även en plåt över bussningen som ska bli svetsad mot golvet. Sen testmonterades den mot golvet och punktades med förstärkningar i 5mm plåt.
Färdigsvetsat och provmonterat igen. Vart lata bilder då telefonen höll på dö
Har även påbörjat att rensa lite gamla kablar och förbereda lite i motorrummet i väntan på beställningar.
Fick hem ett ganska tungt paket, det var coilovers fram och bak!
Jag började med coilsen fram och kapade ut bitar ur 5mm plåt som sen blev adaptrar till original infästning.
Provmonterat!
När allt såg ut att stämma så passade jag på att rostskyddsgrunda alla adaptrar i framvagnen innan dom skulle monteras.
Dom nya domkraftsfästena och övrig rostlagning under bilen fick rostskyddsgrund också.
Passade även på att lacka bromsoken röda runtom, det blir lite mer rejsigt
Fick kapa ner gängan en bit och snygga till den då den vart för lång. Sen monterades hela kittet!
Och för första gången kunde jag sätta ner framvagnen på Volvo nav med coilovers! Vart något låg då coilsen är ojusterade men det kommer senare
Sen var det dags att gå över till bakvagnen, då började jag med att testa cirkulärborsten till att ta bort slagget från asfaltsmattan. Funkade kanon!
Till en början behövde jag bredda och förstärka stötdämpartornen då dessa nu skulle bära all kraft från fjädringen. Jag började med att bredda genom att kapa upp tornen och böja ut dem.
Adaptrar byggdes även bak, dock behövde jag distansa ca. 12cm för att matcha original stötdämparlängd. (Sinnessjukt vilka långa bakdämpare Manta har) Tyvärr hade jag ingen bild på adaptern när den var klar, dock ser ni längre ner hur den ser ut monterad.
Tornen färdigställdes med förstärkningar, det kommer nog komma dit ett stag mellan tornen och golvet som stadgar upp lite extra.
Sen i och med att adaptern vart förlängd med 12cm så kom ju problemet upp att det skulle uppstå brytningar vid hård fjädring. Lösningen blev en genomgående M12 gängstång vilket även gav mig möjligheten att justera vinkeln på övre infästningen.
Nu var även adaptrarna bak färdiga och bakaxeln hängde på coils!
Momentstaget helsvetsades och jag köpte även in en damask som skulle hålla inne fettet i bussningen till glidändan av staget. Detta monterades sedan provisoriskt utan klammer.
Drivaxlarna skruvades i bakaxeln tillsammans med bromssköld och bromsskiva för att kunna montera ett hjul. Bilen sattes för första gången på ett halvår ner på alla fyra! Höjdskillnaden bak och fram ser ju ganska rolig ut i dagsläget, lite dragster stuk
Justerbart panhardstag ska byggas nu när jag kan mäta mellan däck och skärmkant, dock ska jag sänka den till önskad höjd först.
I övrigt är det så ska bakvagnen senare tas ner igen och rostskyddsgrundas sen är det inte mycket som återstår innan man kan börja riva ur gamla motorn!
Jag kan inte svara på hur långa som använts här, men ifall du bygger om mer än bara fjädringen och kommer SFRO besikta bilen kan jag säga att de Minsta du behöver är 12cm slaglängd, egentligen lite mer. Det är för att få 60mm fjädringsväg både in och ut som är ett krav hos SFRO.
Sen går de bygga med kortare och längre, säger bara vad just SFRO "kräver"
Sänkte lite mer bak för att komma närmare "ride height" när jag skulle bygga panhardstag så det blev rätt justermån på det. Ser ju även lite bättre ut
Började sedan med att kapa staget vid den smala ändan och slipade ner en M20 bult med mutter som ska agera justering.
Helsvetsat och klart, körde två vändor med svetsen för maximal stabilitet. Fick även korta bredden på bussningen mot karossen sen passade det bolt-on då det var samma bult dimension på Manta original bussning.
Provmonterat! Fick bra mått i skärmkanterna så det kan bli bra det här!
Sen var det ner med hela bakvagnen igen! Dags att grundmåla
Helsvetsade adaptrarna bak, passade även på att stansa in höger och vänster så man inte förväxlar dom efter lackeringen.
Grundlackad bakvagn, lackade även stötdämpartornen och bussnings-fästet under bilen till momentstaget (vilket jag glömde fota).
Medan färgen torkade så började jag förbereda för att lyfta ur motorn genom att ta bort alla kablar. Känns behövligt att göra en översyn på kablaget då det är skarvat såhär
Tändsystemet från B21:an demonterat.
Den grundlackade bakvagnen monterades nu ihop igen, komplett med brickor och muttrar. Passade även på att lacka upp undersidan av den borttagna reservhjulsbaljan då den hade börjat ytrosta.
Tog lite tidig (h)julafton och beställde lite välbehövliga grejor, tänker inte avslöja vad det är riktigt än men av det lilla som syns kanske ni kan gissa
Motorn är mer eller mindre redo att lyftas ur nu, bilen ska rullas ut, vändas och garaget ska städas först dock.
Men mer om det blir det i nästa inlägg vilket jag förmodligen inte kommer skriva förns början på nästa år. Tills dess får ni ha en god jul och ett gott nytt år!
Över jul & nyår har det gått lite segt som jag kan tänka mig det gjort för vissa andra, men det har inte stått helt stilla här iallafall.
Började med att rulla(!) ut bilen nu när hjulupphängningen är i grova drag färdig. Sen när bilen var ute så var det dags att städa garaget och rensa arbetsbänken. Det tog dock längre än vad jag hade väntat så Mantan fick stå ute i snön en natt!
Bilen inrullad igen, började med att slipa ner och "fusk-fräscha-upp" tanken utan att ta ner den, ser mycket bättre ut på håll nu.
Kylarsystemet togs ur och huven plockades loss.
Det är nu jag är glad att jag ska fortsätta bygga på en fyrcylindrig setup, utrymmet är trängre än det ser ut och det kommer bli intressant att se hur man ska få plats med kylare, intercooler och elfläkt. Dock kommer det nog inte vara lönt att ha ett större cellpaket på intercoolern än vad "tunneln" tillåter.
Resterande infästningar lossades och motorn lyftes ur!
Tog lite mått på BMW lådan och jämförde mot M47an. Man kan i grova tag säga att BMW lådan är ca. 6cm längre och ungefär 4cm bredare. Tunneln kommer alltså behöva anpassas. Sen är jag lite kluven hur jag ska göra med handbromsspaken då växelspaken hamnar ytterligare längre bak än original, kanske kan man korta den/bygga om den eller bygga en helt ny?