Rostlagningen påbörjas i golvet på förarsidan och vid dörrens infästning. Detta var första gången jag svetsade i tunnplåt, med en svets från Biltema dessutom. Jag kör gaslöst men det funkar förvånansvärt bra!
Rostlagning är inte jätteroligt att kolla på, och jag var dessutom tillbaka i morfars garage igen, så ni slipper fler bilder på mina lagningar, men närapå hälften av golvet på förarsidan och en fjärdedel av golvet på passagerarsidan byts ut mot ny plåt, båda trösklarna lagas upp så det håller (jag kommer använda sidokjolar så det är ingen extrem tid som lagts ner på att trösklarna ska se perfekta ut), och plåten vid passagerardörrens infästning lagas också upp.
Eftersom ny karossplåt till dessa kostar skjortan och dörrar, skärmar och frontplåt var totalt sönderrostade köptes en reservdelsbil in som fått offra sina mestadels rostfria delar. Den ser inte mycket ut för världen men sparade både pengar och tid.
Strax efter att jag köpte reservdelsbilen fick jag nys om en stor garageplats bara 250 meter hemifrån, så dit flyttades allt och rostlagningarna fortsatte. Karosspanelerna flyttades över till projektbilen och den började se ut som en bil igen! Fälgarna som syns på en av bilderna fick jag gratis av en kund på mitt nya jobb på en återvinningscentral! TTE fälgar i storlek 15x6 vilket är ganska stort på bilen egentligen, men de var ju gratis...
Karossen blir klar för tillfället med lite lack, det kommer komma till sidokjolar, frontläpp, och skärmbreddare så småningom, men det tar jag efter jag besiktar bilen inom kort. Jag byggde en enkel spoiler i plåt, men eftersom jag inte har plåtbockningsverktyg så blev slutresultatet inte perfekt så den ska nog göras om.
I nästa inlägg kommer lite inredning.