Cracksoup skrev:
Välkommen till garaget!
Jag är nöjd med min 325i (haft den i över 2 år) tack vare motorkaraktären, köregenskaperna, utrustningsnivån, åkkomforten, utseendet, kvalitetskänslan och storleken som är perfekt för mina behov.
Jag har haft problem med oljetråget i mina två BMWs där gängan har gått sönder i samband med oljebyte. Vet ej om det bara är jag som haft maximal otur, men i första bilen fick tråget bytas (gick på ca 10 000kr) medan i min nuvarande bil så gick det att sätta i en ”extragänga”, så det blev betydligt billigare.
Vanligt fel är även att olja kan läcka från ventilkåpspackning, oljetrågspackning och packningen vid oljefilterhuset.
Har fått byta en felaktig oljenivåsensor. Oljesticka finns inte i dessa bilar, vilket är komplett vansinne och det tycker jag är den absolut största nackdelen med modellen. I övrigt har det varit en pålitlig kärra där jag endast fått byta filter, olja, slitagedelar, smörja upp rattstången och kupéfläkten som kan börja gnissla med tiden.
En 325i/330i manuell borde vara ett hyfsat pålitligt val, men tro inte att du kommer åka problemfritt! Man får pilla lite med bilen, men jag tycker att det är värt den uppoffringen för att få höra en sjungande BMW-sexa och alltid ha ett leende på läpparna när det pressas krokiga landsvägar!
Bmw är ett märke som drar till sig keps-Jocke som kopplar sin manlighet till handbromssvängar, men det finns fina exemplar kvar, även om de kan vara svåra att hitta emellanåt. Tålamod, magkänsla och ett öga för detalj är att rekommendera!