Skulle nog säga att när bilen börjar kännas "sunkig" (Snöret där ja..). Rent generellt är det väl när den börjar kräva reparationer på en mer kontinuerlig basis.
Bilar av idag rullar långt. Säljs väl ofta för att ägarna tycker att den "börjar se gammal ut" helt enkelt. Ett praktexempel är min gamla pendlarbil från 2004. Den ser gammal ut men har bara rullat 13000 mil och känns precis som när den var ny. Kommer att byta ut den till något nyare för att jag vill det, inte för att den på något sätt är sliten eller är behäftad med några fel. Kommer rulla i många år till.
Sliten rent mekaniskt? Ja, säger nog när mätaren närmar sig 40k mil. Vissa bilmärken krånglar friskt redan från fabrik så måttstocken haltar en del redan där. Vissa rostar ju bort på några få år.
Skulle säga att det beror på bilmärke och pålitlighet i det stora hela.
OT: Hade en Mercedes 200 Diesel -88 på 90-talet som rullat över 80000 mil. Den var fin och var inga fel på den. Hade gått som landsortstaxi.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!