2968
Sök

Byta från 960 mk1 till mk2 axel

124 Inlägg
7 februari 2020
Trådstartare
#1
Hej. Har en 960 med mk1 och funderar på att byta till mk2 axel.
Är det bara att swapa ?
Om man då har en komplett mk2 axel med alla stag.

Framtids plan är Torsten diff, luft och r oken.
Allt blir nog lättare att montera om man har en mk2 i mina ögon.

Sitter du med kunskap så skriv gärna.

Mvh

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!

* Voff voff *
10 702 Inlägg
7 februari 2020
#2
Är det så stor skillnad på dom? Kompositbladfjädern på den nyare axeln gör väl inte dina planer lättare än spiralfjädrarna på den äldre?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

124 Inlägg
8 februari 2020
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Är det så stor skillnad på dom? Kompositbladfjädern på den nyare axeln gör väl inte dina planer lättare än spiralfjädrarna på den äldre?

//Brådhis

R oken och skivor passar inte på mk1. Funkar på 2an.
Mk2 finns det coils och luftfjädring att köpa från många olika säljare.
Diffen finns till både mk1 och 2.
Bladet kommer inte att vara monterat med mk2  axel.

Frågan är om det krävs mer än att bra byta hela bakvagnen. Någon detalj man kanske missar och inte tänker på.

Mvh

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!

* Voff voff *
10 702 Inlägg
8 februari 2020
#4
NeoPHreaK skrev:
Brådhis skrev:
Är det så stor skillnad på dom? Kompositbladfjädern på den nyare axeln gör väl inte dina planer lättare än spiralfjädrarna på den äldre?

//Brådhis

R oken och skivor passar inte på mk1. Funkar på 2an.
Mk2 finns det coils och luftfjädring att köpa från många olika säljare.
Diffen finns till både mk1 och 2.
Bladet kommer inte att vara monterat med mk2  axel.

Frågan är om det krävs mer än att bra byta hela bakvagnen. Någon detalj man kanske missar och inte tänker på.

Mvh

Aha, där ser man. Visste inte att R-oken passade rakt på och trodde faktiskt inte det fanns något färdigt i fjädringsväg bak till dom varken till nya eller gamla axeln. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

124 Inlägg
9 februari 2020
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
NeoPHreaK skrev:
Brådhis skrev:
Är det så stor skillnad på dom? Kompositbladfjädern på den nyare axeln gör väl inte dina planer lättare än spiralfjädrarna på den äldre?

//Brådhis

R oken och skivor passar inte på mk1. Funkar på 2an.
Mk2 finns det coils och luftfjädring att köpa från många olika säljare.
Diffen finns till både mk1 och 2.
Bladet kommer inte att vara monterat med mk2  axel.

Frågan är om det krävs mer än att bra byta hela bakvagnen. Någon detalj man kanske missar och inte tänker på.

Mvh

Aha, där ser man. Visste inte att R-oken passade rakt på och trodde faktiskt inte det fanns något färdigt i fjädringsväg bak till dom varken till nya eller gamla axeln. smile

//Brådhis

Kommit nu den senaste tiden. Varit noll när det kommer till multilink annars.

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!

* Voff voff *
10 702 Inlägg
9 februari 2020
#6
NeoPHreaK skrev:
Brådhis skrev:
NeoPHreaK skrev:

R oken och skivor passar inte på mk1. Funkar på 2an.
Mk2 finns det coils och luftfjädring att köpa från många olika säljare.
Diffen finns till både mk1 och 2.
Bladet kommer inte att vara monterat med mk2  axel.

Frågan är om det krävs mer än att bra byta hela bakvagnen. Någon detalj man kanske missar och inte tänker på.

Mvh

Aha, där ser man. Visste inte att R-oken passade rakt på och trodde faktiskt inte det fanns något färdigt i fjädringsväg bak till dom varken till nya eller gamla axeln. smile

//Brådhis

Kommit nu den senaste tiden. Varit noll när det kommer till multilink annars.

Aha, kul! Det var på tiden. När jag köpte min första bil med multilink 1998 (760 GLE -88) fanns just ingenting. big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Lastbilsmekaniker
5 269 Inlägg
9 februari 2020
#7
Kör med mk2 axeln på min 760, själva axeln passade rätt upp med hålena men som dom sa är det skivorna som skiljer bromsokena är lika, har kört med det i ca tre år nu så det funkar fint
Senast redigerat av volvoqq (9 februari 2020)


124 Inlägg
10 februari 2020
Trådstartare
#8
volvoqq skrev:
Kör med mk2 axeln på min 760, själva axeln passade rätt upp med hålena men som dom sa är det skivorna som skiljer bromsokena är lika, har kört med det i ca tre år nu så det funkar fint

Låter kanon. Blir att leta komplett axel.
Eller en skrotbil.

Någon annan med nyttig info så bara skriv.

Mvh

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!


Sök