ricebridge skrev:
simlar skrev:
Låter som du har elfel.
Bara till att felsöka, tändningslåset känns ju som en kandidat när halvljuset var på utan att tändningen var på.
Jo, visst är det förmodligen elfel, men frågan är ju var man börjar leta. VW:s frbskde strömscheman blir ju ingen människa klokare av (vad är det för fel med vanliga kopplingsscheman??)
Men om det vore tändningslåset, skulle startmotorn verkligen gå då ? Och varför stängs lyset
av när jag slår
på det, och tvärtom?
VWs elscheman är riktigt fina när man lärt sig läsa dom.
Tips till när du läser VW-elschema om det är sådant du hittat:
15 = tändningsspänning
30 = konstantplus
31 = jord
Jxxx = styrdon/relä
Txx/x = Kontaktstycke samt hur många stift totalt i kontakten och vilket stift-nr i kontaktstycket.
(Enligt DIN-standard:
https://www.greensilver.com/pic/bosch.pdf)
Nummer längst ner används för navigation.
T.ex en kabel slutar i en ruta med ett nummer, gå till det numret på navigations-siffrorna så hittar du var kabeln fortsätter.
Min teori är att kl15-delen i starttändkontakten krånglar då du påpekar problem med lysen samt ingen kontakt med motorstyrdonet via diagnosuttaget.
Start-klämman i starttändkontakten fungerar eftersom den drar på starten som den ska.
Däremot kan du inte läsa av dessa äldre VAG med vanlig OBD-läsare.
Rekommenderar starkt en VCDS-kabel och en laptop.
Men målet du har är att få igång motorn.
Eftersom den inte ens tänder på startgas så får motorn antingen ingen luft, ingen kompression eller ingen gnista.
Börja då med att kolla så den faktiskt ger gnista på stiften när du drar på starten.
Har den gnista så tar du kompressionsprov, har den ingen eller dålig kompression så är det mest troligt ett mekaniskt fel i motorn, t.ex att kamkedjan kuggat över och ventilerna då slagit i kolvarna och ventilerna har då blivit krokiga.
Om det är gnistan som saknas så pekar ju det mot ett elektriskt fel.
Kolla då alla säkringar relevant till motorstyrningen.
Vet tyvärr inte om varvräknaren ska ge utslag när man drar på starten, kan ju vara varvtalssignalen som saknas så motorstyrdonet inte vet om att den ska skicka gnista.