Tacksam för tips på vad som hände idag. Volvo V50. Körde den 8 mil, stannade till, backade bak, körde fram några meter, skulle backa en bit till men då small till rejält vänster fram och bilen går inte att köra framåt eller bakåt. Ett metalliskt klingande när växeln är i, lite som det låter när växeln inte riktigt är i.. Automat. Har växellådan rasat eller är det en drivaxel som ger sånna här symptom, eller vad kan det vara? Med 12 m/s och snöstorm så har vi inte ens krupit under och kikat än, men vet samtidigt inte riktigt vad jag ska kolla efter..
fördelen med snö är att man inte blir lika blöt som när det regnar ;-) svängde du när det hände så gissar jag på en drivaxel.. eller att du kände att det högg till i ratten är rätt tydliga tecken på att en drivaxel går av
fördelen med snö är att man inte blir lika blöt som när det regnar ;-) svängde du när det hände så gissar jag på en drivaxel.. eller att du kände att det högg till i ratten är rätt tydliga tecken på att en drivaxel går av
ok.. Svängda hjul ja, men hon säger att hon inte kände nåt i ratten.
nja,, tror mer på DRIVKNUT,, men typ samma,, gissar på yttre,, hissa upp hjulet med vxl i å snurra å se om drivaxeln står still,, vilket jag tror den gör
fördelen med snö är att man inte blir lika blöt som när det regnar ;-) svängde du när det hände så gissar jag på en drivaxel.. eller att du kände att det högg till i ratten är rätt tydliga tecken på att en drivaxel går av
ok.. Svängda hjul ja, men hon säger att hon inte kände nåt i ratten.
inte säkert att man känner det men många brukar råka ut för att det släpper när man svänger
nja,, tror mer på DRIVKNUT,, men typ samma,, gissar på yttre,, hissa upp hjulet med vxl i å snurra å se om drivaxeln står still,, vilket jag tror den gör
nja,, tror mer på DRIVKNUT,, men typ samma,, gissar på yttre,, hissa upp hjulet med vxl i å snurra å se om drivaxeln står still,, vilket jag tror den gör
Hur vet man om det är drivknut eller drivaxel ?
Genom att titta efter. Men det har mindre betydelse, numera brukar det vara såpass billigt med hela drivaxlar att det kanske inte lönar sig att köpa en lös drivknut och hålla på och kladda med
Hmm, mjo ja gissar på att det kan vara läge att titta efter ny drivaxel oxå. Går att köpa till bra priser numer. Kolla på nätet, så lär du hitta billigt.. Lycka till. mvh/husse
Tacksam för tipsen här.. Har tittat lite på bilen nu, drivaxlarna snurrar när man snurrar på däcken. Det metalliska ljudet låter som det kommer från höger sida av motorn, hon som körde säger att smällen när det hände helt klart var vänster fram. Någon som har en ide om vad det kan vara?
tror endå på en driaxel.. kolla istället med båda hjulen uppe och sen växel i kolla om hjulen snurrar med sen lite broms och se om det stannar utan att motorn stanna.. kolla då drivaxlarna.. sen kan dom ge sig in mot lådan oxå. men ibland när man snurrar så följer skiten med fast det är skit av dom.. men när det blir lite belastning så snurar dom inte längre.. kan ju vara nått med kopplingen oxå. men vete tusan med det där märkliga ljudet.. låter mer som en axel.. tanke på smällen.. kopplingar brukar ju inte tokdö även om det händer ibland.. skulle vara om navet släppt från lamellen. men känns kopplingen normalt i övrigt så tror jag icke det. .. om du gör som jag skrev så ska bilen självklart ställas stadigt på pallbockar och låt bli att ligga under bilen utan filma med en telfonen eller nått så du inte riskerar att få bilen i huvudet
tror endå på en driaxel.. kolla istället med båda hjulen uppe och sen växel i kolla om hjulen snurrar med sen lite broms och se om det stannar utan att motorn stanna.. kolla då drivaxlarna.. sen kan dom ge sig in mot lådan oxå. men ibland när man snurrar så följer skiten med fast det är skit av dom.. men när det blir lite belastning så snurar dom inte längre.. kan ju vara nått med kopplingen oxå. men vete tusan med det där märkliga ljudet.. låter mer som en axel.. tanke på smällen.. kopplingar brukar ju inte tokdö även om det händer ibland.. skulle vara om navet släppt från lamellen. men känns kopplingen normalt i övrigt så tror jag icke det. .. om du gör som jag skrev så ska bilen självklart ställas stadigt på pallbockar och låt bli att ligga under bilen utan filma med en telfonen eller nått så du inte riskerar att få bilen i huvudet
Tack för att du tar dig tiden att skriva! Bilen står på pallbockar, tack för omtanken! Det är en automat. Båda hjulen är uppe, inget av hjulen visar en tendens till att snurra. Med växeln i och man snurrar på däcken låter det lika på båda sidor: https://www.youtube.com/watch?v=NWDVyTcllmc
Det kan vara diffen som rasat också, och då får man nog byta hela växellådan. Det blir dyrt. Antar att du har en massa plastskydd under bilen som gör att du inte ser drivaxlarna underifrån? Annars kan du kolla på dom medan du snurrar hjulen och se vad det är som inte hänger med. Om hela drivaxeln inklusive inre knuten snurrar. Men annars ser bilmekanikern det nästan på en gång.
Det kan vara diffen som rasat också, och då får man nog byta hela växellådan. Det blir dyrt. Antar att du har en massa plastskydd under bilen som gör att du inte ser drivaxlarna underifrån? Annars kan du kolla på dom medan du snurrar hjulen och se vad det är som inte hänger med. Om hela drivaxeln inklusive inre knuten snurrar. Men annars ser bilmekanikern det nästan på en gång.
Ja massa plast är det men jag tycker mig skymta drivaxlarna och de snurrar med..