LMM felkoder V70N

Mack855
27 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Hej!

Mer strul med min V70.. Skickar den snart till skroten.

Anyway, felet artar sig följande.

När jag startar bilen så är tomgången väldigt orolig. Först fick jag ge den 4 startförsök innan den ens gick igång och väl igång så pendlar tomgången från att vilja dö till 1100rpm.

Försöker jag ge gas så svarar den antingen inte alls på gasen eller väldigt långsamt upp till 1400rpm där över fungerar gasen exakt som den ska. Men släpper jag gasen och varvtalet hinner sjunka under 1400rpm så blir det samma problem.

Jag provade att rycka LMM kontakten och resultatet var noll förändring.

Läste sen felkoder och fick:
ECM-121d mass air flow sensor signal too low
ECM-121b mass air flow sensor flow too low.

Detta pekar väl på att det bara är att byta LMMen? Bilen har varit hos autotech för knappt en månad sen nu och fått ny turbo osv. Tror inte att dom slarvade med slangar osv.

Det som varit under några år är att bilen emellanåt har ryckt när man ligger i jämn hastighet.
Sen den kom hem ifrån autotech har dem blivit trögare och trögare att starta. Kan det vara tecken på att den varit påväg att gå?

Jag är så leds på biljäveln nu så snälla finns det någon själ som kan säga något om detta?

Jesper328 Diagnostekniker
27 mars 2022 · 2 444 Inlägg

Jadu, blir det ingen skillnad med LMM urkopplad så bör ju rimligtvis felet ligga där, eller i kablaget.
Kan du läsa av livedata med din felkodsläsare, och vad säger isåfall värdena för LMM vid tomgång och gas?

Up the RA
Mack855
27 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Ska kolla det imorgon.
Vad bör jag leta efter för värde? Alltså vad bör värdet vara på?

Den svarar ju inte på gasen som nämnt ens en gång.. Det är likadant på en gång även om felkoderna raderas.

Mossan1
28 mars 2022 · 2 955 Inlägg

Att du fick dessa felkoder EFTER ATT DU KÖRT MED LOSSAD KONTAKT är ju inget konstigt alls.
Om du hade felkoderna INNAN du gjorde detta vore det en annan sak.

Symptomen med svajande tomgång talar för gasspjället.
Årsmodell står inte, men avataren visar en  2006'a. Du sitter i så fall ett ETA spjäll från Bosch som sällan krånglar, men även dom kräver rengöring emellanåt.

LMM är sällan sönder, utom i dom fall det monterats öppna inoljande sportluftfilter. = beställa dålig LMM.
Men visst kan dom paja ändå.....

Mack855
28 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Just det. Tänkte inte så långt gällande felkoden.

Tänkte också om det var gasspjället men sen som du skriver tänkte jag att det kanske inte är det iom att jag har en -06.
Men hursom är jag så leds på att skruva nu så det blir bärgning till verkstad.

Tack iallafall.

Brådhis * Voff voff *
28 mars 2022 · 10 336 Inlägg

Mossan1 skrev:
LMM är sällan sönder, utom i dom fall det monterats öppna inoljande sportluftfilter. = beställa dålig LMM.
Men visst kan dom paja ändå.....

Eller om den råkat hanteras ovarsamt...

Jag tycker det låter som kass LMM. Svårstartad, seg på låga varv och ingen skillnad när man kopplar ur LMM tycker jag är rätt solklara symptom på dålig LMM... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
28 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Ingen har petat på LMM så ovarsamt hanterad är den inte. Även öppet inoljat filter har jag inte på bilen. Ett K&N insats som är sparsamt oljat och låtit ligga och torka/suga in ordentligt i två dygn innan återmontering sitter.

Vet ej riktigt.. Den borde väl gå bättre när kontakten är ryckt?

Brådhis * Voff voff *
28 mars 2022 · 10 336 Inlägg

Mack855 skrev:
Ett K&N insats som är sparsamt oljat och låtit ligga och torka/suga in ordentligt i två dygn innan återmontering sitter.

And we have a winner...

Där har du svaret, din LMM är problemet och orsaken är olja från filtret. Tyvärr! Ingen skillnad på insats eller öppet filter, oljan och problemen den orsakar är samma oavsett.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
28 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Hm. Får väl ta ur den och känna i eftermiddag isåfall innan den bärgas. Borde ju vara kladdig isåfall. Måste ändå ge den pluspoäng att den hållit i 5-6 år med det filtret utan tjafs.

Borde väl räcka med att tvätta rent sensorn om jag plockar ur den ur huset? Oljan ska väl inte tränga in utan mer lägga sig som en hinna på ”sensorkortet” eller?

Och ja det sitter sportfilter för att bilen är mer än steg 1 trimmad. Inte för att det är coolt.

Senast redigerat av Mack855 (28 mars 2022)

Brådhis * Voff voff *
28 mars 2022 · 10 336 Inlägg

Mack855 skrev:
Hm. Får väl ta ur den och känna i eftermiddag isåfall innan den bärgas. Borde ju vara kladdig isåfall. Måste ändå ge den pluspoäng att den hållit i 5-6 år med det filtret utan tjafs.

Borde väl räcka med att tvätta rent sensorn om jag plockar ur den ur huset? Oljan ska väl inte tränga in utan mer lägga sig som en hinna på ”sensorkortet” eller?

Och ja det sitter sportfilter för att bilen är mer än steg 1 trimmad. Inte för att det är coolt.

Behövs så lite för att förstöra LMM så är inte säkert att du kan se/känna att något är fel. Men prova att rengöra, har du tur så funkar det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
28 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Jahapp.

Hinner inte innan bärgaren kommer insåg jag så får be verkstaden prova att rengöra helt enkelt.

Mack855
29 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Ja. Bilen står på verkstad nu som mätt och kollat allting.

Map sensor, LMM, laddtrycksstyrning fungerar. Men bilen tror att den laddar 1.5 bar även om den är avstängd. Annan map sensor är testad utan resultat.

Verkstaden är inne på antingen dåligt gasspjäll, att styrdonet har hängt sig eller att styrdonet är paj.

Någon som har någon idé?..

Brådhis * Voff voff *
29 mars 2022 · 10 336 Inlägg

Trasig tryckgivare...? Sitter väl på röret vid intercoolern. Eller är det bara på dieslarna?

Sitter det öppen dump på den?

Senast redigerat av Brådhis (29 mars 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
29 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Brådhis skrev:
Trasig tryckgivare...? Sitter väl på röret vid intercoolern. Eller är det bara på dieslarna?

Sitter det öppen dump på den?

Verkstaden säger att alla tänkbara givare är kollade. Vet ej om de kollat den dock. Får ringa dom imorgon igen.

Nope ingen öppen dump.

Brådhis * Voff voff *
29 mars 2022 · 10 336 Inlägg

Mack855 skrev:

Brådhis skrev:
Trasig tryckgivare...? Sitter väl på röret vid intercoolern. Eller är det bara på dieslarna?

Sitter det öppen dump på den?

Verkstaden säger att alla tänkbara givare är kollade. Vet ej om de kollat den dock. Får ringa dom imorgon igen.

Nope ingen öppen dump.

Det finns ju inte oändligt många givare som KAN ange trycket till 1,5 bar... Så någon av dom är det. För 1,5 är väl inte maxvärdet i systemet, så det handlar ju sannolikt inte om kabelbrott/kortis.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
29 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Brådhis skrev:

Mack855 skrev:

Brådhis skrev:
Trasig tryckgivare...? Sitter väl på röret vid intercoolern. Eller är det bara på dieslarna?

Sitter det öppen dump på den?

Verkstaden säger att alla tänkbara givare är kollade. Vet ej om de kollat den dock. Får ringa dom imorgon igen.

Nope ingen öppen dump.

Det finns ju inte oändligt många givare som KAN ange trycket till 1,5 bar... Så någon av dom är det. För 1,5 är väl inte maxvärdet i systemet, så det handlar ju sannolikt inte om kabelbrott/kortis.

Ja eller alltså dom förklarade för mig att systemet indikerar 2.5 bar och det borde vara 1 på marken. Men jag vet inte vad som är maxvärdet?

Vet du vilka fler givare det kan vara? Men du tror alltså inte på felande styrdon? För är det, det så vet jag inte om jag vill laga bilen. Lär bli väldigt kostsamt.

Mack855
29 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Juste, jag glömde nämna att detta hände när jag skulle byta mapp i bilen. Så skulle gå ifrån E85 till multifuel mappen.

Prövade självklart att byta tillbaka till E85 mapp utan resultat.

Verkstaden vill låna apcn för att prova att växla mellan mapparna i hopp om att bilen kan hoppa igång. Dom tror helt enkelt att styrdonet kan ha hängt sig.

Mack855
10 april 2022 · 1 354 Inlägg

För andra som eventuellt kan hamna i sits.

Det var så simpelt som att det hade blivit något knas i APCn när mapparna fördes över från datorn till APC så en uppdaterad version av mapparna ifrån autotech löste problemet!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang