Knakande ljud i framvagn vid inbromsning och start

kakanbro
14 juni 2023 · 89 Inlägg

Hej

Jag har ett bekymmer med min Renault captur -16. Det är ett knakande ljud som börjat komma när jag kör sakta och bromsar, just när jag släpper bromsen kommer det. Även lite när gasar upp. Kan även höras när jag åker sakta över fartgupp. inte knackljud utan riktigt knakande, låter som man trampar på ett gammalt trägolv typ. Känns som att ljudet kommer från Vä-fram. Upptäckte det för några dagar sen men har blivit värre fort.

Jag lyfte upp bilen för att kontrollera framvagnen idag. Vänster fram spindelled är glapp. Höger spindelled är ett pytteglapp på också. Jag tänkte att jag ska byta dessa snart. Men jag undrar om det kan vara "bara" det som var felet. Jag känner också att det är som ett spel mellan drivaxel och växellåda när man roterar hjulet. Man kan röra hjulet fram och tillbaks några grader innan växellådan börjar arbeta och det motsatta hjulet rör på sig också. Jag vet inte om det brukar vara så eller om det är något mer som behöver lagas? Jag skickar med en film på vad jag menar, även om det är svårt att visa en känsla på film.

https://youtube.com/shorts/LNv3VJ1eRko?feature=share

Jag bokade in en tid på verkstad men fick inte tid förens om en månad för felsökning. Sen är det väll en månad till innan dom kan fixa det säkert.. Och jag kan inte vara utan bilen så länge..

Jesper328 Diagnostekniker
14 juni 2023 · 2 446 Inlägg

Oroa dig inte över spelet mellan hjul och låda.
Det skall vara så.

Jag tycker att ditt oljud låter som att det kommer ifrån bromseriet.
Sen är det ju svårt att veta precis vilket slags ljud du menar, men om det är ett knarrande/knorrande ljud precis när man släpper bromsen, eller sista metern vid inbromsning så är det allt som oftast från bromsarna ljudet uppstår.

En film skulle hjälpa.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang