3251
Sök

Opel Corsa 1.2 Twinport Fel på startmotorn?

15 Inlägg
29 juni 2023
Trådstartare
Hejsan allihop!

Nu riktar jag mig till er, och förmodligen så finns det någon som kan detta något bättre än jag själv. Jag äger som sagt en Opel corsa, som går alldeles utmärkt, tills nu.

Vanligtvis så brukar jag köra med bilen varje dag, till och från jobbet, och detta har gått utan problem. För ca 3 veckor sedan så lät jag den stå då jag varit iväg, och igår var första gången jag skulle starta den efter 3 veckor.
Vrider på nyckeln och inget händer, förut ett svagt ljud utav något. Jag har genomsökt batteri och det är helt och friskt. När jag öppnar motorhuven och testar så låter det som att ljudet kommer från startmotorn, men ingenting händer med den själva vanliga motorn, den går inte runt eller något.
Kan det vara något som är trasigt med startmotorn?

Bilen har gått ca 16,500 mil och det är inget ”klickande” ljud som låter, utan ett mer ”hummande” ljud.

Hoppas jag kunde ge er en någorlunda bild av situationen. Tack sålänge smile

6 129 Inlägg
29 juni 2023
Prova knacka lite försiktigt på startmotorn med en hammare, om den har kärvat ihop. Men mest sannolikt är ändå att batteriet är tomt. Sätt på en batteriladdare över natten så startar nog bilen i morgon.

15 Inlägg
29 juni 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Prova knacka lite försiktigt på startmotorn med en hammare, om den har kärvat ihop. Men mest sannolikt är ändå att batteriet är tomt. Sätt på en batteriladdare över natten så startar nog bilen i morgon.

Tack för svaret, jag får helt enkelt testa knacka lite lätt. Batteriet har jag laddat hela natten, det blev både fulladdat och visade rätt värden på multimetern.

2 849 Inlägg
29 juni 2023
Yland000 skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Tack för svaret, jag får helt enkelt testa knacka lite lätt. Batteriet har jag laddat hela natten, det blev både fulladdat och visade rätt värden på multimetern.

Vad visade multimetern under tiden du provade starta? Det är det som är viktigt.

Skulle närapå sätta mitt huvud på att det är batteriets om är sopslut. Förutsatt att det är ordentligt med kontakt mellan polskorna och polerna på batteriet.
Senast redigerat av uhlin (29 juni 2023)

15 Inlägg
30 juni 2023
Trådstartare
uhlin skrev:
Yland000 skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Vad visade multimetern under tiden du provade starta? Det är det som är viktigt.

Skulle närapå sätta mitt huvud på att det är batteriets om är sopslut. Förutsatt att det är ordentligt med kontakt mellan polskorna och polerna på batteriet.

Jag har inte testat mäta under tiden jag startat. Dock kopplade jag startkablar till en annan bil och försökte, fick samma resultat där, bara ett hummande ljud. Kan det fortfarande vara batteriets fel, även om jag testade hjälpstarta från annan bil?

6 129 Inlägg
30 juni 2023
Yland000 skrev:
uhlin skrev:
Yland000 skrev:

Jag har inte testat mäta under tiden jag startat. Dock kopplade jag startkablar till en annan bil och försökte, fick samma resultat där, bara ett hummande ljud. Kan det fortfarande vara batteriets fel, även om jag testade hjälpstarta från annan bil?

Det finns mycket skräp bland billiga startkablar och dessutom gäller det att få riktigt bra kontakt med dem. Om en cell på batteriet är dålig kan det visa bra spänning, men så fort man försöker plocka ut ström störtsjunker det. Så räkna inte bort fel i batteriet riktigt än.

15 Inlägg
30 juni 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Yland000 skrev:
uhlin skrev:

Det finns mycket skräp bland billiga startkablar och dessutom gäller det att få riktigt bra kontakt med dem. Om en cell på batteriet är dålig kan det visa bra spänning, men så fort man försöker plocka ut ström störtsjunker det. Så räkna inte bort fel i batteriet riktigt än.

Förstår. Jag ska sätta i ett annat batteri idag från en bil som går som den ska och testa. Hoppas på att de är batteriet som är slut.

15 Inlägg
30 juni 2023
Trådstartare
Yland000 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Yland000 skrev:

Förstår. Jag ska sätta i ett annat batteri idag från en bil som går som den ska och testa. Hoppas på att de är batteriet som är slut.

Köpt nytt batteri och testat både spänning och allt och det vill ändå inte funka.. det är precis som det varit förut. Bör jag kanske plocka bort startmotorn och ersätta den med en ny?

6 129 Inlägg
30 juni 2023
Du kan även prova att tjuvkoppla startmotorn för att verkligen utesluta andra fel. Med en startkabel kan du kortsluta mellan den stora och lilla anslutningen på startmotorn, förutsatt att det ser ut som det brukar på de flesta bilar. Se bara till att växeln inte ligger i.

Sök