4053
Sök

Kan ni rekommendera nån bra turbo till S13?

Kocken
487 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#1
Hej!
Har precis köpt en Nissan 200SX S13 - 93 och letar efter en lite värre turbo. Hittar massvis på internet men vet inte riktigt vad man ska titta efter. Har hört att T28 är det vanligaste köpet, men passar den rakt på? Äre fler saker som man behöver byta??

Det som jag tänkt köpa just nu är:

IC från Ridetech
Grenrör (toppmontering) från Speedart
Turbo från ??

Lämna gärna specifika förslag på en passande turbo.

Mvh Claes


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
1 september 2007
#2
Turbovalet beror mycket på vilken effekt du siktar på.
Svårt att rekomendera en turbo ifall man inte vet vad du siktar på, samt vad du ska använda bilen till.

Vilken ungefärlig effekt vill du nå?
Vilken budget har du för en turbo?
vad ska du använda bilen till? Gata, dragrace osv?


406 Inlägg
1 september 2007
#3
Topmonterat är inte lönt att ha förrän du börjar närma dig en 400 hästar. Glöm INTE oljekyl och en större bränslepump, ex Bosch 040. 255l/m
När du bytar turbon så är det väl värt att lägga några hundringar på nya olje och vattenledningar till/från turbon med.

My way or the highway? I take both sideways

Kocken
487 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
#4
Oljekyl är redan beställt. Det jag siktar mig in på är väll 250-300hk och gatukörning med en massa lekande big_smile Budget är jag ganska öppen för, tar gärna förslag i olika prisklasser, behöver inte vara botten skrapet.

Finns det något negativt med toppmontering av turbo??


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
2 september 2007
#5
Bebbo skrev:
Oljekyl är redan beställt. Det jag siktar mig in på är väll 250-300hk och gatukörning med en massa lekande big_smile Budget är jag ganska öppen för, tar gärna förslag i olika prisklasser, behöver inte vara botten skrapet.

Finns det något negativt med toppmontering av turbo??

T25/28 som sitter i s14 original är en enkel uppgradering och den bör pumpa luft för 280hk utan större bekymmer.

T28BB bör räcka till mellan 300-330hk

Priser beror lite på om du köper nytt eller begagnat, i Sverige eller utomlands...bara att surfa runt lite och kolla.


Galen
849 Inlägg
2 september 2007
#6
Lånar tråden lite, Är Garret gt28rs nån bra turbo? och hur många hästar är den lämlig för?

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

2 655 Inlägg
2 september 2007
#7
www.airtune.se har vettiga priser på sina turbos.. Tog min T28bb därifrån.

Kocken
487 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
#9
ok, tack för alla svar! men  finns det nån nackdel att ha toppmontering av turbo?? förutom att man måste fixa en ny downpipe?


218 Inlägg
2 september 2007
#10
varför inte en Y2K smile    cool


Kocken
487 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
#11
Gozze skrev:
varför inte en Y2K smile    cool

Y2K????


2 123 Inlägg
2 september 2007
#12
Först och främst skulle jag aldrig köpa ett Intercooler kit från ridetech, lär bara vara en kylare fylld med betong eller nåt.
Vad man läst och hört verkar Garett T28bb ett bra val, men som sagt måste en oljekylare på sin plats, nya spridare och ny bränslepump vore kanske inte helt fel.
Ett extratorgrenrör och ny downpipe vore bra att få på plats iom att du vill nåt 250hk.
Sen ett helt 3" system utan kat + ett filter så börjar vi nog närma oss dina mål, eller till och med lite över.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
2 september 2007
#13
Bebbo skrev:
ok, tack för alla svar! men  finns det nån nackdel att ha toppmontering av turbo?? förutom att man måste fixa en ny downpipe?

Dom grenrören som är till för toppmontering brukar ha T3 fläns medan alla som rekomenderas här och funkar bäst till 200sx har T25 fläns så vet inte hur bra dom passar, ett extraktor-rör med turbon på orginalplats är ju helt klart enklast om man vill få allt o passa så bra som möjligt.

- Time Attack -

Kocken
487 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
#14
förresten..har hört att det är mycket bättre att ha separat wastegate.. Men T25/28 har ju inbyggd wastegate. Skiter man då i att ha separat, eller tar man bort den i turbon?? Nån som vet om det finns anslutning för separat wastegate på de vanliga eftermarknads grenrören?? Eller är det bara de på grenrör med T3 anslutning??


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
3 september 2007
#15
Om du nu siktar på 250-300hk behöver du ingen extern WG, du behöver helller inget annat grenrör, det räcker med originalgrenröret.
Det du behöver är:
*Oljekylare
*Soppapump
*Bättre IC
*3" avgassystem från turbon och bak (DP & FP är viktigast)
*Större turbo
*Chip (ev. anpassat chip eller mappning om du ska byta spridare och/eller LMM)
*Större spridare om du ska upp emot 300-strecket.


Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
5 september 2007
#16
finns det pipe-kit samt fästen för turbo mm så man kan toppmontera turbon utan att behöva modda något själv? för det ser ju mycket snyggare ut att ha den toppmonterad:P eller får man ordna rörena själv med silikonslang osv?

Ableton Live

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
5 september 2007
#17
Tokyo-drift skrev:
finns det pipe-kit samt fästen för turbo mm så man kan toppmontera turbon utan att behöva modda något själv? för det ser ju mycket snyggare ut att ha den toppmonterad:P eller får man ordna rörena själv med silikonslang osv?

Har iaf aldrig sett några färdiga IC-kit för toppmontering, downpipe får man nog snickra själv också...så lite pyssel blir det säkerligen, men det är ju bara kul.


Kocken
487 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
#18
Tokyo-drift skrev:
finns det pipe-kit samt fästen för turbo mm så man kan toppmontera turbon utan att behöva modda något själv? för det ser ju mycket snyggare ut att ha den toppmonterad:P eller får man ordna rörena själv med silikonslang osv?

Men att svetsa ihop några tryckrör är väll inte allt för svårt. annars är det ju bara köra med siliconslang och slangklämmor....downpipe finns det nog någon som kan fixa.


mek
59 Inlägg
5 september 2007
#19
som insane säger de du behöver är
olje kylare gärna med termostat
bränslepump walbro eller bosch
större ic
avgassystem
större turbo ex t28bb
steg 2 chip
gärna ställbar bränsletrycksregulator så du kan ställa lite soppa själv
dumpventil då de inte finns nån orginal..
men framför allt fräsch olja+filter gärna lite större soppa filter vid byte av pump ex ett filter från bmw

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

727 Inlägg
5 september 2007
#20
jag köpte ett färdigt fmic kit med rör å alla siliconslangar, enda ja behövde göra för att få det att passa till min bil med toppmonterat var att kapa det på ett ställe och köpa en skarvmuff i silicon samt 2 klämmor, så fick ja en annan vinkel smile se gärna på min sida, där finns massa bilder om hur det är att montera toppmonterat.. downpipe får du bygga själv oxå som du undrade om, extern wastegate finsn nog bara på de toppmonterade grenrören, men de går ju såklart att svetsa om!! har du bara tillgång till svets å inte tummen mitt i handen så får du dit det utan stora problem wink jag kör med en T04E turbo god för 500hk å ja får ladd relativt tidigt, runt 3500 har ja fullt ladd smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966


Sök