3555
Sök

Varningslampa. Hjälp!

76 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Hej. Vet ej om denna tråd kanske skulle ha legat i "Motor avdelningen", i så fall ber jag om ursäkt.
Det är så att jag har en varningslampa i panelen som inte vill slockna. Jag plockade idag ner mitt luftfilter för att se så att allt såg sjyst ut, vilket det gjorde. Skakade ur filtret lite, provstartade även bilen för att höra hur den eventuelt skulle låta med ett öppet luftfilter. Satte sedan tillbaka allt i sin ordning, även sladden som satt till luftfiltret.
När jag sedan satte mig i bilen för att köra in den i garaget så såg jag att en varningslampa lös.
Kollade upp detta i pappas instruktionsbok till en Volvo V40 då jag inte har någon till min bil och där stod det att det var problem med motorns elektroniksystem mm.

Någon som vet vad jag ska/kan göra? Eller måste man åka till en Volvo verkstad och låta som "återställa" eller nått sånt?

Bilen är en Volvo 850 GLT 20v -93

Det är den vänstra lampan. (Länk till bild)
http://www.garaget.org/show_ext.php?car … age=571187

Tack på förhand

Problemet löst och åtgärdat.

Det var så att datorn i bilen uppfattade det som ett elfel då jag startade bilen utan att ha kopplat in sladden och skapade då en felkod i diagnostikboxen. Ringde Volvo och fick instruktioner om hur och vilka "koder" jag skulle använda mig av då jag "resetade" just det minnet för ändamålet.

Så till alla er, starta inte eran 850 om ni har dragit ur sladden ur luftburken
Senast redigerat av ahlen_j (7 september 2007)

360 Inlägg
6 september 2007
Men du märker inget fel på motorn eller elektroniken när du kör ?

76 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Nej, bilen går precis som vanligt. Det är det som är konstigt, om den nu varnar för elektronikproblem så borde man ju ha märkt någon skillnad tycker jag men den går precis som innan.

360 Inlägg
6 september 2007
Okej,

Det kan inte vara någe så enkelt som att när du grejade med luftfiltret å de att du råkade dra ur en sladd eller likanade ? Sånt som kan hända jue

76 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Näe, jag drog ut en enda sladd och det va den som går in i själva luftfiltret, någon annan drog jag inte ut. Kollade även efter ifall jag råkat få med mig någon till sladd men jag hittade ingen.

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
6 september 2007
Antagligen så har det blivit en felsignal i systemet helt enkelt. Du tog väck en kabel=Datorn i bilen tog det som ett fel.

Nollställ systemet?

Allt för den där jävla hatten!

76 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
kan vara så, vet någon då hur man nollställen systemet?

Utanlem
895 Inlägg
6 september 2007
äsch ta bara bort strömkabeln till batteriet ett tag.. är de fel tänds den igen.. annars e den slock...

Du har en 93 därför diagnostikuttag i motorrummet. läs av dina felkoder om du är orolig.

76 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
japp jag har diagnostikutag, men vad menar du med att lästa av felkoderna? och ska jag bara skruva bort pluskabeln från batteriet?

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
6 september 2007
betyder inte den där lilla symbolen på lampan till vänster "lambda"? eller jag kanske är helt ute å cyklar xD
men den där service saken vet jag att farsan har på sin v70, tror det började stå så automatiskt efter ex antal mil.

edit: ser nu att det inte var den högra lampan du undrade nått över, så glöm det där med service big_smile
Senast redigerat av Tokyo-drift (6 september 2007)

Ableton Live

Wankel
1 080 Inlägg
6 september 2007
Tokyo-drift skrev:
betyder inte den där lilla symbolen på lampan till vänster "lambda"? eller jag kanske är helt ute å cyklar xD
men den där service saken vet jag att farsan har på sin v70, tror det började stå så automatiskt efter ex antal mil.

edit: ser nu att det inte var den högra lampan du undrade nått över, så glöm det där med service big_smile

nej det var den vänstra lampan haha
och det är väl lambdan som du säger

MDS Västerås

76 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
okej, men jag tror knappast att det är den, eftersom jag inte gjort något med den.

76 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
aja, tack för alla svar hittils. imorn ska jag pröva att skruva loss pluskabeln från batteriet och se om det blir nån skillnad. sedan ska far min ringa en verkstad som kan slänga ett öga på fallet smile 
men har ni fler heta tips så släng in ett svar!

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
6 september 2007
anledningen till varningen kanske är just för att du inte gjort något med katalysatorn där lambdasonden sitter:P katten kanske är uråldrig? big_smile

Ableton Live

76 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
Problemet löst och åtgärdat.

Det var så att datorn i bilen uppfattade det som ett elfel då jag startade bilen utan att ha kopplat in sladden och skapade då en felkod i diagnostikboxen. Ringde Volvo och fick instruktioner om hur och vilka "koder" jag skulle använda mig av då jag "resetade" just det minnet för ändamålet.

Så till alla er, starta inte eran 850 om ni har dragit ur sladden ur luftburken wink

Sök