3347
Sök

Camaro SS-bygget

34 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#1
Tjena.

Tänkte dra igång ett rullande bygge på Camaro SS -98. Det är en äkta SS, florida-bil.

Bilder och lite info om vad jag har för mig i detta projekt kommer jag posta lite då och då här...


Saker som finns redan:

SLP luftfilterkit och box
SLP Loudmouth avgassystem (bra muller)
Standard SS-paket (krängningshämmare modell större, fjädring, 17 tums kromfälg, fungerande scoop med kanaler m.m.)

Data just nu: 0-100 på drygt 5 blanka med automaten, visst hjulspinn. Skall putsas.


Saker som skall dit:

Nytt kromat insug (beställt från staterna)
Nya säten med fyrpunkt
Ny SS-stripeset
Billet-grill med SS-emblem


Saker som eventuellt skall dit:

Supercharger alt. turbo-kit
Bakaxel Dyna60
Byte av turbin och utväxling



Något mer ni kan komma på som vore läckert? Kanske skulle kosta på en motivlack?

Bakaxelbyte borde även innebära läge för slicks, eller hur? smile


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
26 september 2007
#2
Inte motivlack på en sån rå bil! Men bilder däremot, det vill vi ha!

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Illustratör
826 Inlägg
26 september 2007
#3
Håller me.. inte motivlacka.. Däremot kanske nåra sköna, diskreta stripes el. lite pinstripes.. smile  Sen som sagt, Bilder! wink

Tänker...

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
26 september 2007
#4
Fallan: SS stripsen ska  han beställa smile Ser ungefär lika ut som Viperränder.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Meister
6 763 Inlägg
26 september 2007
#5
De kan nog bli bra. Men jag tror att du får köpa ett par större fälgar för 17" ser litet ut på en sån. Kul att de finns lite roliga bilar i örebro iaf


Son Of Murphy
782 Inlägg
26 september 2007
#6
Trodde jag skulle få jubla o börja dreggla, men sen läste jag årsmodellen! big_smile

Men det kan bli mycket intressant ändå! big_smile
Men får jag säga mitt, så skippa Turbo-kitet, kör kompressor istället! En Jänkemaskin skall matas av en kompressor. big_smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Meister
6 763 Inlägg
26 september 2007
#7
Mankan1978 skrev:
Trodde jag skulle få jubla o börja dreggla, men sen läste jag årsmodellen! big_smile

Men det kan bli mycket intressant ändå! big_smile
Men får jag säga mitt, så skippa Turbo-kitet, kör kompressor istället! En Jänkemaskin skall matas av en kompressor. big_smile

Alla kör ju kompressor, så därför tycker jag att han ska åka turbo:D


Son Of Murphy
782 Inlägg
26 september 2007
#8
camaro67 skrev:
Mankan1978 skrev:
Trodde jag skulle få jubla o börja dreggla, men sen läste jag årsmodellen! big_smile

Men det kan bli mycket intressant ändå! big_smile
Men får jag säga mitt, så skippa Turbo-kitet, kör kompressor istället! En Jänkemaskin skall matas av en kompressor. big_smile

Alla kör ju kompressor, så därför tycker jag att han ska åka turbo:D

Kompressor är ju mer manligt! Mycket grymmare ljud dessutom! big_smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Meister
6 763 Inlägg
26 september 2007
#9
Mankan1978 skrev:
camaro67 skrev:
Mankan1978 skrev:
Trodde jag skulle få jubla o börja dreggla, men sen läste jag årsmodellen! big_smile

Men det kan bli mycket intressant ändå! big_smile
Men får jag säga mitt, så skippa Turbo-kitet, kör kompressor istället! En Jänkemaskin skall matas av en kompressor. big_smile

Alla kör ju kompressor, så därför tycker jag att han ska åka turbo:D

Kompressor är ju mer manligt! Mycket grymmare ljud dessutom! big_smile

Ljudet är bra mycke ballare med kompressor. Men jag antar att de inte blir en riktig lunga genom huven? Då kan man lika gärna åka turbo bara för att ingen annan gör de


Son Of Murphy
782 Inlägg
26 september 2007
#10
camaro67 skrev:
Mankan1978 skrev:
camaro67 skrev:

Alla kör ju kompressor, så därför tycker jag att han ska åka turbo:D

Kompressor är ju mer manligt! Mycket grymmare ljud dessutom! big_smile

Ljudet är bra mycke ballare med kompressor. Men jag antar att de inte blir en riktig lunga genom huven? Då kan man lika gärna åka turbo bara för att ingen annan gör de

Hehe, ja eller både och! Göra en Hilmersson (Manta) utav det hela! Eaton skruvkompressor o jätte turbo! Jääävlar vad den låter mysigt hans Manta!

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Meister
6 763 Inlägg
26 september 2007
#11
Mankan1978 skrev:
camaro67 skrev:
Mankan1978 skrev:

Kompressor är ju mer manligt! Mycket grymmare ljud dessutom! big_smile

Ljudet är bra mycke ballare med kompressor. Men jag antar att de inte blir en riktig lunga genom huven? Då kan man lika gärna åka turbo bara för att ingen annan gör de

Hehe, ja eller både och! Göra en Hilmersson (Manta) utav det hela! Eaton skruvkompressor o jätte turbo! Jääävlar vad den låter mysigt hans Manta!

Hehe joo de kan jag tänka mig. Då får man allt de goda:D


34 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#12
Ok. Lite bilder som den står nu kommer upp på Tisdag om jag hinner, tack vare jobb.

Motivlacken kanske vore lite over-the-top ja. Det kan nog strykas.

Angående turbodiskussionen så är anledningen helt enkelt att jag lagt ögonen på ett mycket schysst kit från staterna som har en liten men högeffektiv turbo med kylsystem att placera under bilen för att spara plats.

Kollat på en del skruvlösningar men kompressor får liksom inte så bra plats under SS-huvens insugskanaler i det redan krampaktigt överbefolkade motorrummet på en LS1-Camaro.

Så det får bli något som skjuter på lite till men som inte tar plats. Får se vad det kan kosta att leverera hit också. Från samma ställe som tillhandahåller det kromade insuget så det kan gå att skicka i samma paket. 

Vidare så är bakaxeln prio ett efter det. Kanske till våren. F-Body är ju inte kända för världens stadigaste axel direkt. I alla fall inte om man har direktstarter utan hjulspinn. Då får man väl leta efter bakaxelklumpen ute i skogen...

Och visst är det roligt med schyssta bilar i Örebro. Som INTE är ruskigt överrepresenterade Volvo 240 eller Nissan-tuners.


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
26 september 2007
#13
Kan bli fint det här, men satsa på turbo, men inte på 2, nej satsa på 4 turbosar.

Lev livet, det kan ta slut fort

34 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
#14
4!? Tokjävel smile

Personligen tycker jag att kring 370 RWHP är fan så lagom. Mer kusar än så är svårt att motivera för gatbruk. Ha.

Dessutom är bakaxelbyte än så länge rätt dyrt... Om man vill ha bra grejor. Så på standardaxeln vågar jag fan inte mosa på ALLTFÖR mycket. Lagom är bäst.

Nu kan man ju diskutera om 370 RWHP och dryga 620 Nm är lagom... smile

Nya insuget är hemkommet nu för övrigt. Fästena ser lite kukade ut... Så det blir nog till att modifiera dem så att man kan köra med en standard-packning mellan toppen och blocket.

Har ett gäng ventilfjädrar modell High-Grade på ingående med... Men det bytet blir nog till vintern, så kan man passa på att rycka kamkedjan när man ändå håller på.

Bilder tagna nu, kommer upp efter helgen.


Servicerådgivare
715 Inlägg
29 september 2007
#15
ska bli kul att följa men jag vill se lite bilder!

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

255 Inlägg
1 oktober 2007
#16
Bilder??
De här blir intressant
Gillar starkt Camoro SS..wink

Audi A4 Quattro

34 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
#17
Bilder finns ju nu på min användare. Även ett videoklipp på ungefär hur den låter med LoudMouth-systemet.

Det som skall till nu är att få hem det kromade insuget och grillen från staterna.
I övrigt blir det sparsamt med modifieringar, då en äkta SS är rätt ovanlig.

Kommer antagligen bli en kam och en turbin närmast efter grillen kommit hem.

Sedan skall inredningen renoveras till nyskick.

Byte av ratt är inte i planen längre då jag resonerat som så att nyskick är roligare än styling. Iaf. för mig.

Krom är inte styling dock. Det är manligt smile


34 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#18
http://www.krmotor.se/catalog/index.php … 86_356_358

Kromade eller svarta bakljusen? Vad tycker ni? Tänkte byta i väntan på att insuget skall komma hem.

Blir bokstäver i rött med, de skall monteras snart.


saab expert
248 Inlägg
4 oktober 2007
#19
orginal är snyggast spöka inte ut bilen för mycket nu!



Sök