Behöver tips/formler för bygge av plenumkammare

Larsa83
6 oktober 2007 · 5 Inlägg

Finns det någon som har byggt någon plenumkammare? Som skulle kunna dela med sig av formelsammling till ett plenumbygge?

262turbo
6 oktober 2007 · 1 004 Inlägg

formel? byggde ett stort med trattar smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
JRP mek
6 oktober 2007 · 59 Inlägg

har för mig man brukar räkna motorvolymen gånger laddtryket..

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där
JRP mek
6 oktober 2007 · 59 Inlägg

11.3 Runners och plenum
De så kallade runners eller inloppskanalerna löper ifrån plenumet till topplocket där sedan topplockets kanaler leder in luften in i cylindrarna. Om vi jämför kolvens tvärsnittsarea mot inloppskanalens så kommer vi att finna att kolvens area är mycket större detta kommer leda till höga hastigheter på inloppsluften. Kanalernas längd och area kommer att påverka dess inverkan på motorn. Grova kanaler har stor ytarea vilket gör att luften har en större area att skapa friktion mot. Friktionen är det som skapar mottryck. Men samtidigt som arean att bilda friktion mot ökar minskar luftens hastighet så att det bildas mindre friktion. Ytarean ökar också om vi gör kanalerna längre men då kommer inte luftens hastighet att minska, det gör att långa kanaler ger mera mottryck. Om vi istället minskar arean genom att minska diametern på rören kommer ytarean minska men lufthastigheten kommer också att öka vilket leder till ökat mottryck, gör vi dessutom kanalerna längre kommer ytarean att öka ytterligare vilket leder till ännu högre mottryck. För en given längd kommer
49 (64)
fyllnadsgraden bli lika hög oberoende på diameter, men röret med minst diameter kommer att ge sin bästa fyllnadsgrad på lägre varv. Längre rör bygger också upp fyllnadsgraden snabbare då varvtalet ökar. Kortare rör ger sämre verkningsgrad än ett längre men den ger sin bästa fyllnadsgrad vid ett högre varvtal. Allt dessa bidrar att längre rör passar väldigt bra på turbomotorer eftersom en turbo är bra på att ge extra effekt under högre varvtal men inte under de lägre. Undantaget är då en väldigt liten turbo används eller då man byggt motorn för hög effekt på högt varvtal. Inloppskanalerna slutar i plenumet med en tratt, den ska vara ca tre gånger kanalens invändiga diameter. Tratten kan antingen vara inskjuten i plenumet eller sluta i kant med där plenumet börjar, den senare är att föredra om lustgas ska användas.
Plenumet ska fördela luften lika mellan cylindrarna, detta ska ske med minsta möjliga restriktion för luften. Sedan ska ju inte plenumet vara för stort då det kommer ta lång tid att trycksätta.
När insugningsventilerna är öppna går luften genom inloppskanalerna med mycket hög hastighet, när sedan ventilerna stänger så finns det fortfarande luft i inloppskanalerna som färdas med mycket hög hastighet. När luften avstannar hastigt bakom ventilen övergår rörelseenergin till en tryckökning vilket gör att man även kan förse cylindern med luft även efter nedre dödläge. Man utnyttjar tröghet för att fylla cylindrarna men om inte tryckökningen kommer att bli tillräcklig (trycket i cylindern överskrider det i inloppskanalen), vilket kan ske på låga varvtal kommer istället en del av luften i cylindern att ta sig tillbaka ut i insuget och därmed sänka fyllnadsgraden.
Ökningarna och minskningarna i tryck som beskrevs ovan kommer att få luften i plenumet att oscillera. Luften i plenumet kommer att oscillera med en viss frekvens och om man lägger dessa rätt kan man uppnå en tryckökning i slutet av insugningsfasen som bidrar till en ökning av fyllnadsgraden vid ett visst varvtal. Att konstruera ett insug på detta sätt kallas att avstämma det enligt Helmholtz resonator. Resonans frekvensen får man fram genom:
LVAcnπ2=
Där n är resonans frekvensen (Hz). c är ljudets hastighet i gasen (m/s), dvs. i luft under rådande omständigheter, men tänk på att luftens hastighet varierar beroende på temperatur (men däremot ej genom tryck), hur man får fram ljudets hastighet finns beskrivet i kapitlet om grenrör. A är tvärsnittsarean (m) genom den avstämda pipan, dvs. den som förser plenumet med luft, och L är dess längd (m), dvs. längden fram till kompressorn. V är resonansvolymen, dvs. volymen av plenum och inloppskanaler.
Den tryckökning som kommer att uppstå ska verka då kolven har varit nere i nedre dödläge och sedan vänt och börjat gå emot gasen, dvs. börjat på kompressionstakten, om man lägger in det på så sätt kommer resonansen att hjälpa den fyllning som sker på grund av tröghet, men om den är fel inplacerad så kan den istället motverka fyllning, därför brukar det resultera i en hel del tester innan man får ett bra insug. Dessutom bör man se till att kompressorn inte kan nå pumpgränsen (surge).

kopierade lite ur en bok jag har..

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där
shogun
6 oktober 2007 · 2 117 Inlägg

Har lite bilder på ett plenum som togs fram av en kille nere i Australien. Han optimerade så mycket han kunde med hjälp av en flödesbänk men utan att överdriva längderna på runnersen.

Här finns delar om du ska bygga själv
http://alutech.se/

http://www.g-e-t.biz/


Lite teknik
http://www.rbracing-rsr.com/runnertorquecalc.html

http://www.team-integra.net/sections/ar … icleID=471


Slänger upp några bilder... wink
http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45d182ac37124.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45d182b676b46.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45d17a19cbdd9.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img45d17a23388c5.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img461875c994644.jpg

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
beemern .......
6 oktober 2007 · 2 655 Inlägg

äntligen hittar man lite info om desa grejer tongue. ha letat men inte hittat, alltså, vill ha ett annat insug på min och tankarna snurrade mellan ett sånt som på bilden eller göra som på t.ex m5:an att ha separata spjäll eller så men hittar ingen som kan ge nårga uppgifter nånstanns.
så nån här kanske kan ge mej lite info? skulle de ge nå bättre effekt me ett av dessa alternativ på en sugis?...

JRP mek
6 oktober 2007 · 59 Inlägg

givetvis går det alltid göra ett bättre insug en org men det är ju mycket jobb så frågan är om jobbet går att väga upp med effektvinst på en 323??

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där
beemern .......
6 oktober 2007 · 2 655 Inlägg

JRP skrev:
givetvis går det alltid göra ett bättre insug en org men det är ju mycket jobb så frågan är om jobbet går att väga upp med effektvinst på en 323??

jo ja mena de alltså insuget orginal suger om man säger så tongue. nä men håller på att sugtrimma så mycke ja kan, bara på kul att kolla vad man kan hamna på smile. för börjar nu på månda att utbilda mej till svetsare och ska ta svetslicens och då tänkte ja att ja kan ju bygga ett då. men ja har ju ingen aning om storlekar på nånting.
men om man skulle bygga ett, ska man ta rör och trattar och sånt som är lite större än hålen på toppen sen porta toppen och matchporta så de blir lika på dom?
hur lång ca skulle ja isåfall göra varje?. skriv gärna å förklara ännu mer så man får lite mer kött på benen ang detta.

har nämligen 3" spjäll och insugsrör hela vägen till insuget sen blir de litet där, vill ha ett bättre insug så de inte blir som en flaskhals där utan vill ha bra luftflöde hela vägen inte bara från filter till spjällhuset...


(pallar inte me besmotor eller annat skit därför sugtrimmar jag, bilen ska röra på sej men vara lagligt besiktad) tongue...

shogun
6 oktober 2007 · 2 117 Inlägg

Plenumet på bilderna är gjort för 80mm spjällhus. Faktum är att alla rör från uppkoningen vid turbon och hela vägen fram till gasspjället är 80mm. Även IC:n är gjord med tanke på detta, det inte ska finnas några strypningar på vägen.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Persson123
6 oktober 2007 · 28 Inlägg

man ska väl räkna motornsvolym*1.5?

JRP mek
7 oktober 2007 · 59 Inlägg

beemern skrev:

JRP skrev:
givetvis går det alltid göra ett bättre insug en org men det är ju mycket jobb så frågan är om jobbet går att väga upp med effektvinst på en 323??

jo ja mena de alltså insuget orginal suger om man säger så tongue. nä men håller på att sugtrimma så mycke ja kan, bara på kul att kolla vad man kan hamna på smile. för börjar nu på månda att utbilda mej till svetsare och ska ta svetslicens och då tänkte ja att ja kan ju bygga ett då. men ja har ju ingen aning om storlekar på nånting.
men om man skulle bygga ett, ska man ta rör och trattar och sånt som är lite större än hålen på toppen sen porta toppen och matchporta så de blir lika på dom?
hur lång ca skulle ja isåfall göra varje?. skriv gärna å förklara ännu mer så man får lite mer kött på benen ang detta.

har nämligen 3" spjäll och insugsrör hela vägen till insuget sen blir de litet där, vill ha ett bättre insug så de inte blir som en flaskhals där utan vill ha bra luftflöde hela vägen inte bara från filter till spjällhuset...


(pallar inte me besmotor eller annat skit därför sugtrimmar jag, bilen ska röra på sej men vara lagligt besiktad) tongue...

tycker personligen inte att du ska porta upp toppen så det blir som insugsrören.. om du förstorar toppen tappar du gas hastighet vilket oftast ge sämre flöde.. innan man börjar karva i toppen bör man ha bra koll på vad man gör..
svårt att säga hur du ska bygga då det ofta är en utrymmes fråga. men formlen motorvolymen * 1,5 passar nog i ditt fall då man inte kan stämma av mot laddtryck..
rekomenderar dig att försöka läsa dig till lite kunskap om detta innan du börjar.. man blir rättså mycket klokare på en kväll framför datorn som verkligen är värd att lägga.
rekomenderar sidor som savarturbo.se och rejsa.nu

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang