3832
Sök

Köpa Audi V8 / S4?

leo_m83
9 oktober 2007
Trådstartare
tjenare grabbar!

Jag har behov för en vinter bil just nu har lite ideer om vilken bil jag kan tänka mig köpa om ni hjälper till lite här. Pris förslag på ca 20-30k

Jag har kollat på golf 4
Audi v8
Audi s4

Nu är frågan vet ni skillnader mellan audi v8 och s4 förutom att s4:an är nyare? Vad drar de / milen stadskörning ? Jag tänkte mest på de v8 /s4 som har v8 motorer.

Fördelar och nackdelar med audi v8/s4 ? Några andra bilar som har samma komfort för de pengarna (20.30k)

Jag tackar för alla svar och förslag smile

674 Inlägg
9 oktober 2007
audi v8 har ju en helt annan kaross och den bilen är ju inte allt för vanlig...
jag skulle satsa på s4:an för då blir de inte lika svårt/dyrt med att hitta delar

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

leo_m83
9 oktober 2007
Trådstartare
vet du ungefär vad skatten ligger på och hur mycket den drar i milen? Överstiger det 1.2 /milen vid stadskörning ? Altså lungn körning?

Biltokig
870 Inlägg
9 oktober 2007
leo_m83 skrev:
vet du ungefär vad skatten ligger på och hur mycket den drar i milen? Överstiger det 1.2 /milen vid stadskörning ? Altså lungn körning?

stadskörning överstiger en sådan motor GARANTERAT 1.2l/milen, du ska vara glad om du kan köra på 1.1 på motorväg!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

10 287 Inlägg
9 oktober 2007
Har Audi A8 4.2 själv. Sinnesjukt bra vinterbil och extremt välbyggda. Dock jävulskt dyra om något strular och man inte har kontakter.
Drar 1.4 i stan och 1.0 - 1.1 på långfärder med  rätt olagliga hastigheter.
Dock skall man ha 5 stegade Tiptronicen

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

leo_m83
9 oktober 2007
Trådstartare
Sharky : varför just 5 stegade toptronics? vad brukar pajar på de ? Hur bra är motorn på de där? vad betalar du i försäkring big_smile

10 287 Inlägg
11 oktober 2007
4 stegade varvar rätt mycket i motorvägsfart. Med 5 setgade så ligger man på 2000 rpm i 120 km/tim.
Problem brukar vara allt sånt som brukar vara problem på tunga bilar, dvs drivknutar (fram samma som Passat TDI så spar man en massa pengar), bromsar, ABS givare fram, bussningar.
Alla A8:or läker lite olja, vissa mycket och då skall man inte köpa dom. (Nåja: Läker toppen så är det så gott som alltid en oljekanal nära kanten på blocket och torr topplockspackning så vet man det så kan man handla billigt och byta)
4 ventilade V8:orna är det makalöst dyrt att byta kamrem på, 5 ventilade mycket lättare och billigare.

Försäkring? jag är 50 år, har max bonus, bor i Villa i storstad och degar 9000 per helår för helförsäkring.

Men sätter man sig i en A8 när det är grisväder och snö och jävelskap så förstår man helt plötsligt varför man köpte den.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

112 Inlägg
18 december 2007
Mr_Gear skrev:
leo_m83 skrev:

stadskörning överstiger en sådan motor GARANTERAT 1.2l/milen, du ska vara glad om du kan köra på 1.1 på motorväg!

hallå min audi V8 ligger på 1 liter landsväg
ta reda på fakta

2 283 Inlägg
18 december 2007
Skulle köpt S4:an men då en 98-00

R.I.P. Michael Jackson!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 december 2007
2 månader gammal tråd..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

5 Inlägg
20 januari 2008
hejsan!
jag har själv en audi v8 4.2 -92. en otroligt robust och rolig bil.
skatten ligger på 2550. kanske ngt billigare till 3.6.

Den drar inge mer än soppa än en 7/940 turbo, ~1,1 drar min lång körning och 1.3 blandad. min varar inte mer än 2500 i 130-140 så allt annat du hör är bara snack.

farsan har haft en s4 2.2t -92. en s4 är betydligt mycket sportigare än vad v8.an är. så jag skulle ha sattsat på en audi v8. dom är inte så "ovanligt" som alla säger, jag bytte nyligen generator på min och det vart 1500 för laddningsregulator och generator, så det kostar inte så mkt mer än till andra bilar.

något som du ska höra efter med om du skulle köpa en s4 v8 eller v8.an är hur långt tändkalar och tändt stifft har gått, kostar ca 5000 och ska bytas var 5000mil.

jag skulle klart ha köpt en v8. den är billigare att köpa och att äga, men smaken är som baken smile

Tack på för hand cool

Om du gör något, gör det ordentligt!

Nattarbetare
173 Inlägg
20 januari 2008
jag har en s6 4.2 men det är väl samma motor i den som s4an och min drar 1.4 blandad körning ungefär men sen beror det på hur tung högerfot du har kan lätt komma upp i över 2 liter milen.

Att styla en volvo är som att sminka en gris

Sök