Atava försäkring - Har krockat

falloutboy
13 december 2007 · 1 723 Inlägg

oj nästan en månad för att de ska godkänna det. så lång tid har det aldrig tagit för mig. min stackars Golf var ändå utsatt för 3 inbrottsförsök och en smäll.

Phaetoon
13 december 2007 · 8 156 Inlägg

falloutboy skrev:
oj nästan en månad för att de ska godkänna det. så lång tid har det aldrig tagit för mig. min stackars Golf var ändå utsatt för 3 inbrottsförsök och en smäll.

Det är väl handläggningstiderna som gör att dom kan vara lite billigare? Det kostar pengar att ha många anställda för att korta handläggningstiderna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
HardCore
23 december 2007 · 321 Inlägg

Någon som har Atava och ställer av bilen under vintern? Tänkte vad det tar för garageförsäkring. Skriv gärna premie med bilen påställd också.

Senast redigerat av HardCore (23 december 2007)

Team-Adolfsson Gödseldräng
23 december 2007 · 4 529 Inlägg

hoppas verkligen dom är bra då jag har helförsäkrat bilen hos dom tongue roll

engolf
23 december 2007 · 3 235 Inlägg

Fy fan, att ringa kunservice kostar 50 kr...

Där försvann mitt intresse för det bolaget...

falloutboy
23 december 2007 · 1 723 Inlägg

Phaetoon skrev:

falloutboy skrev:
oj nästan en månad för att de ska godkänna det. så lång tid har det aldrig tagit för mig. min stackars Golf var ändå utsatt för 3 inbrottsförsök och en smäll.

Det är väl handläggningstiderna som gör att dom kan vara lite billigare? Det kostar pengar att ha många anställda för att korta handläggningstiderna.

jag trodde det var avsaknaden av riktig kundtjänst som gjorde det billigare. de vill ha så lite kontakt som möjligt och enbart viktig kontakt såsom skadeanmälan. Slipper de onödiga förfrågningar så borde inte handläggningen ta så lång tid. Enligt mig.

jonesono Personal- och beteendevetare
24 december 2007 · 1 082 Inlägg

engolf skrev:
Fy fan, att ringa kunservice kostar 50 kr...

Där försvann mitt intresse för det bolaget...

Hur ofta ringer man sitt försäkringsbolag (annat än när man försäkrar, ändrar eller anmäler skada)?
I samtliga fall kan man istället använda internet till kontakt med atava och vips, så blev det mycket billigare. smile

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
peegee Forummoderator
25 december 2007 · 2 924 Inlägg

falloutboy skrev:

Phaetoon skrev:
Det är väl handläggningstiderna som gör att dom kan vara lite billigare? Det kostar pengar att ha många anställda för att korta handläggningstiderna.

jag trodde det var avsaknaden av riktig kundtjänst som gjorde det billigare. de vill ha så lite kontakt som möjligt och enbart viktig kontakt såsom skadeanmälan. Slipper de onödiga förfrågningar så borde inte handläggningen ta så lång tid. Enligt mig.

Öhh är inte det samma sak? roll

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Joo
25 december 2007 · 741 Inlägg

Vad e det ni snackar om att Atava ska vara billiga? tongue

Min 9000 Aero kostar 6,200 kr om året för Helförsäkring hos Atava på min Morsa, Hos Länsförsäkringar betalar vi bara 5,000..

Länsförsäkringar FTW big_smile

EDIT: 14,800 kr på mig hos Atava! tror dom själva att jag betalar 15,000 kr i försäkring per år yikes då åker jag hellre oförsäkrad hmm

Senast redigerat av Joo (25 december 2007)

Phaetoon
25 december 2007 · 8 156 Inlägg

falloutboy skrev:

Phaetoon skrev:

falloutboy skrev:
oj nästan en månad för att de ska godkänna det. så lång tid har det aldrig tagit för mig. min stackars Golf var ändå utsatt för 3 inbrottsförsök och en smäll.

Det är väl handläggningstiderna som gör att dom kan vara lite billigare? Det kostar pengar att ha många anställda för att korta handläggningstiderna.

jag trodde det var avsaknaden av riktig kundtjänst som gjorde det billigare. de vill ha så lite kontakt som möjligt och enbart viktig kontakt såsom skadeanmälan. Slipper de onödiga förfrågningar så borde inte handläggningen ta så lång tid. Enligt mig.

Det är människor som kostar. Ju färre anställda, desto billigare?
Om man låter en person göra saker på en månad som 4 personer kan göra på en vecka så har man ju sparat pengar?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
25 december 2007 · 8 156 Inlägg

Joo skrev:
Vad e det ni snackar om att Atava ska vara billiga? tongue

Min 9000 Aero kostar 6,200 kr om året för Helförsäkring hos Atava på min Morsa, Hos Länsförsäkringar betalar vi bara 5,000..

Länsförsäkringar FTW big_smile

EDIT: 14,800 kr på mig hos Atava! tror dom själva att jag betalar 15,000 kr i försäkring per år yikes då åker jag hellre oförsäkrad hmm

Jag tror det är så att stöldbegärliga bilar och lite fräckare bilar kostar mer att försäkra på Atava.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TRYIT Teddan
25 december 2007 · 2 495 Inlägg

Joo skrev:
Vad e det ni snackar om att Atava ska vara billiga? tongue

Min 9000 Aero kostar 6,200 kr om året för Helförsäkring hos Atava på min Morsa, Hos Länsförsäkringar betalar vi bara 5,000..

Länsförsäkringar FTW big_smile

EDIT: 14,800 kr på mig hos Atava! tror dom själva att jag betalar 15,000 kr i försäkring per år yikes då åker jag hellre oförsäkrad hmm

om andra skall betala 15 000kr året varför skall inte du ??

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
sir_daniel www.kudoz.se
25 december 2007 · 3 802 Inlägg

ja är du så korkad att du ens funderar på att åka oförsäkrat så hoppas jag att du krockar och därmed får betala den som du ev. skadar och skadorna på din och andras bilar helt ur egen ficka!

förstår att du skriver sådant på internet (som många internet "idialister/idioter") men i verkligheten så brukar man lösa problemet på ett annat sätt...

edit: sedan är saab 9000 dyra att försäkra pga att de är så lätt att sno och används och körs hårt o därmed renderar i mer olyckor... svårare än så är det inte, byt till en billigare bil om du inte har råd att försäkra, försäkringen är ju faktiskt en del av ägandekostanden inte bara inköpet av bilen.

Senast redigerat av sir_daniel (25 december 2007)

jonesono Personal- och beteendevetare
25 december 2007 · 1 082 Inlägg

sir_daniel skrev:
svårare än så är det inte, byt till en billigare bil om du inte har råd att försäkra, försäkringen är ju faktiskt en del av ägandekostanden inte bara inköpet av bilen.

Just det här har så väldigt många ungdomar problem med idag. Man har råd att köpa bilen, men definitivt inte att äga den.
Finns hur många inlägg som helst här på sidan som "avslöjar" dem.
Skulle vara en fröjd för ögat att tipsa lite f-bolag om detta.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 december 2007 · 6 170 Inlägg

jonesono skrev:
Just det här har så väldigt många ungdomar problem med idag. Man har råd att köpa bilen, men definitivt inte att äga den.
Finns hur många inlägg som helst här på sidan som "avslöjar" dem.
Skulle vara en fröjd för ögat att tipsa lite f-bolag om detta.

Jag är precis 21 år fyllda och jag vill inte ens veta vad det skulle kosta mig att försäkra en Saab 9-5 Aero 2,3T i sedanutförande.

Nu när den är försäkrad på morsan så betalar jag 2106kr per halvår för helförsäkring dvs 351kr i månaden och det är jag ganska glad för eftersom jag betalar av runt 7000kr på billånet varje månad.

Så fort billånet är betalat och försäkringsbolagen inte begär hutlösa summor pengar för att försäkra bilen så kommer jag att skriva tillbaka både bil och försäkring på mig själv igen men för tillfället e det helt enkelt bara för dyrt.

Sen om man leker med tanken att jag hade kört oförsäkrad i ett år så hade det kostat mig runt 40 papp i trafikförsäkringsavgift big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Cuefa Ain't no place like home...
25 december 2007 · 4 630 Inlägg

Jag hade använt Folksam hela mitt bilburna liv, då dom alltid varit billigast... när jag så skaffade min första V8 så fick farsan stå på den, med trafik, för att jag skulle ha råd.... den blev stulen... *morr*

Så när jag skaffade en till så gick jag in på folksam o tänkte att nu ska jag fan stå på't själv.... 35 jävla tusen kronor ville dom ha!

Atava ville ha 10 tusen.... gissa vilka jag valde?

Har 200an försäkrad där med nu, för 7400/år helförsäkring med extra allt. Folkskam ville ha 22 tusen...

Tror min röst kommer falla på Atava en bra tid framöver, om ingen kan presentera ett bolag med bättre förutsättningar för mej. (inte alla som får det billigare på Atava...)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
jonesono Personal- och beteendevetare
26 december 2007 · 1 082 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

jonesono skrev:
Just det här har så väldigt många ungdomar problem med idag. Man har råd att köpa bilen, men definitivt inte att äga den.
Finns hur många inlägg som helst här på sidan som "avslöjar" dem.
Skulle vara en fröjd för ögat att tipsa lite f-bolag om detta.

Jag är precis 21 år fyllda och jag vill inte ens veta vad det skulle kosta mig att försäkra en Saab 9-5 Aero 2,3T i sedanutförande.

Nu när den är försäkrad på morsan så betalar jag 2106kr per halvår för helförsäkring dvs 351kr i månaden och det är jag ganska glad för eftersom jag betalar av runt 7000kr på billånet varje månad.

Så fort billånet är betalat och försäkringsbolagen inte begär hutlösa summor pengar för att försäkra bilen så kommer jag att skriva tillbaka både bil och försäkring på mig själv igen men för tillfället e det helt enkelt bara för dyrt.

Men du inser väl att du redan besvarat frågan: "Har jag råd att äga bilen"?
"men för tillfället e det helt enkelt bara för dyrt"
Därför väljer man en annan bil, som man faktiskt både kan äga och använda - själv!
Inte med mammas/pappas hjälp.
Det säger sig självt att en 21-åring rimligtvis inte har råd att köpa/äga en så pass ny/dyr bil, utan att han/hon då lämnar över ägandet (ja, det är faktiskt juridiskt din mammas bil) till någon annan. Du är bara ett exempel i mängden.
Det "roliga" som kan hända någon som skenförsäkrat, är att vid eventuell skadereglering så börjar försäkringsbolaget misstänka att det är exempelvis du och inte din mor som dagligen använder bilen.. gissa om de gladeligen skulle skita fullständigt i att betala ut pengar?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Team-Adolfsson Gödseldräng
26 december 2007 · 4 529 Inlägg

gör som jag köp volvo 740 wink 7000 om året helförsäkrat nyss fylda 18
6500 för halvförsäkring tongue df valde jag hel

terazzi
26 december 2007 ·

kollade upp detta med wink dem verkar ju lovande smile

Tiger1972
10 januari 2008 · 10 Inlägg

falloutboy skrev:

Phaetoon skrev:

falloutboy skrev:
oj nästan en månad för att de ska godkänna det. så lång tid har det aldrig tagit för mig. min stackars Golf var ändå utsatt för 3 inbrottsförsök och en smäll.

Det är väl handläggningstiderna som gör att dom kan vara lite billigare? Det kostar pengar att ha många anställda för att korta handläggningstiderna.

jag trodde det var avsaknaden av riktig kundtjänst som gjorde det billigare. de vill ha så lite kontakt som möjligt och enbart viktig kontakt såsom skadeanmälan. Slipper de onödiga förfrågningar så borde inte handläggningen ta så lång tid. Enligt mig.

Vänta lite här, är det inte olika handläggare ni pratar om? Dels för Kundtjänst, och dels för skadeanmälan? Belastningen på kundtjänsten påverkar inte handläggningstiden för en skada eftersom det är helt olika personer man får prata med. Att göra en skadeanmälan är också kostnadsfritt och kan göras via sajten eller via ett avgiftsfritt skadenummer (står på deras sajt)

Tiger spinner på :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang