För bil som INTE är ombyggt fordon finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon.
Detta var ingen rolig läsning..! :(
Det sätter ju tvärstopp för mitt motorbyte väl?
Med de gamla reglerna skulle det räcka med ett avgasintyg från Saab och sedan en regbesiktning för ~950:- på SBP.
Nu är enda utvägen att gå via SFRO och regga som ombyggt fordon? Vilket innebär en kostnad på uppåt 4.000:- vad jag har förstått?
En viktig fråga som jag inte funnit svar på än: När börjar de nya reglerna gälla?! Vid årsskiftet 07/08 eller?
MVH Tobbe
Reglerna har redan trätt i kraft. (De trädde i kraft 2007-05-01) När det gäller avgasintyg så har det varit väldigt svårt att få bilföretagen att skriva sådana.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Förhoppningsvis kommer lagen att ändras ytterligare, så att man lättare kan byta motor på bilar som är nyare än årsmodell 89 och framåt. Detta för att man ska kunna byta till en etanolmotor eller liknande.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Särskilda krav vid byte av motor eller växellåda 15§ Vid motorbyte eller modifiering av befintlig motor på lätt bil som tagits i bruk före den 1 januari 1993 får bilen istället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.
1. Vid byte till bensinmotor eller modifiering av befintlig bensinmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 50 § punkt 1 och 2.
2. Vid byte av dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 51 § punkt 1 och 2
41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar. 2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa komponter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons avgasrening.
Texten ovan är ett utdrag ur de nya reglerna som trädde i kraft 4:e Februari 2008. Vågade inte riktigt tro på detta när jag såg detta 'påhitt' för första gången på nätet. Men har nu varit i kontakt med en tekniker på SBP och fått detta bekräftat.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Numera behövs varken något intyg från biltillverkaren eller något körcykelprov för dyra pengar!! --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det enda(?) som krävs för att regga om en bil med en ny motor eller en modifierad originalmotor är följande;
¤ att bilen är är äldre än -93 ¤ att bilen har en fungerande avgasrening med kat, lambda och styrbox (från samma bil som nya motorn) ¤ att bilen klarar SBP's avgaskrav för en vanlig bil med kat. ¤ ev. kollar de motornr. för att se att det verkligen är den angivna motorn som nu sitter på plats
Utöver detta har jag obekräftade gissningar om att de gamla reglerna nedan också finns kvar; ¤ Varje bilmodell har maxvärden för Hk/Nm som ej får överskridas. ¤ Motorn måste vara av samma årsmodell som bilen eller nyare!
Jag är väl inte ensam om att jubla högt över dessa nyheter??
Mvh Tobbe
Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Numera behövs varken något intyg från biltillverkaren eller något körcykelprov för dyra pengar!! --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det enda(?) som krävs för att regga om en bil med en ny motor eller en modifierad originalmotor är följande;
¤ att bilen är är äldre än -93 ¤ att bilen har en fungerande avgasrening med kat, lambda och styrbox (från samma bil som nya motorn) ¤ att bilen klarar SBP's avgaskrav för en vanlig bil med kat. ¤ ev. kollar de motornr. för att se att det verkligen är den angivna motorn som nu sitter på plats
Jag är väl inte ensam om att jubla högt över dessa nyheter??
Särskilda krav vid byte av motor eller växellåda 15§ Vid motorbyte eller modifiering av befintlig motor på lätt bil som tagits i bruk före den 1 januari 1993 får bilen istället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.
1. Vid byte till bensinmotor eller modifiering av befintlig bensinmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 50 § punkt 1 och 2.
2. Vid byte av dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 51 § punkt 1 och 2
41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar. 2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa komponter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons avgasrening.
Texten ovan är ett utdrag ur de nya reglerna som trädde i kraft 4:e Februari 2008. Vågade inte riktigt tro på detta när jag såg detta 'påhitt' för första gången på nätet. Men har nu varit i kontakt med en tekniker på SBP och fått detta bekräftat.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Numera behövs varken något intyg från biltillverkaren eller något körcykelprov för dyra pengar!! --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det enda(?) som krävs för att regga om en bil med en ny motor eller en modifierad originalmotor är följande;
¤ att bilen är är äldre än -93 ¤ att bilen har en fungerande avgasrening med kat, lambda och styrbox (från samma bil som nya motorn) ¤ att bilen klarar SBP's avgaskrav för en vanlig bil med kat. ¤ ev. kollar de motornr. för att se att det verkligen är den angivna motorn som nu sitter på plats
Utöver detta har jag obekräftade gissningar om att de gamla reglerna nedan också finns kvar; ¤ Varje bilmodell har maxvärden för Hk/Nm som ej får överskridas. ¤ Motorn måste vara av samma årsmodell som bilen eller nyare!
Jag är väl inte ensam om att jubla högt över dessa nyheter??
Särskilda krav vid byte av motor eller växellåda 15§ Vid motorbyte eller modifiering av befintlig motor på lätt bil som tagits i bruk före den 1 januari 1993 får bilen istället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.
1. Vid byte till bensinmotor eller modifiering av befintlig bensinmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 50 § punkt 1 och 2.
2. Vid byte av dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 51 § punkt 1 och 2
41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar. 2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa komponter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons avgasrening.
Texten ovan är ett utdrag ur de nya reglerna som trädde i kraft 4:e Februari 2008. Vågade inte riktigt tro på detta när jag såg detta 'påhitt' för första gången på nätet. Men har nu varit i kontakt med en tekniker på SBP och fått detta bekräftat.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Numera behövs varken något intyg från biltillverkaren eller något körcykelprov för dyra pengar!! --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det enda(?) som krävs för att regga om en bil med en ny motor eller en modifierad originalmotor är följande;
¤ att bilen är är äldre än -93 ¤ att bilen har en fungerande avgasrening med kat, lambda och styrbox (från samma bil som nya motorn) ¤ att bilen klarar SBP's avgaskrav för en vanlig bil med kat. ¤ ev. kollar de motornr. för att se att det verkligen är den angivna motorn som nu sitter på plats
Utöver detta har jag obekräftade gissningar om att de gamla reglerna nedan också finns kvar; ¤ Varje bilmodell har maxvärden för Hk/Nm som ej får överskridas. ¤ Motorn måste vara av samma årsmodell som bilen eller nyare!
Jag är väl inte ensam om att jubla högt över dessa nyheter??
Mvh Tobbe
måste man byta bromsar och det eller?
nej det behöver man inte om du inte vill klassa den som ombyggt fordon
det ska inte vara något problem att regga med B230fk, och du behöver inte gå genom sfro, det räcker med registrerings besiktning på bilprovningen, men tänk på att du ska använda katalysator oavsett årsmodell och motorn ska vara orginal dvs. "inte timmad"
Så om jag har en opel kadett 85a 1,3 kan jag då slänga i en 1,6 i den?? om jag monterar kat??
Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
Hur fungerar det med bilar från 95? Tänkte på helbilsgodkännandet som är väll från bilar 97 och uppåt. Funderade på o klämma in en H22(Honda prelude 2.2l) i min Civic LSI 1.5
CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
det ska inte vara något problem att regga med B230fk, och du behöver inte gå genom sfro, det räcker med registrerings besiktning på bilprovningen, men tänk på att du ska använda katalysator oavsett årsmodell och motorn ska vara orginal dvs. "inte timmad"
okej men förut när jag prata med bilprovningen så sa dom att man måsta gå igenom sfro... och bilen är en 740 gl års 90.. å sätter i b230fk så behöver jag inte göra nå förutom att avgasvärdena ska vara godkända och motorn orginal?
Man får ju bara öka effekten med 15kw/100kg. Är det på bilens orginala tjänstevikt eller tjänstevikten när bilen är färdibyggd? Finns de ingen annan utväg till mycke pullver under huven?
V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män....!
§ Socialstyrelsen §
det ska inte vara något problem att regga med B230fk, och du behöver inte gå genom sfro, det räcker med registrerings besiktning på bilprovningen, men tänk på att du ska använda katalysator oavsett årsmodell och motorn ska vara orginal dvs. "inte timmad"
okej men förut när jag prata med bilprovningen så sa dom att man måsta gå igenom sfro... och bilen är en 740 gl års 90.. å sätter i b230fk så behöver jag inte göra nå förutom att avgasvärdena ska vara godkända och motorn orginal?
låter konstigt, för det är ju nya regler nu, man kan byta motor i bilar äldre än 93 nu, utan att klassa de som ombyggt fordon, och vid vanligt motorbyte går man inte igenom sfro utan direkt till sbp, dessutom är ju b230fk innom effektgränsen för vad volvo godkänner i 740, ca 225hk
det ska inte vara något problem att regga med B230fk, och du behöver inte gå genom sfro, det räcker med registrerings besiktning på bilprovningen, men tänk på att du ska använda katalysator oavsett årsmodell och motorn ska vara orginal dvs. "inte timmad"
okej men förut när jag prata med bilprovningen så sa dom att man måsta gå igenom sfro... och bilen är en 740 gl års 90.. å sätter i b230fk så behöver jag inte göra nå förutom att avgasvärdena ska vara godkända och motorn orginal?
låter konstigt, för det är ju nya regler nu, man kan byta motor i bilar äldre än 93 nu, utan att klassa de som ombyggt fordon, och vid vanligt motorbyte går man inte igenom sfro utan direkt till sbp, dessutom är ju b230fk innom effektgränsen för vad volvo godkänner i 740, ca 225hk
ja dom sa att dom skulla ha avgasintyg från volvo och volvo vägrade skriva ut.. men nu behöver man alltså inget sånt? så motorn ska bara vara orginal och avgasvärdena ska vara godkända så då går den igenom reggningen?
Särskilda krav vid byte av motor eller växellåda 15§ Vid motorbyte eller modifiering av befintlig motor på lätt bil som tagits i bruk före den 1 januari 1993 får bilen istället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.
1. Vid byte till bensinmotor eller modifiering av befintlig bensinmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 50 § punkt 1 och 2.
2. Vid byte av dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 51 § punkt 1 och 2
41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar. 2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa komponter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons avgasrening.
Texten ovan är ett utdrag ur de nya reglerna som trädde i kraft 4:e Februari 2008. Vågade inte riktigt tro på detta när jag såg detta 'påhitt' för första gången på nätet. Men har nu varit i kontakt med en tekniker på SBP och fått detta bekräftat.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Numera behövs varken något intyg från biltillverkaren eller något körcykelprov för dyra pengar!! --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det enda(?) som krävs för att regga om en bil med en ny motor eller en modifierad originalmotor är följande;
¤ att bilen är är äldre än -93 ¤ att bilen har en fungerande avgasrening med kat, lambda och styrbox (från samma bil som nya motorn) ¤ att bilen klarar SBP's avgaskrav för en vanlig bil med kat. ¤ ev. kollar de motornr. för att se att det verkligen är den angivna motorn som nu sitter på plats
Utöver detta har jag obekräftade gissningar om att de gamla reglerna nedan också finns kvar; ¤ Varje bilmodell har maxvärden för Hk/Nm som ej får överskridas. ¤ Motorn måste vara av samma årsmodell som bilen eller nyare!
Jag är väl inte ensam om att jubla högt över dessa nyheter??
Mvh Tobbe
Vart hittar man den informationen? Har letat hur länge. Men hittar värken på VV eller sfro hemsida.