4313
Sök

Nytt regelverk runt motorbyte och ombyggda fordon

8 156 Inlägg
23 november 2007
#21
Surferboy skrev:
För bil som INTE är ombyggt fordon finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon.

Detta var ingen rolig läsning..! :(

Det sätter ju tvärstopp för mitt motorbyte väl?

Med de gamla reglerna skulle det räcka med ett avgasintyg från Saab och sedan en regbesiktning för ~950:- på SBP.

Nu är enda utvägen att gå via SFRO och regga som ombyggt fordon? Vilket innebär en kostnad på uppåt 4.000:- vad jag har förstått?


En viktig fråga som jag inte funnit svar på än:
När börjar de nya reglerna gälla?! Vid årsskiftet 07/08 eller?


MVH
Tobbe

Reglerna har redan trätt i kraft. (De trädde i kraft  2007-05-01)
När det gäller avgasintyg så har det varit väldigt svårt att få bilföretagen att skriva sådana.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
23 november 2007
#22
Förhoppningsvis kommer lagen att ändras ytterligare, så att man lättare kan byta motor på bilar som är nyare än årsmodell 89 och framåt. Detta för att man ska kunna byta till en etanolmotor eller liknande.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Vindsurfare
150 Inlägg
14 mars 2008
#23
Nytt liv till den här tråden, tack!!


Nya revolutionerande regler..?!
Någon skrev:
Särskilda krav vid byte av motor eller växellåda
15§ Vid motorbyte eller modifiering av befintlig motor på lätt bil som tagits i bruk före den 1 januari 1993 får bilen istället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.

1. Vid byte till bensinmotor eller modifiering av befintlig bensinmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 50 § punkt 1 och 2.

2. Vid byte av dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 51 § punkt 1 och 2

41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar.
2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa komponter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons avgasrening.

Texten ovan är ett utdrag ur de nya reglerna som trädde i kraft 4:e Februari 2008.
Vågade inte riktigt tro på detta när jag såg detta 'påhitt' för första gången på nätet. tongue
Men har nu varit i kontakt med en tekniker på SBP och fått detta bekräftat.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Numera behövs varken något intyg från biltillverkaren eller något körcykelprov för dyra pengar!!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det enda(?) som krävs för att regga om en bil med en ny motor eller en modifierad originalmotor är följande;

¤ att bilen är är äldre än -93
¤ att bilen har en fungerande avgasrening med kat, lambda och styrbox (från samma bil som nya motorn)
¤ att bilen klarar SBP's avgaskrav för en vanlig bil med kat.
¤ ev. kollar de motornr. för att se att det verkligen är den angivna motorn som nu sitter på plats


Utöver detta har jag obekräftade gissningar om att de gamla reglerna nedan också finns kvar;
¤ Varje bilmodell har maxvärden för Hk/Nm som ej får överskridas.
¤ Motorn måste vara av samma årsmodell som bilen eller nyare!




Jag är väl inte ensam om att jubla högt över dessa nyheter?? big_smile


Mvh
Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 mars 2008
#24
Surferboy skrev:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Numera behövs varken något intyg från biltillverkaren eller något körcykelprov för dyra pengar!!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det enda(?) som krävs för att regga om en bil med en ny motor eller en modifierad originalmotor är följande;

¤ att bilen är är äldre än -93
¤ att bilen har en fungerande avgasrening med kat, lambda och styrbox (från samma bil som nya motorn)
¤ att bilen klarar SBP's avgaskrav för en vanlig bil med kat.
¤ ev. kollar de motornr. för att se att det verkligen är den angivna motorn som nu sitter på plats



Jag är väl inte ensam om att jubla högt över dessa nyheter?? big_smile


Mvh
Tobbe

stod ju i bilsport för nått nr sen

Jonas

Vindsurfare
150 Inlägg
14 mars 2008
#25
Volvo__Mannen skrev:
stod ju i bilsport för nått nr sen

Vad stod det där då? Någon info du kan komplettera med?

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 mars 2008
#27
Surferboy skrev:
Volvo__Mannen skrev:
stod ju i bilsport för nått nr sen

Vad stod det där då? Någon info du kan komplettera med?

// Tobbe

stod även att man får öka effekt och vrid 20% mot orginal, om biltillverkaren inte angivit några gränsvärden vid motorbyte

Jonas

48 Inlägg
15 mars 2008
#28
Surferboy skrev:
Nytt liv till den här tråden, tack!!


Nya revolutionerande regler..?!
Någon skrev:
Särskilda krav vid byte av motor eller växellåda
15§ Vid motorbyte eller modifiering av befintlig motor på lätt bil som tagits i bruk före den 1 januari 1993 får bilen istället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.

1. Vid byte till bensinmotor eller modifiering av befintlig bensinmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 50 § punkt 1 och 2.

2. Vid byte av dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 51 § punkt 1 och 2

41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar.
2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa komponter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons avgasrening.

Texten ovan är ett utdrag ur de nya reglerna som trädde i kraft 4:e Februari 2008.
Vågade inte riktigt tro på detta när jag såg detta 'påhitt' för första gången på nätet. tongue
Men har nu varit i kontakt med en tekniker på SBP och fått detta bekräftat.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Numera behövs varken något intyg från biltillverkaren eller något körcykelprov för dyra pengar!!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det enda(?) som krävs för att regga om en bil med en ny motor eller en modifierad originalmotor är följande;

¤ att bilen är är äldre än -93
¤ att bilen har en fungerande avgasrening med kat, lambda och styrbox (från samma bil som nya motorn)
¤ att bilen klarar SBP's avgaskrav för en vanlig bil med kat.
¤ ev. kollar de motornr. för att se att det verkligen är den angivna motorn som nu sitter på plats


Utöver detta har jag obekräftade gissningar om att de gamla reglerna nedan också finns kvar;
¤ Varje bilmodell har maxvärden för Hk/Nm som ej får överskridas.
¤ Motorn måste vara av samma årsmodell som bilen eller nyare!




Jag är väl inte ensam om att jubla högt över dessa nyheter?? big_smile


Mvh
Tobbe

måste man byta bromsar och det  eller?

den som ingen turbo har får åka utan bar :)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 mars 2008
#29
volvo740_racing skrev:
Surferboy skrev:
Nytt liv till den här tråden, tack!!


Nya revolutionerande regler..?!
Någon skrev:
Särskilda krav vid byte av motor eller växellåda
15§ Vid motorbyte eller modifiering av befintlig motor på lätt bil som tagits i bruk före den 1 januari 1993 får bilen istället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.

1. Vid byte till bensinmotor eller modifiering av befintlig bensinmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 50 § punkt 1 och 2.

2. Vid byte av dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 51 § punkt 1 och 2

41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar.
2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa komponter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons avgasrening.

Texten ovan är ett utdrag ur de nya reglerna som trädde i kraft 4:e Februari 2008.
Vågade inte riktigt tro på detta när jag såg detta 'påhitt' för första gången på nätet. tongue
Men har nu varit i kontakt med en tekniker på SBP och fått detta bekräftat.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Numera behövs varken något intyg från biltillverkaren eller något körcykelprov för dyra pengar!!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det enda(?) som krävs för att regga om en bil med en ny motor eller en modifierad originalmotor är följande;

¤ att bilen är är äldre än -93
¤ att bilen har en fungerande avgasrening med kat, lambda och styrbox (från samma bil som nya motorn)
¤ att bilen klarar SBP's avgaskrav för en vanlig bil med kat.
¤ ev. kollar de motornr. för att se att det verkligen är den angivna motorn som nu sitter på plats


Utöver detta har jag obekräftade gissningar om att de gamla reglerna nedan också finns kvar;
¤ Varje bilmodell har maxvärden för Hk/Nm som ej får överskridas.
¤ Motorn måste vara av samma årsmodell som bilen eller nyare!




Jag är väl inte ensam om att jubla högt över dessa nyheter?? big_smile


Mvh
Tobbe

måste man byta bromsar och det  eller?

nej det behöver man inte om du inte vill klassa den som ombyggt fordon

Jonas

48 Inlägg
16 mars 2008
#30
okej men om jag har en 740 med b230fk i och jag vill besikta den genom sfro, vad behöver jag göra för å få igenom den med dom nya reglena?

den som ingen turbo har får åka utan bar :)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 mars 2008
#31
det ska inte vara något problem att regga med B230fk, och du behöver inte gå genom sfro, det räcker med registrerings besiktning på bilprovningen, men tänk på att du ska använda katalysator oavsett årsmodell och motorn ska vara orginal dvs. "inte timmad"

Jonas

811 Inlägg
16 mars 2008
#33
Så om jag har en opel kadett 85a 1,3   kan jag då slänga i en 1,6 i den??   om jag monterar kat??

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

499 Inlägg
16 mars 2008
#34
Hur fungerar det med bilar från 95? Tänkte på helbilsgodkännandet som är väll från bilar 97 och uppåt. Funderade på o klämma in en H22(Honda prelude 2.2l) i min Civic LSI 1.5

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

48 Inlägg
16 mars 2008
#35
Volvo__Mannen skrev:
det ska inte vara något problem att regga med B230fk, och du behöver inte gå genom sfro, det räcker med registrerings besiktning på bilprovningen, men tänk på att du ska använda katalysator oavsett årsmodell och motorn ska vara orginal dvs. "inte timmad"

okej men förut när jag prata med bilprovningen så sa dom att man måsta gå igenom sfro... och bilen är en 740 gl års 90.. å sätter i b230fk så behöver jag inte göra nå förutom att avgasvärdena ska vara godkända och motorn orginal?

den som ingen turbo har får åka utan bar :)

16 mars 2008
#36
Man får ju bara öka effekten med 15kw/100kg. Är det på bilens orginala tjänstevikt eller tjänstevikten när bilen är färdibyggd?
Finns de ingen annan utväg till mycke pullver under huven?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män....!
§ Socialstyrelsen §

461 Inlägg
16 mars 2008
#37
Så nu ska man alltså med dom nya reglerna regga om 740 från 89 med t5 motor utan att byta halva bilen då?

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 mars 2008
#38
volvo740_racing skrev:
Volvo__Mannen skrev:
det ska inte vara något problem att regga med B230fk, och du behöver inte gå genom sfro, det räcker med registrerings besiktning på bilprovningen, men tänk på att du ska använda katalysator oavsett årsmodell och motorn ska vara orginal dvs. "inte timmad"

okej men förut när jag prata med bilprovningen så sa dom att man måsta gå igenom sfro... och bilen är en 740 gl års 90.. å sätter i b230fk så behöver jag inte göra nå förutom att avgasvärdena ska vara godkända och motorn orginal?

låter konstigt, för det är ju nya regler nu, man kan byta motor i bilar äldre än 93 nu, utan att klassa de som ombyggt fordon, och vid vanligt motorbyte går man inte igenom sfro utan direkt till sbp, dessutom är ju b230fk innom effektgränsen för vad volvo godkänner i 740, ca 225hk

Jonas

48 Inlägg
16 mars 2008
#39
Volvo__Mannen skrev:
volvo740_racing skrev:
Volvo__Mannen skrev:
det ska inte vara något problem att regga med B230fk, och du behöver inte gå genom sfro, det räcker med registrerings besiktning på bilprovningen, men tänk på att du ska använda katalysator oavsett årsmodell och motorn ska vara orginal dvs. "inte timmad"

okej men förut när jag prata med bilprovningen så sa dom att man måsta gå igenom sfro... och bilen är en 740 gl års 90.. å sätter i b230fk så behöver jag inte göra nå förutom att avgasvärdena ska vara godkända och motorn orginal?

låter konstigt, för det är ju nya regler nu, man kan byta motor i bilar äldre än 93 nu, utan att klassa de som ombyggt fordon, och vid vanligt motorbyte går man inte igenom sfro utan direkt till sbp, dessutom är ju b230fk innom effektgränsen för vad volvo godkänner i 740, ca 225hk

ja dom sa att dom skulla ha avgasintyg från volvo och volvo vägrade skriva ut.. men nu behöver man alltså inget sånt? så motorn ska bara vara orginal och avgasvärdena ska vara godkända så då går den igenom reggningen?

den som ingen turbo har får åka utan bar :)

429 Inlägg
16 mars 2008
#40
Surferboy skrev:
Nytt liv till den här tråden, tack!!


Nya revolutionerande regler..?!
Någon skrev:
Särskilda krav vid byte av motor eller växellåda
15§ Vid motorbyte eller modifiering av befintlig motor på lätt bil som tagits i bruk före den 1 januari 1993 får bilen istället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.

1. Vid byte till bensinmotor eller modifiering av befintlig bensinmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 50 § punkt 1 och 2.

2. Vid byte av dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 51 § punkt 1 och 2

41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar.
2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa komponter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons avgasrening.

Texten ovan är ett utdrag ur de nya reglerna som trädde i kraft 4:e Februari 2008.
Vågade inte riktigt tro på detta när jag såg detta 'påhitt' för första gången på nätet. tongue
Men har nu varit i kontakt med en tekniker på SBP och fått detta bekräftat.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Numera behövs varken något intyg från biltillverkaren eller något körcykelprov för dyra pengar!!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det enda(?) som krävs för att regga om en bil med en ny motor eller en modifierad originalmotor är följande;

¤ att bilen är är äldre än -93
¤ att bilen har en fungerande avgasrening med kat, lambda och styrbox (från samma bil som nya motorn)
¤ att bilen klarar SBP's avgaskrav för en vanlig bil med kat.
¤ ev. kollar de motornr. för att se att det verkligen är den angivna motorn som nu sitter på plats


Utöver detta har jag obekräftade gissningar om att de gamla reglerna nedan också finns kvar;
¤ Varje bilmodell har maxvärden för Hk/Nm som ej får överskridas.
¤ Motorn måste vara av samma årsmodell som bilen eller nyare!




Jag är väl inte ensam om att jubla högt över dessa nyheter?? big_smile


Mvh
Tobbe

Vart hittar man den informationen? Har letat hur länge. Men hittar värken på VV eller sfro hemsida.



Sök