3641
Sök

Vilket ger mest effekt till en Sugmotor?

Dann3
28 november 2007
Trådstartare
#1
Ställbar BTR = Bränsletrycksregulator tillsammans med större Spridare eller ett Extraktorgrenrör?

När skall/kan man byta till en ställbar BTR? När motorn går dåligt och stiften är vita? Sålänge motor går bra och inte hackar eller inte visa någon tendens på att gå kasst så är det väl ingen ide för det ger väl ingen märkbar effekt till en sugmotor?

/danne

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 november 2007
#2
Spridarnas storlek samt bränsletryck har absolut inget med effektuttaget att göra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
29 november 2007
#3
Flytta varvstoppet och chippa den så att den får nog med bränsle på höga varv. Upp med varvet är det enda realistiska för att få mer effekt i en sugis. Lite kan man göra med kringutrustning och dyra motorarbeten.

*Tips* skaffa turbo cool

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Driifter;)
1 630 Inlägg
29 november 2007
#4
varva mer ger ju ingen nytta om du inte har en kam för mer varv .. så byt kam innan du flyttat varvstoppet..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

mek
59 Inlägg
29 november 2007
#5
att varva mer ger ju alltid mer effekt... men det svåra är ju att kunna varva tillräckligt mycket för att det ska ge skillnad inte ofta man ligger o drar högt uppe i varven..
och man måste bytta en hel del för att kunna varva rejält och det sliter ju väldigt mycket på motorn med..
skaffa bra extraktor grenrör och en bra topp med tillhörande kammar..

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

mek
59 Inlägg
29 november 2007
#6
glömde de att det viktiga är ju ett bra insug så man får det goa ljudet!!

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

Driifter;)
1 630 Inlägg
29 november 2007
#7
ja emn har du en kam som ger 50 antal häst vid 6000 varv så blir de ju inte fler hästar vid högre varv än 6000?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
1 418 Inlägg
29 november 2007
#9
NIzmO skrev:
Mest effekt per krona i en sugmotor = lustgas

njaa.. blir ganska dyrt i längden.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 november 2007
#10
Amazon_123GT skrev:
ja emn har du en kam som ger 50 antal häst vid 6000 varv så blir de ju inte fler hästar vid högre varv än 6000?

motorn blir i regel avstämd för ett varvtal med ett visst intervall. Säg att du kan hitta 50hk vid 6000rpm, byter du kam och mappar motorn så kan du hitta ~dubbelt så mycket pulver vid dubbla varvtalet.  Men det är dyrt att varva mycket, därför är det billigare att öka luftmängden genom överladdning smile

Då har du en liten motor med snälla kammar som inte drar mer soppa än just en liten motor när man inte använder effekten.  ganska smart smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök