Motorn har gått varm .. skev topp? 740 Tic ..

wimhed
9 december 2007 · 510 Inlägg

262turbo skrev:
en skev topp? ser ut som det är det minsta problemet... skulle nog oroa mig fär ettans kolv och blocket smile

Kolvar är inte så dyra .. 700kr/st på Kg .. Blocket är ja mer rädd för .. Fast toppen vill ja heller inte köpa .. Så kan toppen klara sig med en planing, och blocket med en honing så kommer ja vara den lyckligaste 2-motorras-på-3månaders ägaren som finns ;D haha .. Men, det är ju en b230 från början .. Bara att det är en turbo (et) .. Finns den andra block än et som är likadana? Typ, att en b230 ifrån en Gl har samma kolvdim som en Et? Isf kan ja ju ta blocket ifrån en sådan .. Eller är ja helt ute och cyklar? Har ju ifs en 16v ja kan ha på bilen .. ^^

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
262turbo
9 december 2007 · 1 004 Inlägg

wimhed skrev:

262turbo skrev:
en skev topp? ser ut som det är det minsta problemet... skulle nog oroa mig fär ettans kolv och blocket smile

Kolvar är inte så dyra .. 700kr/st på Kg .. Blocket är ja mer rädd för .. Fast toppen vill ja heller inte köpa .. Så kan toppen klara sig med en planing, och blocket med en honing så kommer ja vara den lyckligaste 2-motorras-på-3månaders ägaren som finns ;D haha .. Men, det är ju en b230 från början .. Bara att det är en turbo (et) .. Finns den andra block än et som är likadana? Typ, att en b230 ifrån en Gl har samma kolvdim som en Et? Isf kan ja ju ta blocket ifrån en sådan .. Eller är ja helt ute och cyklar? Har ju ifs en 16v ja kan ha på bilen .. ^^

undrar du inte varför det rasar två gånger på en månad? skulle väll vara en bra ide att leta upp felkällan före motorrenoveringen?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
wimhed
9 december 2007 · 510 Inlägg

262turbo skrev:

wimhed skrev:

262turbo skrev:
en skev topp? ser ut som det är det minsta problemet... skulle nog oroa mig fär ettans kolv och blocket smile

Kolvar är inte så dyra .. 700kr/st på Kg .. Blocket är ja mer rädd för .. Fast toppen vill ja heller inte köpa .. Så kan toppen klara sig med en planing, och blocket med en honing så kommer ja vara den lyckligaste 2-motorras-på-3månaders ägaren som finns ;D haha .. Men, det är ju en b230 från början .. Bara att det är en turbo (et) .. Finns den andra block än et som är likadana? Typ, att en b230 ifrån en Gl har samma kolvdim som en Et? Isf kan ja ju ta blocket ifrån en sådan .. Eller är ja helt ute och cyklar? Har ju ifs en 16v ja kan ha på bilen .. ^^

undrar du inte varför det rasar två gånger på en månad? skulle väll vara en bra ide att leta upp felkällan före motorrenoveringen?

När ja köpte den i sommras, så spottade den ut olja .. Då va ettans kolv spräckt mellan kolvringarna (bild finns på min sida) och ena staken va krökt .. Detta pga för mycket ladd antagligen ..

Motorrenoveringen gjordes förrförra månaden eftersom besigtningen är denna månad .. Renoverade då hela motorn och råkade koppla fel på 2st kontakter (till kallstartsventilen och tempgivaren) .. Efter det så gick bilen perfekt igen .. Såm världens klocka .. Körde till en bilauktion ca 2mil hemmifrån .. Och på vägen hem började bilen bete sig konstigt .. Fortsatte o köra, sen under 5sek började den gå illa och bara dog .. Såg du att slangen som vattnet går ut ifrån turbon hade hoppat av och allt vatten runnit ut .. Hade då 0 i komp på alla cylindrar .. rev av toppen och fick se detta .. Kan även tillägga att ALL olja hade sprutat ut ifrån vevhuset .. (kör öppen) .. Ingen oljelampa började lysa eller något .. Så antagligen va nog felet att den från början dränkt i bensin, och att tändningen stod fel .. Sedan att vettenslangen hoppade av gjorde nog inte saken bättre .. jaja, ska ner o handla snus .. Kommer strax .. Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang