3522
Sök

Fråga angående oljepump nissan 200sx s13

4 670 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
det var så att jag var ute och kopplade in oljetryckmätare förut för o kolla trycket. för lampan lyste i kupèn.

Jag startade bilen och lät den gå i 10 sec men mätaren stog på 0 hela tiden. är pumpen gången då? Motorn har varit isärplockad och nya lager har satts dit. Helt ny olja, motorn har stått i 7 månader om det har nått me saken o göra.

Eller måste man låta motorn gå länge på startmotorn så det kan komma upp oljetryck? eller borde oljetrycket komma direkt när man startat bilen?

räcker det att ta bort stiften o bara köra på startmotorn eller måste man koppla ur nått mera?

tack på förhand
Senast redigerat av mickius (10 december 2007)

3 235 Inlägg
10 december 2007
Oljetrycket borde komma upp med en gång...Fast det beror också på var oljetryckemätaren sitter, för om den sitter "långt" ifrån pumpen kan det ta några sekunder.
Testa med en annan oljetryckssensor först.

4 670 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Har varit ute och testat att bara köra på startmotorn då låg den på 1 bar i 45 sec o sen gick ner till 0,7. varför finns de lite tyck när man kör på startmotorn men inte när den är igång?

83 Inlägg
10 december 2007
vet själv att det tar lite tid innan oljetrycket kommer upp efter oljebyte men du verkar ha testat några gånger? Visar den olika varje gång när du bara kör på startmotorn eller är det samma varje gång? Får du aldrig tryck när motorn är igång?

4 670 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
detta va första gången ja testade med bara startmotorn. först visade den 1 bar i 45 sec sen så testade ja 2-3 min efter då visade den 0,7 bar. ja har haft motorn igång 2 gånger vardera mellan 10-15 mec och aldrig fått tryck i motorn.

tycker de e så konstigt att den visar lite tryck när man kör på startmotorn men inte när bilen är igång

va o testade igen på startmotorn nu låg de på 0,5 enligt mätaren. men det kom inte upp nån olja vid kammen när ja lyfte locket. kanske inte ska synas där.

Är de bara o byta pumpen?

4 670 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
Ingen?

mek
59 Inlägg
12 december 2007
om du haft isär allt kanske den läcker o inte får upp tryck??

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

3 235 Inlägg
12 december 2007
Alltså...,motorn tar förmodligen ingen skada om den går på tomgång med noll oljetryck i ca en minut, så länge du inte belastar den. Du har skrivit att du får varierande tryck på 0.5 till 1.0 med hjälp av startmotorn, så då ska det vara tryck när motorn går av sig själv.
I vissa motorer kan det ta upp till 45 sekunder för oljan att nå överallt i motorn, speciellt när motorn är kall. Det var kanske därför oljan inte nådde helt upp till kamaxeln när du kollade sist.

Men det kan ju vara fel på oljepumpen om lampan lyste tidigare, kanske du har problemet där.
Eller en tråsig oljetryckssensor. En sådan skall inte kosta mycket, så testa ev att byta den.

Men som sagt, låt motorn gå i ca en minut för att se om trycket bygger upp sig. Om inte, får du nog plocka ner sumpen och se närmare på pumpen...sad

Har bilen rullat mycket? Lyste lampan konstant, eller tändes bara då och då, eller i svängarna?

Beskriv mer detaljerat.

3 235 Inlägg
12 december 2007
Hehe, man kan testa om oljepumpen pressar oljan runt i motorn genom att lossa oljefiltret lite, och dra runt motorn med startmotorn i några sekunder. Kommer det ut massa olja, så bygger pumpen upp tryck, om inte, så har du defekt pump.

Fast nu när jag tänker efter., så kan det vara fel på en ventil för returolja...Eller vad det nu heter. Har du Haynes bok, så läs vad det är för system på din bil.

4 670 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
jag köpte motorn nyrenoverad så har ej kört med motorn. men enligt förra ägaren så har han inte haft fel på det. lampan lyser hela tiden inne i kupèn. men nu har ja tagit bort den sensorn o kopplat in vanlig mätare så jag kan se trycket.. får väl gå ut och testa igen men turbon tar inte skada om den står på tomgång i 1 min?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
12 december 2007
det finns ju ingen olja i hela motorn (forutom tråget) det tar en stund innan oljan kommit runt i hela motorn, vad du kan göra är att fylla på olja och även fylla filtret innan du startar så har du lite mer olja runt om i motorn, men det tar en liten stund innan allt kommit runt och du får olja över allt (ps tömm då oljan innan du fyller på ny så du inte bara häller på mer olja)

Sök