Vad är en sportbil ?

Holiace
13 januari 2008 · 1 754 Inlägg

Om jag skulle ha t.ex en Volvo 740 TIC som är trimmad till 300hk och sänkt så bli det INTE bli en "sportbil" enligt mig. För mig är det fortfarande en trimmad volvo, oavsätt hur snabb den är så faller den inom en annan kategori.. Den har 4 dörrar och väger ganska mycket ändå. RWD och 300hk är inte kraven enligt mig.

------------

Dessutom så kan man inte räkna hästar, 400hk fanns på 20-talet redan i F1-bilar. hk/kg är vad som räknas tror jag. Tiden runt Nurburgring typ eller något sånt. Känslan, en Saab 9-5 Aero är ingen sportbil, den är kanske sportig men den är ingen sportbil för det.

Senast redigerat av Holiace (13 januari 2008)

Jag kan inget om allt.
mellowd Drop Shop
13 januari 2008 · 926 Inlägg

Anubis skrev:

Hampusd skrev:
Jag anser att tex supra är en GT vagn. Men jag går inte efter definitionen att max 2 platser. Då baksätet mest bara är något man kan lägga saker i.
Annars är dom flesta porschar inte sportbilar heller.

Gällande nissan 200 så är det inte en sportbil Speciellt inte s13.
Den klassar mer in i gtiklassen.

Ok hur mycke kan du om bilar om ja får fråga När S13 kom 89 låg den i samma klass som BMW M3 hur många bilar från 89 klarade köra 0-100 på 7,5 sekunder vilket GTi klassen inte hängde på för 5 öre! Inse 200sx är en sport bil

golf mk2 gti 16v gör 0-100 på 7.2 sekunder..

Burnout89 Överladdad!
13 januari 2008 · 530 Inlägg

En sunbeam alpine sport är en riktig sportbil big_smile

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Volvo 965 "T6" (1995)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Anubis
13 januari 2008 · 1 255 Inlägg

mellowd skrev:

Anubis skrev:

Hampusd skrev:
Jag anser att tex supra är en GT vagn. Men jag går inte efter definitionen att max 2 platser. Då baksätet mest bara är något man kan lägga saker i.
Annars är dom flesta porschar inte sportbilar heller.

Gällande nissan 200 så är det inte en sportbil Speciellt inte s13.
Den klassar mer in i gtiklassen.

Ok hur mycke kan du om bilar om ja får fråga När S13 kom 89 låg den i samma klass som BMW M3 hur många bilar från 89 klarade köra 0-100 på 7,5 sekunder vilket GTi klassen inte hängde på för 5 öre! Inse 200sx är en sport bil

golf mk2 gti 16v gör 0-100 på 7.2 sekunder..

Jo mycke möjligt har inte så stor koll på de vissa menar på att dom kör 0-100 på 7,3 en del på 8,5 men vet inte vad fabriken säger tänkte inte på att tidigare golf modeller är rätt rappa vilket dom är men tycker ju fortfarande det är mer sportbils kännsla o köra 200sx samt kaross o allt de vem som hälst ser väl att det är en sport cupe eller?

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Hunda
13 januari 2008 · 147 Inlägg

Lågt tak, mittmonterad motor, det är en sportbil enligt mig!

mellowd Drop Shop
13 januari 2008 · 926 Inlägg

Anubis skrev:

mellowd skrev:

Anubis skrev:

Ok hur mycke kan du om bilar om ja får fråga När S13 kom 89 låg den i samma klass som BMW M3 hur många bilar från 89 klarade köra 0-100 på 7,5 sekunder vilket GTi klassen inte hängde på för 5 öre! Inse 200sx är en sport bil

golf mk2 gti 16v gör 0-100 på 7.2 sekunder..

Jo mycke möjligt har inte så stor koll på de vissa menar på att dom kör 0-100 på 7,3 en del på 8,5 men vet inte vad fabriken säger tänkte inte på att tidigare golf modeller är rätt rappa vilket dom är men tycker ju fortfarande det är mer sportbils kännsla o köra 200sx samt kaross o allt de vem som hälst ser väl att det är en sport cupe eller?

Jo helt klart. golfen är ingen sportbil nånstans. Mer busbil.
Ville bara påpeka att det finns gamla bilar som går fort tongue

R1kard V-Power
13 januari 2008 · 1 186 Inlägg

mellowd skrev:

Anubis skrev:

mellowd skrev:

golf mk2 gti 16v gör 0-100 på 7.2 sekunder..

Jo mycke möjligt har inte så stor koll på de vissa menar på att dom kör 0-100 på 7,3 en del på 8,5 men vet inte vad fabriken säger tänkte inte på att tidigare golf modeller är rätt rappa vilket dom är men tycker ju fortfarande det är mer sportbils kännsla o köra 200sx samt kaross o allt de vem som hälst ser väl att det är en sport cupe eller?

Jo helt klart. golfen är ingen sportbil nånstans. Mer busbil.
Ville bara påpeka att det finns gamla bilar som går fort tongue

Jaja den första M3:an e snabbast iaf big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
bilen_
13 januari 2008 · 18 Inlägg

240 turbodiesel.. de kallar ja sport smile

Tuffhaggman
13 januari 2008 · 864 Inlägg

En sportbil är en bil som skriker "jag är en sportbil" även när dne står still.
Du går på gatan o ser en potent banpreppad 240, den har coilovers som gör den riktigt låg o ger en fin väghållning, rensad inredning(men det ser du inte pga de tonade rutorna), vass motor som kräver ett stort avgassystem som mynnar ut i ett stort utblås, men det du ser är en fjäderkapad 240 med tonade rutor och bortplockad bakre ljuddämpare som har blivit ersatt med ett stort ublås...

nästa dag ser du en fin nissan silvia s15, ägaren är lite ding o har kapat fjädrarna på den och ersatt den sista ljuddämparen med ett stort rör, han har tonat rutorna på bilen så man inte ser in i den, hela interiören är fullsmetad med massa extra pupul(wunderbaum, neon, tärningar osv) när du går förbi den så ser du med största sannolikhet en potent sportbil, antagligen trevliga coilovers, trevligt avgassystem, möjligtvis trimmad motor och du undrar hur sportig den borde kunna vara invändigt

240 kan aldrig bli en sportbil hur potent den än må vara....

Senast redigerat av Tuffhaggman (13 januari 2008)

STriiiker
13 januari 2008 · 609 Inlägg

..Fiesta ST *host host*

Eisenhut
14 januari 2008 · 1 827 Inlägg

turboforssen skrev:

Eisenhut skrev:

turboforssen skrev:

okey så Nissan Skyline R34 är då inte sport bil
å inte Mazda RX-8 Evolution

När du hittar en 4 dörrars R34 GT-R så kan vi börja diskutera då om det är en sportbil eller inte.

En vanlig R34, dvs 2 dörrar är enligt mig en sportbil, fast ändå lite tveksamt då ordet sportbil har för mig mer med utseendet att göra än prestandan.

vad sägs som den här då http://www.sportbil.net/annonser/?id=43 fast den kanske bara har dörrar på ena sida ha ha ha:P

Snygg GT-R...

Suck.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Daaze Rent A Retard !
14 januari 2008 · 674 Inlägg

Thewolfman skrev:
Jag och daaze har riktiga sportbilar som går på handkraft lol Och jäklar hur dom går på banor och hinder big_smile Och används varje da big_smile

haha ja det är iofs sant smile om man ser det på det viset tongue

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Aga_Diff Bärs!
14 januari 2008 · 3 456 Inlägg

Tror att 240 GLT räknades som "sportbil" när den lanserades...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
turboforssen Telge Drifting Team
14 januari 2008 · 5 398 Inlägg

Eisenhut skrev:

turboforssen skrev:

Eisenhut skrev:

När du hittar en 4 dörrars R34 GT-R så kan vi börja diskutera då om det är en sportbil eller inte.

En vanlig R34, dvs 2 dörrar är enligt mig en sportbil, fast ändå lite tveksamt då ordet sportbil har för mig mer med utseendet att göra än prestandan.

vad sägs som den här då http://www.sportbil.net/annonser/?id=43 fast den kanske bara har dörrar på ena sida ha ha ha:P

Snygg GT-R...

Suck.

sa jag nått om att det skulle va en gt-r eller det va ju du som antog det så skyll inte på min att du ta förhastade slutsatser  frågan är ändock är inte det en "sport bil" som ni kallar det?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Amanite
21 januari 2008 · 13 Inlägg

Till o börja med så är väl aldrig en kombi en sportbil?, efterssom man talar om sport så kan man ju vidare anta att det handlar om tävling eller racing (för vilken sport är inte en tävling) och när de gäller bilkörning på sportnivå så är det sällan man använder kombis just pga onödig vikt, och luftmotsånd, kort sagt aerodynamik.
i övrigt finns det ju både fram, bak och fyrhjulsdrivna sportbilar beroende på vilken sport man tävlar i så det har enligt mig inte så mycket med saken att göra.
För mig är en sportbil helt enkelt en bil som delvis är gjord för att tävla med (dock inte uteslutet att den även kan användas för vanlig körning)

Holiace
21 januari 2008 · 1 754 Inlägg

Amanite skrev:
Till o börja med så är väl aldrig en kombi en sportbil?, efterssom man talar om sport så kan man ju vidare anta att det handlar om tävling eller racing (för vilken sport är inte en tävling) och när de gäller bilkörning på sportnivå så är det sällan man använder kombis just pga onödig vikt, och luftmotsånd, kort sagt aerodynamik.
i övrigt finns det ju både fram, bak och fyrhjulsdrivna sportbilar beroende på vilken sport man tävlar i så det har enligt mig inte så mycket med saken att göra.
För mig är en sportbil helt enkelt en bil som delvis är gjord för att tävla med (dock inte uteslutet att den även kan användas för vanlig körning)

Kombi är aldrig en sportbil. En s2000 eller en MX-5 är en sportbil enligt mig.

Jag kan inget om allt.
Owzer Rallykalle och kabeltattare
21 januari 2008 · 422 Inlägg

R170 skrev:
Vad tycker ni är en sportbil och vad tycker ni krävs för att man ska kunna kalla en bil för sportbil ?

Själv så tycker jag att bilen ska uppfylla minst detta för att kunna kallas sportbil:

* Den måste vara bakhjuldriven eller 4wd.
* Max 2 stolar i bilen, Okej Mclaren F1 har 3 stolar smile

Tycker en Mazda Miata på 100hk är en sportbil och en trimmad V70 på 500hk är en trimmad familje bil tex.

Tycker man ofta missbrukar ordet "Sportbil" ofta bl.a. i reklamen när man pratar om en snabb familjebil roll

Tex. från Mazdas hemsida nedan:

Mazda6 KombiSedan kan få en att tappa andan. Den kombinerar stil med komfort - samtidigt som den andas sportbil.

Vadå!?

Så en Golf GTi är inte en sportbil? Att definera "sportbil" är ingen sak man gör rätt och slätt. Är en suddig gräns så att säga.

Och är inte BMW M3 en sportbil?

Nu är jag ingen expert eller så, men en bil som levererar lite mer på prestanda biten än "genomsnittet" kan klassas som sportbil. När t.e.x GTi:n kom så var det en riktig liten värsting, 112hk i en lite golf!?, folk trodde det inte sina öron.

I vilken ände biljäveln driver har väl inget med om det är en sportbil eller inte, är så jävla trött på allt hackande på FWD.

Senast redigerat av Owzer (21 januari 2008)

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
Rushman Evolution Garage
21 januari 2008 · 1 299 Inlägg

Nej ingen kombi som sagt, och egentligen inte 4 dörrars heller då det oxå är onödigt.
Dock så ska en sportbil ha en riktig motor, eftersom syftet i sport är att vinna så räknar jag inte med mx5 å sånna bilar som sportbilar.

Sky´s the limit...
Owzer Rallykalle och kabeltattare
21 januari 2008 · 422 Inlägg

Rushman skrev:
Nej ingen kombi som sagt, och egentligen inte 4 dörrars heller då det oxå är onödigt.
Dock så ska en sportbil ha en riktig motor, eftersom syftet i sport är att vinna så räknar jag inte med mx5 å sånna bilar som sportbilar.

Cab är inte heller tillåtet på bana (stcc,etcc,dtm,jgtc mm)
Alltså faller miatan där.

Senast redigerat av Owzer (21 januari 2008)

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
Tega Yrkesförare
21 januari 2008 · 1 073 Inlägg

Nä, sedaner och kombisar är väl inte direkt "sportbilar" i den bemärkelsen.

MEN den oslagbara känslan av att dra ifrån den där bakhjulsdrivna, tvådörrars, dekaltrimmade lilla coupén med en familjekombi är så underbar att man skiter fullständigt i vilken kategori bilen tillhör.
För personen i "sportbilen" bakom känner sig nog inte längre så sportig cool

Lite of topic kanske men kunde inte låta bli att reflektera över tankarna om familjebilar med vassa motorer vs små "sportbilar" vars look många vill uppnå wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang